Page 1 of 1

Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Posted: Sat 27 May 2017, 12:56
by Ledel
jag har en NA-91 utan ABS med MX-5 sport ok bak och Wilwood 4-kolvsok fram, nån som vet vilken huvudbromscylinder som passar till detta? sporten lär ju ha större, men hur mycket större?? org är 7/8, jag har en cylinder från 626 som är 15/16 blir det nån märkbar skillnad om jag monterar den? eller nåt annat bra tips är välkommet.

Re: Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Posted: Sat 27 May 2017, 16:36
by Niklas H
Det är populärt att köra nbfl huvudbromscylinder med de bromsarna. den är 15/16", kanske samma som den 626 du har. Ska bli lite trevligare känsla, funktionsmässigt är det tveksamt om det spelar så stor roll, kortare slag.

Boostern (bromsförstärkaren) har nära dubbelt så hög ratio om man tar den från en 01-05 med abs också. Inte alltid man vill ha det.

Re: Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Posted: Sun 28 May 2017, 20:25
by Niklas Falk
Sen finns det 1" från 929 om man lyckas få tag på en sån.
Allt beror ju på kolvarean i framoken.
Men det är ganska väl utprovat vid detta laget (15/16 funkar fint med de vanligaste Wilwoodoken).

Re: Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Posted: Mon 29 May 2017, 20:03
by Mblixt
Testa med det du redan har.
Funkar? Kör vidare.
Missnöjd? Sök lösning.
Blir jättedyrt att köpa lösningar på problem innan dom finns.
Har själv 4-kolvs Willwood utan en susning om huvudcylinderarea.

Re: Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Posted: Mon 31 Jul 2017, 21:44
by Ledel
ett resultat! jo Michael körde med den förra året och min inställning va att den tog längre ner. lösningen blev en 1" från Subaru legacy ca -90 års modell med NA -91 org bromsservo. pedalen tar betydligt högre upp nu, tyvärr så väntar jag på motorn som är på renovering så jag har bara "torrbromsat" än så länge, åter kommer när jag vet mer, tack även Nicklas o Nicklas för input.