Page 1 of 1

4.77:1 eller 4.3:1 med 6vx låda?

Posted: Tue 21 Nov 2017, 19:52
by Torbjorn968
Var bäst få tag på en 4.77:1 diff? Har uppfattat det som gängse åsikt om vad som är bäst ihop m 6vx låda.

T

Re: 4.77:1 eller 4.3:1 med 6vx låda?

Posted: Tue 21 Nov 2017, 20:09
by Niklas Falk
Kia 4.77, ca $300 på ebay, ny från Korea.
Sitter fram på tex sportage.
Jag har för mig att det är denna
https://www.kiapartsnow.com/genuine/kia ... 27110.html

4.3 funkar det med men NB diffar från USA är inte vanliga.

Re: 4.77:1 eller 4.3:1 med 6vx låda?

Posted: Wed 22 Nov 2017, 00:39
by Torbjorn968
Tack! behöver kompletteras med en diffbroms?

//TL

Re: 4.77:1 eller 4.3:1 med 6vx låda?

Posted: Wed 22 Nov 2017, 06:10
by Niklas Falk
Torbjorn968 wrote:Tack! behöver kompletteras med en diffbroms?

//TL
Det där är ju bara kronhjulet och pinjongen. "some assembly required" så att säga. Torsen funkar men lamell är bättre mot en stor merkostnad i investering och underhåll.

Re: 4.77:1 eller 4.3:1 med 6vx låda?

Posted: Fri 24 Nov 2017, 06:24
by Torbjorn968
Vad en OS Giken (rätt?) kostar har jag sett. Extra underhåll? Kan fördelen översättas till varvtid?

//T

Re: 4.77:1 eller 4.3:1 med 6vx låda?

Posted: Fri 24 Nov 2017, 16:47
by Niklas Falk
Vad är två tiondelar varvet vid maxoptimering värt?

Det är ju bra om en lamelldiff hålls efter så den bibehåller sin fördel, med slitna lameller kan det bli nackdel mot en torsen...