Race-kat, värd besväret?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Ulf G
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 47
Joined: Tue 20 Oct 2015, 18:05
Location: Uddevalla

Race-kat, värd besväret?

Post by Ulf G »

Undrar om man får valuta för pengarna om man byter till en race kat, inte minst då det verkar vara besvärligt att besiktiga en bil med en sådan? Vinner man någon effekt????
Tacksam för synpunkter
Ulf
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Race-kat, värd besväret?

Post by Torbjorn968 »

Har aldrig haft några beskiktningsproblem. Förändringar i avgassystemet kräver en ommappning för att ge fullt utslag. Skulle rekommendera att du köper ett fullt system från ex vis Racing Beat, och sedan tar bilen till Turbocenter för ommappning av orginalbox. Alternativt skulle jag köra vidare standard.

http://www.racingbeateurope.com/mx-5-ex ... 378-c.aspn

Niklas kanske har ett bättre förslag :-).

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Race-kat, värd besväret?

Post by JOnas »

Raka Rör/ A-alt i Balltorp, Mölndal. Finns 100 resp 200 cells. Lämna halva systemet på morgonen och hämta svetsat & klart på em.
De är dokumenterat duktiga.
http://www.a-alt-avgassystem.se/

Är katalysatorn kass eller igensatt så köp en från dem och låt de fixa´t. :up:
Inga problem vid bes.

btw: Falk har gjort just detta tidigare.

God Fortsättning!

/ JOnas
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Ulf G
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 47
Joined: Tue 20 Oct 2015, 18:05
Location: Uddevalla

Re: Race-kat, värd besväret?

Post by Ulf G »

Det var nog så jag tänkte göra och eftersom bilen redan är mappad med bredbandsalmda och EMU styrbox, torde nog inte det behöva göra igen. Min fundering var nog närmast också att välja en 200 celler kat.
Ulf
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Race-kat, värd besväret?

Post by chriss »

Jag kör med 100cells 3" racekat där orginal satt. Går nätt och jämnt genom besiktningen varje år för den blir snabbt kall. Brukar klä den i folie och be dem hålla en 4krpm en stund så får man upp lite temp i den.
Tycker att bilen går bättre med katten och gör nog mer än grenrör eller catback system.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Race-kat, värd besväret?

Post by JOnas »

100 cells är ju lite trögare på det. Köp en 200 cells så slipper du värma så mycket. Tänk på miljön vetja! :roll: :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Post Reply