Skruvbur

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Skruvbur

Post by Haglund »

Har börjat tänka lite både på säkerheten och chassiets styvhet. Har idag en CC-båge i min bil och har tittat lite på alla möjliga förstärkningar som brukar göras på Miatorna i form av frog arms, förstärkningsbalkar, krysstag, osv.
Nära på alla förstärkningar skulle ju kunna ersättas av en fullbur som går hela vägen fram till fjädertornen. Men då jag har bilen både som ban-, barn-, och badbil så vill man ju inte ha två strävor gående mellan den befintliga bågen och fram till vindrutans överkant när man inte kör på banan. Borde det i så fall inte vara görbart att bygga en "vanlig" fullbur och sedan ha skruvbara strävor på den platsen?

Om detta nu är görbart, varför har ingen tänkt på det innan? :D
Claes Haglund
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Skruvbur

Post by Victor »

Jag har sett en del skruvade främre strävor i MX-5 Cup-depån för att underlätta vid besiktningen (slipper montera ur hela buren). Men dessa bilar körs ju inte så mycket förutom under racen och de som kör trackdays/konbana nöjer sig oftast med enbart bågen, därav avsaknad av bred diskussion kring ämnet antar jag.

Studiebesök på SSM på Knutstorp i sommar anbefalles :D
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Skruvbur

Post by Haglund »

Victor wrote:Jag har sett en del skruvade främre strävor i MX-5 Cup-depån för att underlätta vid besiktningen (slipper montera ur hela buren). Men dessa bilar körs ju inte så mycket förutom under racen och de som kör trackdays/konbana nöjer sig oftast med enbart bågen, därav avsaknad av bred diskussion kring ämnet antar jag.

Studiebesök på SSM på Knutstorp i sommar anbefalles :D
Låter som en plan! :up:

Med andra ord borde en erfaren svetsgubbe (typ han i Rolfstorp) kunna lösa det hela och det godkäns av SBF?
Claes Haglund
Ulf G
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 47
Joined: Tue 20 Oct 2015, 18:05
Location: Uddevalla

Re: Skruvbur

Post by Ulf G »

Har fått hjälp av min vän som byggt historiska Saabracers, att bygga en skruvbarbur på en CC båge i en Nb -00. Inför byggstart talade jag med SBF besiktningsmannen Bo Karlsson om principerna. Vi köpte sidobågar o vindruterör från Finess som fick anpassas på längden (men ej krökas om) + dörrsträvor som fick krökas + ett diagonalstag i huvudbågen. Främre bågen monterades på en hylla som vi svetsade i tröskeln. Man kan säkert sätta rör fram i hjulhuset, men det gjorde vi inte. Det är ett mycket TIDSKRÄVANDE jobba att passa in rören så att det blir så mkt plats som möjligt inne i bilen.
Inför bygget tittade o fotograferade jag bilarna i Mx 5 depån. Niklas Kristianssons bil har en skruvad Finess bur och Ulf Anderson har om jag minns rätt en skruvad bur gjord av Smen i Rolfstorp.
Inte lärt mig hur man lägger upp bilder, så ring/ mail kan du få ngr bilder o mer synpunkter

Ulf G
famamson@telia.com ; 070-2465219
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Skruvbur

Post by Niklas Falk »

Ju fler lösningar man tittar på desto fler saker att tänka på dyker upp.

Det viktigaste är dock att fixa till en så bra körställning som möjligt först, så man vet exakt vart man inte ska dra rör.
Att slå armbågen i dörrsträvan ger ingen fokuserad körning.
Att få till bältesdragningen över axlarna är viktigt.
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Skruvbur

Post by Haglund »

Tack så mycket för all input! Jag ska börja med att kika på lösningar i depån och ta det därifrån, så får vi se vart det tar vägen. :up: :up:
Claes Haglund
User avatar
Fosselius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 76
Joined: Tue 20 May 2014, 06:48
Location: Karlskrona

Re: Skruvbur

Post by Fosselius »

Då ämnet med helbur är högaktuell undrar jag hur det gick för dig.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Skruvbur

Post by Haglund »

Inget vidare, för att vara ärlig. Jag kör för tillfället vidare med min CC-båge. Följer också diskussionerna om fullbur med tillförsikt.
Claes Haglund
Post Reply