Mina ringa erfarenheter av ompackning av hjullager fram Mx 5

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Ulf G
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 47
Joined: Tue 20 Oct 2015, 18:05
Location: Uddevalla

Mina ringa erfarenheter av ompackning av hjullager fram Mx 5

Post by Ulf G »

Tack vare vänliga Mx 5 kamrater fick jag några hjulnav att träna på o kunde då också lära mig hur ett trasigt/ skadat såg ut. Samtliga lager jag sött på är tillverkade av NTN i Japan, rimligen måste det vara OEM Wheel hubbs.
Här förklarar en auktoritet på spec. Miata race Cars Dave Wheeler Advanced Autosport
I see a couple causes.

1- We just plain abuse the $#!t out of them
2- Too much wheel offset puts even more stress on the bearing
3- lack of sufficent quantity and quality of grease as installed from the factory
4- Excessive heat when used in the rain, causes condensation inside the bearing. Then a rust pit and then failure. Especially if seals have been damaged during repacking

So what can we do

1- Nothing
2- nothing
3- repack with synthetic grease on a regular basis.
4- repack the wheel bearing after any rain race. Even one session. Replace the seals when needed

Dave


Här är den ursprungliga beskrivningen hur man gör av Karl Zimmerman som skrevs 2001http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=44;t=000001;p=0
På denna länk finns utmärkta bilder hur man gör: http://www.miataturbo.net/suspension-br ... hub-75372/
Amerikanarna rekommenderar att man använder Amsoil Dominator racing grease (som är svårt att uppbringa i Europa, men finns här: https://www.ato24.de/en/amsoil-dominato ... 97-g.html9 alternativt Redline CV-2 som är mycket lättare att finna
Det svår är egentligen att inte skada den inre tätningen eller avgöra om den är OK. Denna packbox inte går att ersätta med universal, den är specialdesignad för ändamålet. Den finns inte som OEM reservdel men Advanced Autosport i USA säljer den: https://www.advanced-autosports.com/col ... ring-seals
En enklare o säkre metod att byta fett i hjullagren beskrivs nedan:

Leave the bearings in the retainer. Use solvent, rubber gloves, and a bristle brush to get the heavy stuff out. Use safety glasses and compressed air to blow the other crap out. Lather, rinse, repeat. When you're pretty sure the only thing you're blowing out is clean solvent, hit the next hub. When you're done with the last hub, the solvent will have evaporated in the first hub...add grease. Once you've greased the first hub, the solvent will have evaporated in the 2nd hub.

You'll never break a bearing retainer that way. It's quicker, and less frustrating. I could probably repack a set in the time you'd curse trying to get the bearings out of one hub."


Den tänkte jag använda på ett par nya hjulnav.
Lycka till!
Ulf G
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Mina ringa erfarenheter av ompackning av hjullager fram

Post by Anders S »

En fråga på metod nummer 2:

"En enklare o säkre metod att byta fett i hjullagren beskrivs nedan:

Leave the bearings in the retainer ...".

Kan man rengöra och fetta in lagret det utan att ta isär det alls? Eller behöver man slå ut den första hylsan ("outer race") för att komma åt?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Ulf G
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 47
Joined: Tue 20 Oct 2015, 18:05
Location: Uddevalla

Re: Mina ringa erfarenheter av ompackning av hjullager fram

Post by Ulf G »

Jag tänker mig att man måste slå ur båda hylsorna, men låter lagren o ffa tätningen vara kvar. Har inte prövat denna metod, men tänkte använda den på en ny hub
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Mina ringa erfarenheter av ompackning av hjullager fram

Post by Anders S »

Tack för info! Fördelen med dåligt påskväder är ju att man får tillfälle att göra saker i garaget som man annars kanske inte skulle ha gjort :-) . Det var ju rätt smidigt att packa om framhjulslagren med nytt fett. Bara att trycka ut hylsorna på in- och utsida (inre lagerbanorna), så kom man åt att tvätta bort det gamla fettet, blåsa rent, låta torka, och på med det nya. Finns ingen anledning att ta isär hubben mer.

Så här såg det ut från början med 17 år gammalt lagerfett:
20170417_152348_s.jpg
Rengjord hub:
20170417_181959_s.jpg
Och så med rött Redline CV-2:
20170417_182710_s.jpg
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mina ringa erfarenheter av ompackning av hjullager fram

Post by chriss »

Bra initiative Ulf. Jag fick hem mina helt nya hjullager från il motorsport igår, och igår bytte jag fett på det enkla sättet som ni beskrev. 80% av fettet kan man nästan blåsa ut med lite tryckluft :)

Mina förra hjullager från autolinkmx5 höll 400mil nu testar jag IL motorsport och byter fett. De såg tyvärr identiska ut med samma färg på fettet så jag hoppas de inte är samma.
och båda har för korta pinnbultar. Att räkna hur många varv man får på en mutter är inte så roligt så dessa bytte jag till extra långa. Men en mellanting hade vart att föredra.
Men det jag ville komma till att abs kransen är lätt att dra av och hjullager utan abs är mycket billigare. Är det någon som vet om man kan köpa den billigare och flytta över kransen?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mina ringa erfarenheter av ompackning av hjullager fram

Post by Niklas Falk »

De riktigt billiga är inte bearbetade för ABS-krans, så då behöver du pilla upp dem i en svarv och fixa det.
Men det förekommer också de som bearbetar alla och skiljer på om krans är monterad eller inte.

Gällande hjulbultar så förekommer det nav med icke-Miata dimension på infästningen, så det kan bli lite spännande att byta bult då (går inte alls, eller pressa tills det spricker)...
Post Reply