bygga motor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

bygga motor

Post by Carl.Josefsson »

Hej alla,

det är ju alltid kul med lite olika projekt och jag är lite sugen på att bygga en motor.
Tanken / drömmen hade varit att få något som ger lite mer effekt och varvar lite mer utan att tappa körbarheten som gatubil.

Men en budget på max tio tusen exkl. eventuellt motorinköp vad kan man åstadkomma då och vad rekommenderas att göras?

cheers!
/C
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: bygga motor

Post by Niklas Falk »

Kolla först upp allt som behövs för att ens montera ihop efter öppnande. Du kommer inte långt på 10.
Naturligtvis kan man ta lite genvägar men den kompletta packningssatsen plus planing av toppen (som ska göras varje gång för stålpackningen) äter en stor del av din budget.

Det finns en del att göra runtom motorn, som ger lite känsla, men inte så mycket mätbart (ultralätt svänghjul/koppling och ITB tex).
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: bygga motor

Post by chriss »

1000kr/hk brukar vara en fingervisning som tyvärr stämmer allt för väl. Lite under kan man hamna med överladd speciellt turbo då det ger så mycket effekt.
Chriss Rice
Göteborg
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: bygga motor

Post by SimonJ »

För 10k skulle jag nog försöka hitta en fin motor och slipa om profilen på kamaxlarna. Kostade mig 2000kr sen skulle jag lägga resterande 8k på ett styrsystem och bredbandslambda.

Tror min motorrenovering samt trimning gick på ca 10-15 och sen ca ytterligare 10k på styrsystem och jag försökte hålla nere kostnaderna så mycket det gick utan att vara dumsnål.
Simon Jonson
Göteborg
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: bygga motor

Post by Torbjorn968 »

Mappad box från Turbocenter funkar bra. Mycket billigare om budgeten är snål. Tror 3 K. Har en Turbocenter modifierad box i bilen och den presterar bra mot bilar med separat sprut.

För att utnyttja motorn behöver du en budget för grenrör och avgas (fast det kanske du redan har). Gissar ett en 140 hk NB motor ger ca 160 hk väl iordning gjort (Niklas), siktar du där kan du vara med och åka och ger motorn ett värde. Inte "trimmad" med andra ord.

//T
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: bygga motor

Post by Niklas Falk »

Hur du än bär dig åt Carl, så behöver du justera dina tabeller (bränsle, tändning och vvt), och då helst dynamiskt för samtliga lastfall (inte bara fullaste med låst insugskam).
Ett färdigbyggt MS och bredbandslsmbda äter det mesta av budgeten men är en investering både för friheten samt din egna kunskapsinhämtning.
Det finns lite att hämta men resan dit kan vara väldigt lärorik.
Sen kan du ju köpa tid för att fixa till en bra tändkurva när du känner att du inte kommer längre.

Man betalar antingen med egen tid eller för andras (med pengar, gentjänster etc), så det är bara en fråga om hur snabbt vem ska göra vad...
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: bygga motor

Post by Carl.Josefsson »

Tack alla för svar! :)

misstänkte som sagt att man inte kommer så långt med 10 papp i plånboken...... men det är alltid kul med lite planer och projekt :banana:

En liten fråga Torbjörn, åker man upp med bilen eller bara boxen till TurboCenter isf?

Det kanske är precis lika bra som du säger Niklas att satsa på MegaSquirt och en bredbandslamda direkt.....

Får se vad jag bestämmer mig för ;)

/C
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: bygga motor

Post by Torbjorn968 »

Turbocenter: tror du bara skickar in boxen så körs en standardmappning (det är vad jag har). En individuell mappning är givetvis bättre, och det kommer jag att göra i vår.

10 K för mig låter som allmänt motorunderhåll, avgassystem + standardmappning-

//TL
Torbjörn Linderson
matz olli
Posts: 4
Joined: Tue 09 Aug 2011, 11:31

Re: bygga motor

Post by matz olli »

SimonJ wrote:För 10k skulle jag nog försöka hitta en fin motor och slipa om profilen på kamaxlarna. Kostade mig 2000kr sen skulle jag lägga resterande 8k på ett styrsystem och bredbandslambda.

Tror min motorrenovering samt trimning gick på ca 10-15 och sen ca ytterligare 10k på styrsystem och jag försökte hålla nere kostnaderna så mycket det gick utan att vara dumsnål.

Vart hän slipade du om kammarna och till vilken profil för sug trim ? jag har precis öppnat en med rostiga kammar så det är liksom kört ändå. NB sport med vvt .. eller vad den heter variabel kam iaf.
tacksam för all info.

mvh matz
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: bygga motor

Post by SimonJ »

matz olli wrote:
SimonJ wrote:För 10k skulle jag nog försöka hitta en fin motor och slipa om profilen på kamaxlarna. Kostade mig 2000kr sen skulle jag lägga resterande 8k på ett styrsystem och bredbandslambda.

Tror min motorrenovering samt trimning gick på ca 10-15 och sen ca ytterligare 10k på styrsystem och jag försökte hålla nere kostnaderna så mycket det gick utan att vara dumsnål.

Vart hän slipade du om kammarna och till vilken profil för sug trim ? jag har precis öppnat en med rostiga kammar så det är liksom kört ändå. NB sport med vvt .. eller vad den heter variabel kam iaf.
tacksam för all info.

mvh matz
Lämnade in dom på Axelssons engineering strax utanför Varberg. Slipade till profilen 265°| 9,2 på både insug och avgas till en NA 1.8
Simon Jonson
Göteborg
Post Reply