Fel på tempgivare?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Fel på tempgivare?

Post by Magnus Claesson »

Märkte efter att ha kört hem min miata från Tyskland att fläkten aldrig startar!
Själva fläkten fungerar med 12V, relät fungerar och säkringen är hel.
Monterade av tempgivaren och mätte den idag och när givaren är i rumstemperatur är motståndet ca 2400ohm vilket den skall vara ungefär(2200-2700ohm).
För att kolla den varm så värme jag vatten på spisen och stoppade ner tempgivaren en stund. Värdet då gick aldrig under 350ohm och vattnet kokade som bara f*n så det bör varit redigt varmt! På miata.net hittade jag att vid normal arbetstemp så skall det vara ett värde på mellan 270-330ohm.
Frågan är nu vid vilket ohm-tal ger ECU:n signal om att fläkten skall starta? Borde ju rimligtvis vara mellan 270-330ohm men finns det något exakt värde? Och vad är temperaturen på en motor vid normal körning?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Är du säker på att den inte fungerar som den ska? Jag märkte aldrig att min fläkt slog på/av när jag körde med den relästyrt. Den går inte när motorn är avstängd t.ex.

Har sagt det förr men: koppla den manuellt istället så vet du när den går.

Min bil ligger på ca 80C vid landsvägsfart. (Efter omdraget kylsystem)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Cyberoid wrote:Är du säker på att den inte fungerar som den ska? Jag märkte aldrig att min fläkt slog på/av när jag körde med den relästyrt. Den går inte när motorn är avstängd t.ex.

Har sagt det förr men: koppla den manuellt istället så vet du när den går.

Min bil ligger på ca 80C vid landsvägsfart. (Efter omdraget kylsystem)
Tempmätaren ligger ungefär klockan tolv/ett ungefär så jag vet inte riktigt hur varm motorn är exakt. Sen vet jag inte hur länge man vågar ha bilen på tomgång innan den blir överhettad.
Skall jämföra med Fredriks bil. Eventuellt kanske det inte är något fel men då har jag ju bytt till helt nya grejer iaf!
Är kanske lite väl nervös av mig... :)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Körde inte tillräckligt hårt igår så den gick aldrig igång men nu funkar allt som det skall. Troligtvis tempgivaren som inte gick ner ordentligt i ohm från kall till varm motor.
Post Reply