Släcka Airbaglampa

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Max Hed
Posts: 4
Joined: Tue 26 May 2015, 00:05

Släcka Airbaglampa

Post by Max Hed »

Jag har ytterligare ett beskymmer som dykt upp på åket! Jag skulle besiktiga bilen för ett par veckor sedan. Det gick mestadels beskymmersfritt, förutom en sak såklart. Airbaglampan lyste inte alls. I vanliga fall ska den lysa några sekunder och sedan slockna, men min lyser inte alls. Klantigt nog är detta något jag inte tänkt på tidigare och detta är dessutom första gången JAG besiktigar bilen (har bara ägt sedan i våras).

I vilken fall som helst plockade vi isär och såg att lampan var bortplockad. När vi placerat lampan på rätt ställe märker vi att lampan lyser konstant istället. en gissning är att förra ägaren försökt dölja något eller att detta har varit en snabblösning för att få lampan att inte lysa vid montering av sportratt. Så jag plockade isär ratten och kollade så att Airbagen var kopplad inne i ratten och det var den. Jag har verkligen inte mycket kunskap om detta så hjälp uppskattas högt!

Vad kan det vara för fel? Och hur kan jag lösa det? Jag är egentligen inte intresserad av att Airbagen ska funka, utan vill bara att lampan ska lysa några sekunder och sedan slockna. Finns det sätt att lura systemet? :think2:

Just det. Det är en USA import från 93. 1.6. med en rätt otäck originalratt ;)
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Släcka Airbaglampa

Post by Thomas Thorén »

Hej Max!

Man kan lura systemet genom att koppla om sladdarna som går in i instrumentet.
Ta någon av de signalsladdar dit den respektive lampa beter sig som du vill att aibaglampan skall bete sig. Skarva på airbag-sladden till denna sladd... då kommer signalen till airbaglampan ju bli likadan som den du skarvade på.
Känns som en brysk metod kanske men om du kapar lite smart, med längd kvar innan instrumentet är det ju ganska enkelt att bara koppla tillbaka det som det var innan... lödkolv och eltejp...

Jo, har hört att vissa konstrollampor slockar före eller efter vissa andra kontrollampor just för att besiktningsmän skall kunna se om man försökt lura systemet... meeen jag har också hört att besiktnigsmännen inte märker/bryr sig om det... Nu har jag sagt det i alla fall :)

Lycka till!
TT
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Släcka Airbaglampa

Post by ulf w »

Ett alternativ med tidrelä
Montera ett tidrelä på ledningen till Airbag lampan och ställ in fördröjningen
OBS ledningen till Airbaglampan är en jordledning, lampan lyser när Styrenheten jordar ledningen
Instruktionsboken för NB säger ca 6s
tidrelä Kjell&Co Velleman VM141 fungerar bra
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Släcka Airbaglampa

Post by chriss »

3 ohm 1/4W motstånd kopplad enligt denna i ratten så tror bilen att airbagen är kvar och lampan i instrumentpanelen fungerar precis som vanligt.

http://garagestar.com/blog/product/air- ... nger-side/
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply