megasquirt på sugmotor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

megasquirt på sugmotor

Post by SimonJ »

Hej, tänkte skaffa ett megasquirt till min NA 1990 med NA 1.8 motor har förljande frågor:

1. Är det mycket billigare att köpa en byggsats och löda ihop? Lite sugen på att göra det för att lära mig men det få ju va ekonomiskt försvarbart isf. Behöver köpa lödkolv m.m.

2. Behövs bredbandslambda på en sugmotor?

3. tänkte köra utan LMM krävs det något speciellt för detta annat än tempmätare?

4. Vilket megasquirt ska man ha? Vill kunna justera tändning och bränsle samt ha en körbar bil alltså inte en ren rejsbil.
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: megasquirt på sugmotor

Post by chriss »

1. Billigare ja, mer driftsäker nej.
2. Bredbandslambda behövs om du ska mappa själv för att veta vilken bränsle blandning du har. Du kan klara sig utan en om du lämnar in bilen på mapping.
3. Lmm ersätter du med en iat (intake air temperature) sensor. Det ställer du in i megasquirt.
4. Plugg and play är lättast men iom du har bytt motor beror det på hur din kabelhärva ser ut.
Chriss Rice
Göteborg
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: megasquirt på sugmotor

Post by SimonJ »

Tack, här kommer lite följdfrågor.

Hur stor är prisskillnaden ungefär på att löda eget jämfört med att köpa ett färdigt?

Dimitri rekommenderade ett Enhanced MS2 för 746.60€ för att få bra körbarhet på bilen. Vilka nackdelar märker man med ett vanligt MS2 jämfört med Enhanced?

Går det logga lambdavärdet via sprutet? Vill helst slippa flashiga mätare och behöver det va någon speciellt bredbandslambda?

Har kvar kabelhärvan från 1.6an
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: megasquirt på sugmotor

Post by chriss »

På diyautotune kan du jämföra priser mellan att bygga själv och köpa färdigt. (tänk på tull och moms)
Megasquirt har lite dåligt ryckte pga av många hemma lödda inte blir lika stabila som ett fabrikslött kort. Det kan bli störningar, lödningar kan släppa m.m

Jag tycker om man inte är skit duktig på den biten och tycker det är jätte kul är det inte värt strulet om det inte skulle fungera. Det är så många olika delar som ska till så sätt inte käppar i hjulen för dig själv.

För att mappa och köra din bil N/A räcker ett väldigt basic styrsystem, sen är det roliga funktioner, lite lättare att arbeta med och framtidssäkra fördelen med ett lite mer avancerat. Även loggning via sd kort på vissa så slipper du ha datorn kopplad till den.

Det går att logga via sprutet, antigen genom att ha en dator kopplad till den eller ett sd kort.
Brebands lambda med utgång på 0-5v, mätaren är för din skull och ett väldigt bra felsökningsverktyg. Innovative LC-1 eller KC-2 är populära, finns andra att välja på också.

Jag köpte ett pnp ms2 från diyautotune som jag pluggade rakt in i bilen och bilen startade. 4 år senare har jag fortfarande inte lärt mig allt men fullt tillräckligt att mappa och pilla med självsäkerhet och gott resultat.

Mitt tips köp en beg plugg and play, ladda ner en färdig tänd kurva från diyautotune och med hjälp av en bredbands lambda mappa din bil på gatan och lär dig hur allt fungerar. Sen när allt fungerar som det skall åker du till en rullande landsväg och klämmer ur de sista 5-10% man inte kan fixa på gatan. Iallfall inte jag, kanske finns några andra som kan ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: megasquirt på sugmotor

Post by chriss »

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107015&highlight=
Jag har inget med annonseraren att gör men sprut och bb lambda för 5k. Inte testat VEMS själv men många använder dem.
Chriss Rice
Göteborg
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: megasquirt på sugmotor

Post by SimonJ »

Den är intressant, hur vet jag att den passar på miatan eller kopplar man bara om kontakten efter den bil man ska ha den i?
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: megasquirt på sugmotor

Post by chriss »

SimonJ wrote:Den är intressant, hur vet jag att den passar på miatan eller kopplar man bara om kontakten efter den bil man ska ha den i?
Man får läsa sig till vilka in och utgångar den har och sen får du skarva rätt kabel från bilen till rätt ställe på boxen.
Så här får man avgöra hur säker man är på koppla el. Finns en karta över alla in och utgångar för mx-5 kontakten på nätet. tex..
Image


Om du kör en 1,6 med 1,8 motorn försök få till den variabla TPS från 1,8. Blir bättre upplösning och mer lättkörd/mappad/skönare att köra.
Chriss Rice
Göteborg
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: megasquirt på sugmotor

Post by SimonJ »

Härligt, har av någon anledning fått för mig att sprutet måste va byggt efter en specifik bil från början. Är det bara att koppla om kontakter ska det nog gå bra. Detta kanske är vettigt?

https://www.blocket.se/stockholm/Megasq ... 8.htm?sa=1

Går det att bara byta TPSen eller byter man hela trottelhuset?

Stort tack för alla svar, börjar äntligen få lite koll på det. Finns det någon bra sida med ecu for dummies eller liknande?
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: megasquirt på sugmotor

Post by chriss »

Delvis sant, du vill att boxen fungerar med din trigger och hat rätt sorts tändning mm Allt går att ändra men det är mycket lättare att köpa rätt från början.
Mx5or NA och NB har väldigt lika uppbyggnad och därför passar mycket imellan. Bla CAS som trigger och liknande tändspolar.
Chriss Rice
Göteborg
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: megasquirt på sugmotor

Post by SimonJ »

Okej, hur kan man kontrollera att boxen passar min trigger, tändning m.m. om man köper begagnat som inte suttit på en miata?
Simon Jonson
Göteborg
Post Reply