Bromsbelägg till banbruk

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Bromsbelägg till banbruk

Post by jafo »

Håller på och undersöker alternativ till EBC-Yellowstuff som jag har använt sen jag började skoja på bana med Miatan.
Tycker dock att de har dålig initial bromsverkan, så nu vill jag ha något som biter bättre. Vad jag har förstått så kör många på Carbotech XP10 fram och XP8 bak. Andra alternativ till Sportbromsarna?

Varför olika, ska man inte ha samma typ av belägg både fram och bak? Sedan har dessa typer olika temptålighet också, och hur påverkar det känslan vid bromsing isåfall?

Priset på dessa belägg skiljer sig en hel del från EBC:s, men tål de hårdkörning bättre så håller de längre vilket påverkar totalkostnaden posivt.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Bromsbelägg till banbruk

Post by Harry »

Hej
Med XP10 får du riktigt bra broms fram, XP8 bak får du också bra bromsverkan & spar samtidigt en del pengar :banana:

hasse
Hans Rytter
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bromsbelägg till banbruk

Post by Niklas Falk »

Anystuff är billigt i inköp och finns överallt, sen slutar fördelarna.

Du genererar inte lika mycket värme bak så du ska ha ett belägg med mindre varmt arbetsområde.
Kylslangar ökar livslängden, det käkas belägg snabbt när det blir lite övervarmt.

Carbotec och många andra klarar av att ge bra broms även när det blir riktigt varmt, hela vägen ner till stålet.
Anystuff brukar bli stenkol eller grillkol efter en rejäl uppvärmning, lite skillnad.

Nä, jag gillar inte EBC.
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Bromsbelägg till banbruk

Post by jafo »

Jahapp! misstänkte att det hade med bromsvärmen att göra, att XP8 behöver inte lika mycket värme som XP10 för att bromsa effektivt, mindre belastning på bakbromsarna.

Ja, skckade en förfrågan till PEAN, de hade belägg på hyllan, så det blir en beställnng där. Man har vant sig vid EBC-priser, lite av en prisshock med Carbotech och andra bättre belägg :shock:

Man måste väl putsa bort beläggningen från gamla beläggen har jag läst någonstans? Är det bara att använda något fint slippapper typ 1000 korn eller finns det något annat sätt som duger?
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: Bromsbelägg till banbruk

Post by burner »

PEAN är ytterst informativa per telefon hur du kör in dina Carbotech, funkade för mig.
Inget slip eller så, dock är schyssta skivor bra att starta med.
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
Post Reply