Vandrande tomgång med Megasquirt

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

Dags för besiktning på fredag morgon efter en massa problem med avgasvärdena. Trodde att jag var hemma när jag bokade men idag strular den igen.

Bilen mappad med megasquirt av Claus på Turbocentern, men han tycks ha tröttnat nu när jag varit där flera gånger och bett om hjälp med att komma igenom besiktningen :cry: . Står därför själv med mappning och undringar om vad som sker och varför. :bang2: Tror egentligen inte att det beror på mega squirt'en.

Var förbi besiktningen och mätte värden häromdan.
Förhöjd tomgång är ok på CO och Lambda :up: , men på tomgång vandrar värdena upp och ner :down: när tomgången vandrar några hundra varv upp och ner. Har fångat databilden på film, där man kan se hur lambdastapeln i botten faller och direkt efter går air:fuel ratio i botten och blir röd samtidigt som tomgången går upp några hundra varv för att snabbt falla tillbaka igen och allt ser bra ut på nytt - bara för att upprepas någon sekund senare.
Detta beteende har kommit och gått lite, den har stunder när detta inte uppträder - bara för att förbrylla ännu mer.

https://www.youtube.com/watch?v=Qp53hRw ... e=youtu.be

Vad är det som händer och varför :think2: , samt vad kan jag göra åt detta?
Besiktningskillen trodde på luftläcka på insuget men jag har varit runt med startgas utan att hitta något.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Niklas Falk »

Går den stabilt om du kör endast på förhöjd bastomgång (tex 1000 rpm) utan tomgångsmotor?
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Niklas H »

kör du maf eller map/iat?

Gör den såhär både varm och kall?

Hur ser din tomgångskurva ut i MS? går den ned i några celler med riktigt låg tändning? Ligger du mellan två celler med flera olika grader tändning på tomgång skulle den kunna bete sig så. Tänker att claus borde ha fångat det dock.
Har du loggat för att se vad som händer?
Niklas Holmlöv
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Conny Lundell »

Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by rschneberger »

På Alfan jag har så åker jag med ett MS1 som betedde sig så där med lågohmiga spridare. Med högohmiga gick det felfritt. Efter mycket justerande av Peak/Hold så fick jag tomgången stabil. När jag stegade mig upp och ner i hur länge jag skulle lägga på full ström på spridarna så kunde jag på tomgång höra hur motorn ökade/minskade i varvtal, dvs för kort laddtid (heter det så?) gjorde att spridarna inte blev konsekventa i sina öppningstider. Efter lite laborerande så fick jag bra avgasvärden och en stabil tomgång. Innan dess hade jag hållt på med både bränsle och tändtabell för att få det att funka, vilket det inte gjorde.

mvh //Ricky
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

Niklas H wrote:kör du maf eller map/iat?
Svar: Vet inte. Har "ärvt" mappningen av Turbocenter (trodde jag kunde få den nyckelfärdig på bilen)
Niklas H wrote:Gör den såhär både varm och kall?
Testar kall bil när jag kommer hem ikväll. Videon är på varm bil
Niklas H wrote:Hur ser din tomgångskurva ut i MS? går den ned i några celler med riktigt låg tändning? Ligger du mellan två celler med flera olika grader tändning på tomgång skulle den kunna bete sig så. Tänker att claus borde ha fångat det dock.
Har du loggat för att se vad som händer?
Nu blev det jobbig, i detta ingår tydligen att jag måste lära mig MS-programmet också - och där är jag inte ännu.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

Conny Lundell wrote:Hej Mats!

Lite matnyttig läsning.

https://www.diyautotune.com/support/tec ... egasquirt/
Tack, det blir till att läsa på
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

Niklas Falk wrote:Går den stabilt om du kör endast på förhöjd bastomgång (tex 1000 rpm) utan tomgångsmotor?
Vad kan bastomgång heta på engelska :think2: ?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

rschneberger wrote:På Alfan jag har så åker jag med ett MS1 som betedde sig så där med lågohmiga spridare. Med högohmiga gick det felfritt. Efter mycket justerande av Peak/Hold så fick jag tomgången stabil. När jag stegade mig upp och ner i hur länge jag skulle lägga på full ström på spridarna så kunde jag på tomgång höra hur motorn ökade/minskade i varvtal, dvs för kort laddtid (heter det så?) gjorde att spridarna inte blev konsekventa i sina öppningstider. Efter lite laborerande så fick jag bra avgasvärden och en stabil tomgång. Innan dess hade jag hållt på med både bränsle och tändtabell för att få det att funka, vilket det inte gjorde.

mvh //Ricky
Tar gärna emot tips om hur jag hittar dit i programmet (känner mig som den rockie jag är ... :shock: )
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Niklas H »

Mats - inte ändra deadtime och peak hold på spridare du inte vet vad det är för några utan att veta vad du gör. . Är de original? eftermarknads? Du måste väl ha någon susning om vad som sitter i maskin? Miatan har högohmiga spridare original, verför någon skulle satt lågohm i din vet jag inte.
Du hittar inställningarna i tunerstudio, injector dead time.
claus borde ju ha koll på det dock.

