Carbotech -belägg

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Carbotech -belägg

Post by Crazy Ivan »

Skall byta belägg samtidigt som jag byter upp mig till 94:ans bromsar även bak och står nu i valet och kvalet.......

Flera här kör ju med CarboTech AX6 och/eller XP8 om jag förstått rätt.
Går dessa bra även till vardags?
Gnisslar dom mycket?

Några erfarenheter av deras BobCat?

Greenstuff kanske??

Eller......??????
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: Carbotech -belägg

Post by kroegarn »

Crazy Ivan wrote:Skall byta belägg samtidigt som jag byter upp mig till 94:ans bromsar även bak och står nu i valet och kvalet.......

Flera här kör ju med CarboTech AX6 och/eller XP8 om jag förstått rätt.
Går dessa bra även till vardags?
Gnisslar dom mycket?

Några erfarenheter av deras BobCat?

Greenstuff kanske??

Eller......??????
Jag har kört carbotech beläggen sedan förra sommaren och det har funkat finfint. Dammar lite mer, men inget gnisslande (som de gula Pagid jag körde på en annan bil... blev nästan pinsamt i stadstrafik)...

Bettar bra kalla men när de får lite temp bettar det riktigt härligt, men ofta tycker jag att det går fort att kyla bromsarna och det där vassa bettet inte är kvar... men positiva problem iaf ;)... eller så kör man för mesigt :).
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Ronny Persson
Posts: 13
Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
Location: Vinslöv

Post by Ronny Persson »

Jag har kört med Carbotech nu ett tag. både XP8 och AX6. Det är inga som helst problem att köra med dom på gatan! Tar bra direkt med kalla bromsar. Se bara till att köra in dom på rätt sätt!
Dom gnisslar lite vid lättare inbromsning, men inget som stör på nått sätt! Det blir bättre om du använder orginal skrikplattor, mina lät som ett helt godståg innan jag satte på dom.
Och så dammar dom rätt mycket mer än orginal, men det är lätt att tvätta bort dammet!
Är man ute efter ett racebelägg som funkar på gatan som är helt kanon!:)
Ronny Persson
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Post by Niklas H »

Mina xp8 gnisslar rätt bra trots ordentlig bedding och skrikplattor. Ax6'orna bak verkar lugnare på den fronten.
Men som sagt, är endast vid lättare inbromsning, dessvärre blir det en del sådan i köerna i stockholm...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Min erfarenhet är också att de kan gnissla ibland men det stör absolut inte. Jag hade green-stuff innan och upplever att Carbotech tar lika bra när det är kalla. Men när man väl får upp temperaturen så är Carbotech helt överlägsna i känsla- Dessutom upplever jag att Carbotech dammar mindre än Green-stuff.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Post by Niklas H »

Mina bromsar har nu börjat låta som ett helt godståg vid inbromsning... tror att det är dags att kolla skrikskydden på dem...
Post Reply