Vill inte varva med megasquirt

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Vill inte varva med megasquirt

Post by SimonJ »

Kopplade in mitt ms3 i söndags men när jag ska starta så går den bara upp til ca 1000rpm. Går att hålla där i ca 1 minut med viss gashjälp men sen hostar den till och dör.

Får signal på alla mätare och tändningen står hyfsat rätt.

Någon som har förslag på vad det kan va för fel?

Har bredbandslambda som är kalibrerad i luft innan sonden skruvades fast.

Sprutet är från mslabs.gr med hans startmap.
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by Conny Lundell »

Har du läst in tps signalen i stängt och öppet läge på gasspjället?
Kammarna står rätt?
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by SimonJ »

Monterat ett spjäll från 1.8 med variabel TPS som är kalibrerad och ger signal från 0-100.

Kammarna står rätt. Inte ändrat mer än spjäll och bredbandslambda sen bilen kördes med original styrsystem
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by Alexander Mullaart »

Vilken motor gäller detta? Kan vara AFM som spökar ifall det är 1.6
Alexander Mullaart
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by SimonJ »

Du menar luftmassemätaren va? Den som även kallas LMM, MAF och AMF? :D AFM kan väl va Air fuel meter också?

Jag har 1.6ans LMM på en 1.8 konverterad na. På vilket sätt kan den spöka? Har också misstänkt den men hittade inget på det när jag googlade.
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by Alexander Mullaart »

Ja, menar luftmassemätaren, om den är kass så kan det vara så att bilen är väldigt orolig på tomgång och dör när man går på gas.

Edit: Men iom att du har ett MS behöver du inte använda den alls. Det enda du behöver för reglering är en variabel TPS och/eller MAP-sensor. Om du har en MAP-sensor, dra vakuumslang från insug till denna. Ta bort luftmassemätaren, du kommer dessutom att få ökad effekt utan den.
Alexander Mullaart
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by SimonJ »

Behöver jag inget IAT sensor? Kan jag testa att bara koppla ur LMM:en eller behöver jag ta bort den helt för att se om det hjälper?
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by Alexander Mullaart »

Jo, IAT-sensor vill du ha. Köp en lös och montera mot rätt kablar i LMM-härvan.

Ta bort LMM:en från insuget så att spjället inte ligger och stryper flödet (skulle tro att det är detta som ställer till det), men låt den vara inkopplad så att du fortfarande ger sprutet ett värde på insugstempen. Eller så kopplar du ur den helt bara för att testa (kolla i mappen hur den reglerar bränsle beroende på IAT).
Alexander Mullaart
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by SimonJ »

Går detta testa utan IAT sensor? läser sprutet av mer än temperaturen från LMM:en?

Har inte heller fyllt i något i denna rutan. EGO sensor är blank.

Image
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by Alexander Mullaart »

Sprutet läser bara av temperaturen från LMM:en. Ja, det går att testa utan IAT-sensor. Lättast är nog att låta LMM:en vara inkopplad så att du får ett värde på temperaturen, men ta bort den från insuget.

Lambdasond behöver du bara vid mappning eller om du ska köra closed-loop (reglering av bränsletabell mot lambda i realtid). Du kommer att kunna starta och testa bilen lite försiktigt utan (men såklart att föredra att ha sonden inkopplad så att man ser hur fett/snålt den går). Välj den bredbandslambda du har i listan.
Alexander Mullaart
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Vill inte varva med megasquirt

Post by SimonJ »

Men en LMM som bromsar borde väl göra att den går för fett? Nu känns det ju som den går för magert eftersom den inte ökar varvtalet när jag gasar.
Simon Jonson
Göteborg
Post Reply