Avseende iat/map menar jag alltså mapsensor och lufttempmätare eller luftmassemätare. Är originalklumpen till mätare kvar?

Steg ett är att installera tunerstudio och megalogviewer, ta en logg med ALLT som händer så du får en chans att skilja mellan hårdvaru och mjukvaruproblem.
Niklas Holmlöv
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

Niklas H wrote:Mats - inte ändra deadtime och peak hold på spridare du inte vet vad det är för några utan att veta vad du gör. . Är de original? eftermarknads? Du måste väl ha någon susning om vad som sitter i maskin? Miatan har högohmiga spridare original, verför någon skulle satt lågohm i din vet jag inte.
Du hittar inställningarna i tunerstudio, injector dead time.
claus borde ju ha koll på det dock.

Avseende iat/map menar jag alltså mapsensor och lufttempmätare eller luftmassemätare. Är originalklumpen till mätare kvar?

Steg ett är att installera tunerstudio och megalogviewer, ta en logg med ALLT som händer så du får en chans att skilja mellan hårdvaru och mjukvaruproblem.
Köpte spisen av Marcus Fabricius som låtit Turbocenter sköta den, men tror det är orginalspridare.
Insuget är ombyggt och inte orginal någonstans, utanför spjället. Luftmassemätare orginal finns inte där.
Blir till att logga, om jag får till det.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

jo, jag kom på, att det finns ingen tomgångsmotor på bilen heller.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Niklas H »

tomgångsmotorn är inte kritisk, även o den underlättar om man har ex ac, vid uppstart etc. Jag förstår inte varför du kör utan? den väger lite och underlättar livet.
Din tändning hoppar en del på tomgång. från 11 till 16 btdc.

Kolla i ignition table, dina lägre rutor kring 1000rpm där du verkar ha tomgången. Spara din nuvarande map och lägg alla rutor runt där bilen står på tomgång på samma värde. typ 12-14 och se vad som händer.

Kolla så din bränslemap ser konsekvent ut i området också.
Niklas Holmlöv
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Conny Lundell »

Om Turbocenter har haft hand om bilen och mappat din MS så har dom nog missat något.
Jag funderar på om IAT correction tabellen är rätt justerad. Om inte kan motorn få för lite bränsle ibland beroende av utetemperaturen. Det kan ju vara förklaringen varför det funkar ibland och ballar ur ibland.
Jag hade hjälpt dig Mats om det inte vore 50 mil till dig. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa dig som bor närmre.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

Nu känns det som att gudarna är emot mig. Min dator har tappat kontakt med nätverket och vägrar att bättra sig. Allt blir mycket mer komplicerat då :bang2:

Vid kall motor uppförde den sig likadant som vid varm, dvs tomgången vandrade.
Har varit inne och pillat i sparks table med graderna men ingen skillnad på tomgången.
Jag har också hittat en bränsletabell att pilla i men inte heller det ger någon skillnad.

Tog hem tunerstudio och installerade det ok.
Jagade megalogview och köpte till sist en installation för 30 dollar, men får behörighetsfel när jag vill installera det :bang2: :bang2: Det var det här med gudarna ... Men nu har jag ju hela helgen på mig ...

Jag kommer ändå till Kinnekulle tack vare Tommy som hjälper mig att traila :bow: Om någon nyfiken vill pilla lite på min bil, så går det bra då :banana:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by chriss »

Har du kollar grunderna att den inte misständer. Att stift, kablar och tändspolarna fungerar som de skall. 1.8an tändspolar är känsliga när de blir varma och speciellt om du har mycket dwell på dem.
Men vi får anta att bilen fungerar som det skall. För skulle du få en misständning åker mängder med oförbränt bränsle förbi som ger dåliga avgasvärden och fett lambda utslag.
Litet litet hål i grenröret före lambdan kan också ställa till det en del.

Jag kör alltid utan tomgångsmotorn för den blir aldrig bra(jag må va kass ;) ). Mina senaste bilar har jag med varm bil satt hela hörnet i tändtabellen vid tomgång till 10 grader och justerat in soppan så gott jag kan, kört med liten lambda styrning och justerat spjället så det ligger på 1000rpm. Då har det vart stabilt med fina avgasvärden.
Enda nackdelen är att tomgången är väldigt lågt när det är kallt. Jag lever med detta genom att låta den stå på tomgång 30 sek innan jag kör iväg. Och skulle jag köra på vintern får jag väl stå någon minut.

Jag är inget proffs men pillat en del. Jag kommer till kullen och har du med dig en fungerande tunerstudio och skruvmejsel kan jag kika lite på det om du vill?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

chriss wrote: Jag är inget proffs men pillat en del. Jag kommer till kullen och har du med dig en fungerande tunerstudio och skruvmejsel kan jag kika lite på det om du vill?
Tack, det känns tryggt, Chriss.
Jag tar med datorn där jag nu lyckats få igång Megalogviewer :banana: . Nu ska jag bara försöka förstå programmen oxå :think2: Så lördagen är räddad ...
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

Lite mer info

Det vandrande beteendet på tomgång håller i sig tills jag kommer upp till ca 1600 varv, då blir den stabil.

