Page 1 of 1

Kammar

Posted: Wed 22 Mar 2017, 13:34
by Miatamannen
Byta kammar på en NB 2004

Vilket utbud finns?
Vad kan det ge för effekt?
Behöver sprutet bytas också?
Kanske göra något mer med toppen, i så falla vad?
Något annat att tänka på? :think2:

Re: Kammar

Posted: Wed 22 Mar 2017, 19:06
by Niklas Falk
Finns det nån insugskam i listorna hos de vanliga firmor öht?

Original ECU lär inte kunna dra nytta av det ökade flödet och kommer få spunk runt tomgång.
Det går att jobba lite bakom ventilerna, och köra större insugsventiler, och högre komp,...

Re: Kammar

Posted: Thu 23 Mar 2017, 17:04
by wrider
Tjena :wave:

Prova att ta kontakt med ENEM Sweden AB som tillverkar kammar.
Tel:08-715 04 00.
Dom har säkert svar på dina frågor......

MVH/Roffe :up:

Re: Kammar

Posted: Fri 24 Mar 2017, 11:16
by Miatamannen
wrider wrote:Tjena :wave:

Prova att ta kontakt med ENEM Sweden AB som tillverkar kammar.
Tel:08-715 04 00.
Dom har säkert svar på dina frågor......

MVH/Roffe :up:
Har mailat dom idag

Tack för tipset Roffe :banana:

Re: Kammar

Posted: Fri 24 Mar 2017, 14:31
by Miatamannen
Fick svar från Enem:

Hej, den som har P14 på bägge kammarna är den ”snällare” och de kan monteras utan att i princip göra något mer, även om ett annat grenrör, lite högre kompression ökar effekten lite.
Effektökning ca 12-15%, varvvilligare med längre register.

Effektuppgifterna är uppskattningar, kan variera beroende på övriga komponenter.



Vad säger den samlade expertisen?
Byta sprut i alla fall?
Satsa på enbart större spridare?
Stämmer detta så är det ett ganska billigt sätt att få ur 17-21 hk på en 146 maskin.

Re: Kammar

Posted: Fri 24 Mar 2017, 15:07
by Victor
Är det inte mekaniska lyftare även på VVT-motorn? Det står 1600 till vänster, passar dessa kammar verkligen?

Enbart större spridare blir inget bra, men ett piggybacksprut borde funka fint vid sugtrimning och då har man obd2 kvar, sedan är det en annan sak om man klarar avgasvärdena med tuffare kammar.

Re: Kammar

Posted: Sun 26 Mar 2017, 11:11
by Miatamannen
Victor wrote:Är det inte mekaniska lyftare även på VVT-motorn? Det står 1600 till vänster, passar dessa kammar verkligen?

Enbart större spridare blir inget bra, men ett piggybacksprut borde funka fint vid sugtrimning och då har man obd2 kvar, sedan är det en annan sak om man klarar avgasvärdena med tuffare kammar.
Fått svar nu och du har rätt Victor

Hej, nej de är inte för VVT (variabel kaminställning). Är till 1600 -MX5 motorn

:bang2:

Re: Kammar

Posted: Sun 26 Mar 2017, 11:45
by Niklas Falk
Enda vägen med VVT är att slipa själv, och det finns inga gjuta ämnen till insugskammen.
Så billet eller omslipad original är valet.

AGAP slipade mina, det gäller att hinna nån med förmåga och skicklighet idag, inte ett firmanamn som gjorde bra saker för 25 år sen.

Re: Kammar

Posted: Tue 28 Mar 2017, 13:44
by Carl.Josefsson
Niklas Falk wrote:Enda vägen med VVT är att slipa själv, och det finns inga gjuta ämnen till insugskammen.
Så billet eller omslipad original är valet.

AGAP slipade mina, det gäller att hinna nån med förmåga och skicklighet idag, inte ett firmanamn som gjorde bra saker för 25 år sen.
och vad blev resultatet på ett ungefär?

/C

Re: Kammar

Posted: Tue 28 Mar 2017, 13:59
by Miatamannen
Enem klarar av att slipa.
Var får man tag på begagnade kammar?

Re: Kammar

Posted: Tue 28 Mar 2017, 16:54
by Niklas Falk
Carl.Josefsson wrote:och vad blev resultatet på ett ungefär?
Ojämn tomgång och okända avgasvärden :P

Har inte koll på om jag kommit tillräckligt nära 200, det beror på så många parameter och det var längesen jag gjorde ordentlig mappning. Sen finns det massor av saker jag skulle vilja göra om.

Beggade kammar hittar du närmast i din egen motor :) , annars är det lättast att köpa hel topp på ebay.

Re: Kammar

Posted: Sun 23 Apr 2017, 09:18
by SimonJ
Lånar tråden lite. Finns det något som kan va skadligt för motorn om man kör vassare kammar m.m. utan att ändra ECU:n? Håller på att sätta ihop en sugtrimmad 1.8 som förmodligen kommer gå nån månad på original 1.6 ECU.

Förstår att jag går miste om en del effekt men bortsett från det borde väl inget ta skada?

Re: Kammar

Posted: Sun 23 Apr 2017, 11:33
by Niklas Falk
Med massflödesmätare så borde det inte bli alltför magert, men med 1,6ans AMF så behöver du feta på lite med fjädern.

Hursomhelst så är en lambdamätare ingen dålig investering.