Page 2 of 2

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Mon 24 Jul 2017, 20:31
by Mats Lundin
TAck, Niklas för beskrivningen.
Förstår att jag har lite att lära in.
Har hittat en skrift om att mappa med MS på ca 40 sidor. Den ska jag läsa nu innan jag går vidare.
Återkommer (förhoppningsvis).

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Tue 25 Jul 2017, 22:35
by Mats Lundin
Efter att ha läst hela mappningsbeskrivningen, gissar jag lite på tändspolar och har efterlyst sådana i forumet och på fejan. Sedan får vi se.

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Wed 26 Jul 2017, 19:59
by Mats Lundin
Noterar att jag inte riktigt vet vad jag har under huven :think2:

Bytte ju motor till 1,8 men behöll tändspolarna från 1,6 - Kan det vara ett problem? Fast bilen går ju skitbra, det borde ju ha märkts.

Gjorde en test nu med att inaktivera EGO upp till 2600 varv, och då uppförde den sig bra hela vägen, det vandrade beteendet kom inte heller när jag kom upp över 2600.

Hur påverkar detta motorn och avgasvärdena?
Hur ser Lambdavärdet ut med den avstängd, syns det för besiktningsmannen?
Kan det vara möjligt att få bilen igenom med denna inställning?

Kollade tändstiften och de ser bra ut allihop, och lika. Det tyder ju på att alla cylindrar är med och leker.
Heter NGK R BKR7E, se bilder nedan.
Ettan
Ettan
Tvåan
Tvåan
Trean
Trean
Fyran
Fyran

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Wed 26 Jul 2017, 22:08
by Niklas H
ego är bara en finjustering. Med en vettig bränslemap så kan du har riktigt fina värden helt utan ego. Beter sig bilen bra med det inaktiverat så är det helt enkelt antingen din afr-target (lättkollat och fixat) eller din PID på ego som är off.

Konsekvensen av att köra utan ego är mycket liten om bränslemappen är bra, du kanske finner att du ligger 0.05 enheter off target i blandningen någon gång, men who cares.

Mappa PID när du har tid och om du har lust, låt den vara avstängd tills vidare och få bilskrället besiktigat.

Varför i hela friden tror du att det skulle vara spolarna?

lambdavärdet ser du i loggarna om du har en bredbandslambda, vilket jag förstått att du har, har du inte det skall du inte ha ego på öht. Ser det bra ut i loggarna så ser det bra ut på besiktningen.

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Wed 26 Jul 2017, 22:15
by Mats Lundin
Niklas H wrote: Varför i hela friden tror du att det skulle vara spolarna?
Det jag läst på pekar på att det är tändningen, och stift och kablar verkar bra, som om de missar ...
Men visst är det en chansning.
Niklas H wrote: lambdavärdet ser du i loggarna om du har en bredbandslambda, vilket jag förstått att du har, har du inte det skall du inte ha ego på öht. Ser det bra ut i loggarna så ser det bra ut på besiktningen.
:oops: Jag lever i tron att ego (syresensor) är det samma som lambda. Har jag fel där?`
Vad heter lambdavärdet i loggen för Tunerstudio?

Mycket att lära, som du ser. Tacksam för din tid. :bow:

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Wed 26 Jul 2017, 22:24
by Niklas H
Haha, nä, nej det är det inte. I ditt ms ser du afr / lambda som ett eget värde om du har en inkopplad sensor, EGO är en mjukvarualgoritm för justering av densamma.

Du borde verkligen ha en mätare som visar afr / lambda utanför sprutet också.
Men slå på AFR på loggen istället.
http://www.tatech.fi/cms/uploads/file/Lambda_vs_AFR.pdf

Edit, detta förutsätter ju att du har en inkopplad bredbandslambda, något man verkligen skall ha om man ska labba med bränslet öht.

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Sat 29 Jul 2017, 22:56
by LasseJKP
kör du spridarna i batch eller sekventiellt? Jag upplevde det som klart enklare att få stabil tomgång efter ombyggnad till sekventiellt.
/Lars

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Sun 30 Jul 2017, 13:12
by Mats Lundin
Niklas H wrote: Edit, detta förutsätter ju att du har en inkopplad bredbandslambda, något man verkligen skall ha om man ska labba med bränslet öht.
Fick en idé :think2: här, och bytte inställning från smalbands till bredbands - och vips :banana: gick bilen bra och loggen ser bra ut. Hur besiktningsvärdena ser ut vet jag ju inte, men känner inte att jag kan ändra på mer nu.

Tid bokat på tisdag kl 07:00. Håll tummarna då, är ni snälla. :up:

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Sun 30 Jul 2017, 18:22
by Conny Lundell
Mats Lundin wrote:
Niklas H wrote: Edit, detta förutsätter ju att du har en inkopplad bredbandslambda, något man verkligen skall ha om man ska labba med bränslet öht.
Fick en idé :think2: här, och bytte inställning från smalbands till bredbands - och vips :banana: gick bilen bra och loggen ser bra ut. Hur besiktningsvärdena ser ut vet jag ju inte, men känner inte att jag kan ändra på mer nu.