Om tändningen inte funkar, spole, stift, kablar, borde inte det märkas i hela registret?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

chriss wrote:Har du kollar grunderna att den inte misständer. Att stift, kablar och tändspolarna fungerar som de skall. 1.8an tändspolar är känsliga när de blir varma och speciellt om du har mycket dwell på dem.
Jag har använt swap kit för att skifta från 1,6 till 1,8'an. Då har jag för mig att jag flyttade över tändspolarna från 1,6 till 1,8. Borde jag ha riktiga 1,8 spolar?

Hur kan man säkerställa att spolarna är ok?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

Nu har jag loggfil från motorn, men vet inte hur jag ska tolka den.

På tomgång så rör sig Gego-värdet (Gamma ego) hela tiden, slår mellan 97/96 och 106 %. Ligger kort stund på varje steg/procent på både upp- och nerväg.
O2-värdet pendlar mellan 0,2 (0,0) och 0,843 som max. Går snabbt mellan ytterlägena.

O2-värdet ligger lågt och sticker iväg brant uppåt när Gego når 106%. Dyker tillbaka ner när Gego kommit ner och påbörjar nästa resa uppåt genom att stega till närmsta högre nivå (från bottenvärde 94 el 96%).
Alla andra värden jag tittat på i loggen är stabila.

Om någon vill kika på loggen kan jag maila över den.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Niklas H »

Mats, testa att slå av ego correction under 1400varv eller så. Det är closed loop bränsle för tomgången, där måste man få sina parametrar bra (PID) för att det ska lira.

Gå in i fuel - ego autorithy table och lägg nollor på allt under 1100 varv. Kolla vad som händer.
Niklas Holmlöv
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

Tack Niklas, nu hände det grejor (när jag väl hittat fram och vågade mixtra).

Jag letade mig fram i Tunerstudio MS lite till inställningarna:
Fuel settings - EGO control - Active above, som jag ändrade från 600 till 1100.

På tomgången blev gången stabil. Se första bilden av loggens första halva där den rullar på tomgång, där Gego ligger överst i gult och ligger stabilt på 1,00.

Andra värdet är O2 (vitt) som också blev stabilt på runt 0,800.

Längst ner i vitt ligger varvtalet som på tomgång ligger kring 1000.
Första bilden
Första bilden
Men ... :think2:

När jag sedan höjde varvet till 2500 (förhöjd tomgång) började mönstret om när jag passerade 1100 (inställningen funkade alltså). Väl på ca 2500 (andra bilden) la sig Gego på 1,06 med korta dippar ner till 1,02, och det är ju utanför det godkända området :bang2:

På O2 ser man kurvan pendla väldigt, och i någon mån kopplat till Gego's rörelser.
Andra bilden
Andra bilden

Jag tänker att om Lambdan (Gego) är fel/trasig, har jag inte bara flyttat problemet uppåt i varvtalskurvan?
Och, tidigare var den ju bra från ca 1600 varv och uppåt, varför spökar den nu på 2500? Nej, jag har inte testat på högre varv.

Om ni orkar tänka lite till, tar jag gärna vidare input.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Niklas H »

Har du en fysisk lambdamätare eller loggar du bara i sprutet?

Ego-control är ju inte obligat, mer en finjustering för olika temp etc ute, du kan stänga av den och bara kolla av så din bränslemap är A-ok.

Vill du ställa i EGO så, kolla först över din AFR target map, sedan gör du som följer.
Om du kollar på dina inställningar för detta har du tre värden:
P
I
D

P är hur hårt den jagar target.
I ser till att den inte skjuter över målet
D ser till att den slutar fluktuera.

Man tunar det genom att öka P tills den går lite över mål, sedan I tills den slutar göra det och D tills den slutar fluktuera väldigt. Alla inställningar påverkar varandra, så kräver en del fipplande fram och tillbaka.

Lite skrivet om det på miataturbo https://www.miataturbo.net/megasquirt-1 ... ngs-54763/
Niklas Holmlöv
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Mats Lundin »

oohhh ...
Nu är jag på djupt vatten ...
Men jag ska försöka fatta. Provar igen i morgon.

Tänkte att kanske någon kunde se och säga att nu är det där fel eller det där ...

återkommer i frågan.
Om någon säger att detta kräver en renovering av motorn kommer jag att säga tråkigt, men inte oväntat. ...
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Vandrande tomgång med Megasquirt

Post by Victor »

Niklas H wrote:P är hur hårt den jagar target.
I ser till att den inte skjuter över målet
D ser till att den slutar fluktuera.

Man tunar det genom att öka P tills den går lite över mål, sedan I tills den slutar göra det och D tills den slutar fluktuera väldigt. Alla inställningar påverkar varandra, så kräver en del fipplande fram och tillbaka.

Lite skrivet om det på miataturbo https://www.miataturbo.net/megasquirt-1 ... ngs-54763/
Det var en pedagogisk förklaring av inte helt enkel reglerteknik :up:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply