Page 1 of 1

Vill inte varva med megasquirt

Posted: Tue 24 Oct 2017, 08:51
by SimonJ
Kopplade in mitt ms3 i söndags men när jag ska starta så går den bara upp til ca 1000rpm. Går att hålla där i ca 1 minut med viss gashjälp men sen hostar den till och dör.

Får signal på alla mätare och tändningen står hyfsat rätt.

Någon som har förslag på vad det kan va för fel?

Har bredbandslambda som är kalibrerad i luft innan sonden skruvades fast.

Sprutet är från mslabs.gr med hans startmap.

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Tue 24 Oct 2017, 10:27
by Conny Lundell
Har du läst in tps signalen i stängt och öppet läge på gasspjället?
Kammarna står rätt?

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Tue 24 Oct 2017, 10:58
by SimonJ
Monterat ett spjäll från 1.8 med variabel TPS som är kalibrerad och ger signal från 0-100.

Kammarna står rätt. Inte ändrat mer än spjäll och bredbandslambda sen bilen kördes med original styrsystem

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Tue 24 Oct 2017, 14:19
by Alexander Mullaart
Vilken motor gäller detta? Kan vara AFM som spökar ifall det är 1.6

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Tue 24 Oct 2017, 14:47
by SimonJ
Du menar luftmassemätaren va? Den som även kallas LMM, MAF och AMF? :D AFM kan väl va Air fuel meter också?

Jag har 1.6ans LMM på en 1.8 konverterad na. På vilket sätt kan den spöka? Har också misstänkt den men hittade inget på det när jag googlade.

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Tue 24 Oct 2017, 16:04
by Alexander Mullaart
Ja, menar luftmassemätaren, om den är kass så kan det vara så att bilen är väldigt orolig på tomgång och dör när man går på gas.

Edit: Men iom att du har ett MS behöver du inte använda den alls. Det enda du behöver för reglering är en variabel TPS och/eller MAP-sensor. Om du har en MAP-sensor, dra vakuumslang från insug till denna. Ta bort luftmassemätaren, du kommer dessutom att få ökad effekt utan den.

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Tue 24 Oct 2017, 16:20
by SimonJ
Behöver jag inget IAT sensor? Kan jag testa att bara koppla ur LMM:en eller behöver jag ta bort den helt för att se om det hjälper?

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Tue 24 Oct 2017, 16:25
by Alexander Mullaart
Jo, IAT-sensor vill du ha. Köp en lös och montera mot rätt kablar i LMM-härvan.

Ta bort LMM:en från insuget så att spjället inte ligger och stryper flödet (skulle tro att det är detta som ställer till det), men låt den vara inkopplad så att du fortfarande ger sprutet ett värde på insugstempen. Eller så kopplar du ur den helt bara för att testa (kolla i mappen hur den reglerar bränsle beroende på IAT).

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Wed 25 Oct 2017, 09:15
by SimonJ
Går detta testa utan IAT sensor? läser sprutet av mer än temperaturen från LMM:en?

Har inte heller fyllt i något i denna rutan. EGO sensor är blank.

Image

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Wed 25 Oct 2017, 11:47
by Alexander Mullaart
Sprutet läser bara av temperaturen från LMM:en. Ja, det går att testa utan IAT-sensor. Lättast är nog att låta LMM:en vara inkopplad så att du får ett värde på temperaturen, men ta bort den från insuget.

Lambdasond behöver du bara vid mappning eller om du ska köra closed-loop (reglering av bränsletabell mot lambda i realtid). Du kommer att kunna starta och testa bilen lite försiktigt utan (men såklart att föredra att ha sonden inkopplad så att man ser hur fett/snålt den går). Välj den bredbandslambda du har i listan.

Re: Vill inte varva med megasquirt

Posted: Wed 25 Oct 2017, 13:10
by SimonJ
Men en LMM som bromsar borde väl göra att den går för fett? Nu känns det ju som den går för magert eftersom den inte ökar varvtalet när jag gasar.