Tid bokat på tisdag kl 07:00. Håll tummarna då, är ni snälla. :up:
Skönt att den går riktigt nu! :)
Förmodar att CAS givaren är riktig den som satt på motorn innan. Jag tror jag struntar att byta Hallgivare i den.
Man funderar ju vad Turbocenter har sysslat med faktiskt.

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Sun 30 Jul 2017, 21:38
by Mats Lundin
Conny Lundell wrote: Man funderar ju vad Turbocenter har sysslat med faktiskt.
Ja, det kan man undra ...

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Tue 01 Aug 2017, 08:48
by Mats Lundin
Ja, vad ska man säga ...
Ej godkänt på besiktningen, avgasvärdena funkar inte.

Tomgång:
CO: 2,8 (0,5)
HC: 171 (100)

Höjd tomgång:
CO: 0,0 (0,3)
Lambda: 1,19 - Detta betyder ju att den går extremt snålt (motsatsen till fett), med en AFR på 17:49.

När jag ändrade från smalbands till bredbands, vad mer borde jag titta på? Hur ställer jag den fetare för att pricka 14,7?
Återstår nu bara en renovering? :bang2:

Den vandrande tomgången är i alla fall borta nu, så jag släpper idén med tändspolarna för nu (utan att ha bytt fast jag köpte ett par beggade av Chris.)

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Tue 01 Aug 2017, 10:05
by Anders S
Trist Mats :-( . En fundering bara, om den går så snålt, borde inte stiften sett annorlunda ut då?
Motorrenovering i all ära, men med så jämn färg på stiften så tror jag inte du har något katastrofalt fel någonstans i motorn.

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Tue 01 Aug 2017, 13:50
by Niklas Falk
Det där verkar ju enbart vara en runda i bränsletabellen till att börja med.
Om lambdavärdet gäller den förhöjda tomgången så är det för mycket bränsle på tomgång och för lite vid förhöjd tomgång.

Tyvärr tror jag ingen besiktningsstation skulle bli glad om du kör igång Tunerstudio och justerar tabellerna medan de mäter :)

Men du hade ingen bredbandslambda va?
För har du det kan du ju labba med bränslet själv (öka minska värdet i tabellcellerna på VEtabellen) för att sikta på 14,7-14,9 , Men endast om det är riktigt rätt avgassystem runt bredbandslambdan (annars ger minsta läckage spökvärden).

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Tue 01 Aug 2017, 18:20
by Mats Lundin
Niklas Falk wrote: Men du hade ingen bredbandslambda va?
Hur vet jag det?
Köpte en ny på Claus inrådan och ersatte originalet med denna:
Nya lambdasensorn - med förvärmning
Nya lambdasensorn - med förvärmning
Bilen har ju slutat med vandrande tomgång sedan jag ställde om till breedbands i Tunerstudio. VAr det dumt gjort, om jag nu bara har en smalbands?

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Tue 01 Aug 2017, 19:17
by Niklas Falk
Då börjar fet klarna.

1. Racemappad motor där ingen tid alls lagts på besiktning
2. Smalbandslambda (dvs ingen MTX-L, Uego, LC-1, dvs annan sond och kontroller som ger signal direkt till MS)

Utan en bredbandslambda ska du inte pilla i tabellerna alls.
En Smalbandslambda kan inte användas till justering, den har ju nära en binär signal, fett eller magert, inget däremellan eller avstånd från lambda 1.

Om din lärotid är billig så kostar en bredbandslambda lite jämfört med att mappa till tomgång hos motortuner.
Tomgång tar ju nästan lika lång tid som en simpel racemapp.

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Sat 05 Aug 2017, 10:10
by Niklas H
Mats. Jag håller helt med Niklas här. Som jag skrev tidigare. utan Bredbandslambda ska man inte pilla. Att bilen haft aktiv uego över huvud taget och försökt styra från en smalbandslambda är under all kritik, det är inte ett bra jobb från start.

En bredbandslambda kostar 2-3k och är i mitt tycke ett måste på en modifierad bil, även om man låtit någon annan mappa den, detta helt enkelt för att felsökningen underlättas enormt och att säkerheten ökar då du vet vilken blandning du faktiskt har.

Med låg dollar så är det än mer fördelaktigt.
http://www.ebay.com/itm/GENUINE-AEM-30- ... BQ&vxp=mtr

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Mon 07 Aug 2017, 08:29
by Mats Lundin
:banana:
Med tips och demo av Chriss på bankalaset, visste jag äntligen vad jag sökte. Och söndagens pillande gav i morse resultat - bilen godkänd! :mrgreen:

Tack för all input, ovärderligt. :bow:

Att mappa bilen med bredbandslambda får bli ett annat projekt. Nu har jag en besiktnings-map där jag har ställt bränslemängden vid besiktingslägena tomgång och 2500 varv. Det räcker för mig, nu ska jag köra.

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Mon 07 Aug 2017, 09:00
by Andreas E
Gött - bra kämpat och kul att klubbens kloka medlemmar kunde hjälpa till :up:

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Posted: Mon 07 Aug 2017, 10:50
by chriss
:banana: Gött att det löste sig!