Page 1 of 1

Plugga kardanhålet vid motorbyte

Posted: Sat 05 Nov 2016, 21:08
by SimonJ
Tänkte plocka ur motorn denna vintern med och bytte växellådsolja förra gången så undrar om det finns något smidigt sätt att plugga hålet för kardanaxeln så man slipper köpa dyr växellådsolja varje gång motorn ska ur?

Re: Plugga kardanhålet vid motorbyte

Posted: Sat 05 Nov 2016, 21:32
by Niklas Falk
Låter alltid växellådan sitta kvar, med slang till slavcylindern så behöver man inte ens pilla med kopplingen heller.
Motorfästena plockar man bort först och sätter dit sist, så blir det möjligt att pilla ihop rörnitar och axel i pilotlager.

Annars kan man svarva en plugg i plast.

Re: Plugga kardanhålet vid motorbyte

Posted: Tue 08 Nov 2016, 06:59
by SimonJ
Har du något bra knep för att lossa de övre bultarna som håller ihop motor och växellåda?

Re: Plugga kardanhålet vid motorbyte

Posted: Tue 08 Nov 2016, 09:03
by chriss
Växellådsolja är väl inte så dyr och kanske dags att byta speciellt om man ändå är där och härjar.

Och för att lossa bultarna är långa förlängare med led grymmt praktiskt och de övre kan du nog komma åt uppifrån om du plockar bort lite tändspolar m.m

Re: Plugga kardanhålet vid motorbyte

Posted: Tue 08 Nov 2016, 18:09
by Niklas Falk
SimonJ wrote:Har du något bra knep för att lossa de övre bultarna som håller ihop motor och växellåda?
Man står i motorrummet (kylaren och bottenplast plockar man bort först) och tar dem med 17mm ringnyckel, spärrnyckel och fingerfärdighet.

De pilliga startmotorbultarna är värre tycker jag.
De stora når man annars med spärrskaft och långhylsa.

Gjort detta några gånger men vad som är bekvämt är ju personligt.