Page 1 of 1

Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Wed 02 Nov 2016, 04:25
by Carl.Josefsson
Hej alla Miata-vänner,

har förstått att det är klokt att uppgradera med en större kylare för att hålla temperaturen i shack. Samtidigt så pratar många på tuben sig varma (pun intended) om att dra om kylningen och flytta bak termostaten, vilket känns som en större operation även om den kanske är billigare......

Vad säger den samlade expertisen här?

Cheers!
/C

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Wed 02 Nov 2016, 07:06
by Niklas Falk
Frisk original kylare räcker långt, och att luften skall gå igenom den och inte runt den gäller oavsett.

Reroute har sin största fördel i att det jämnar ut tempen i toppen så man kan optimera närmare gränsen utan hotspots.
Det kan bli punktvarmt även med original optimering så det är alltid en fördel.

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Wed 02 Nov 2016, 10:34
by chriss
Om inte annat för att slippa extra vikten i nosen :)
Konbana och kökörning är mycket mer värme bildande / för lite kylning jämfört med bra fart på bana.

Men det är en balans, lite för lite kylning = bilen överhettar. Lite för mycket kylning = aldrig värme problem.
Använder jag tvåan för mycket på bana när det är varmt byggde jag för mycket värme, men körde jag snabbare och häll mig till trean så blev det inget problem.
Tror dessa små saker kan vara skillnaden mellan 5 och 6 vxl låda m.m

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Wed 02 Nov 2016, 11:56
by Snailspeed
Jag kommer att ta fram ett likadant reroutekit som jag tillverkade till min bil i vintras. Har lite kvar att CADa och hitta bästa pris hos någon med svarv. Kommer upp under säljes när jag har alla fakta.

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Wed 02 Nov 2016, 12:23
by TPR
Snailspeed wrote:Jag kommer att ta fram ett likadant reroutekit som jag tillverkade till min bil i vintras. Har lite kvar att CADa och hitta bästa pris hos någon med svarv. Kommer upp under säljes när jag har alla fakta.
:up: :bow: :banana:

Någon som vet om det är samma på NA 1.6 och NB 1.8?

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Wed 02 Nov 2016, 12:40
by Haglund
Härligt Oscar! Jag ställer mig på kö och får du inte tag i någon med svarv så köper jag gärna resten av grejerna av dig så svarvar jag själv. :up:

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Wed 02 Nov 2016, 20:07
by Victor
En sak som kan vara bra att veta är att på NBFL införde Mazda trängre hål i kylkanalerna till främre delen av toppen för att tvinga mer kylvattenflöde till bakre delen. Tidigare rekommenderade 949 Racing att man skulle byta till den äldre varianten av toppackning om man monterade reroute, men nu har de ändrat sig och säger att det funkar med original men blir bättre med byte: http://949racing.com/miata-coolant-reroute-system.aspx
949Racing wrote:01-05 owners: Mazda changed the head gasket design for these years to restrict flow to the #1 cylinder to help alleviate the cooling issues. The 01-05 OEM gasket works fine with the reroute but will work even better with the BP26-10-271 gasket from the 94-00 engine. So if you are rebuilding your 01-05 VVT engine, consider the 94-00 head gasket.
Jag satte reroute på min -99:a och om jag hade gjort om det hade jag nog skrotat EGR:en (men finns det något idiotsäkert sätt att inte få felkod ibland om man har tagit bort den, verkar inte så?) och satt termostaten i toppen, det blev lång uppvärmningstid med "smithålet" genom termostaten. Rover termostathus hade jag funderingar på att byta till för att slippa flöde förbi termostaten innan den hade öppnat men det blev aldrig av.

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Wed 02 Nov 2016, 20:36
by Niklas Falk
Emilio har ju problemet att det har gått för bra med affärerna genom åren så han numera måste anpassa råd och produkter till volymkundena som inte bygger motorer mm på egen hand, utan helst vill ha monteringen som en checkbox i webbshoppen.

Det är naturligtvis bättre med kylning enligt design, med genomflöde och ancända alla kanaler. Hur många kompromisser som kan göras innan himlen trillar ner kan man fundera över.

Original lösning gör att cyl 4 går varmare men trots det håller det ganska bra väldigt länge.
Det är viktigare att det är luftflöde igenom kylaren och att det finns vatten, baserat på de haverier vi haft på banorna de senaste 10 åren.

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Thu 03 Nov 2016, 04:56
by Carl.Josefsson
Tack alla för input,

Känns ju ganska givet att luften måste gå genom kylaren men det skadar nog inte att upprepa det, den kommer ju alltid att välja lättast väg och om det är lättare att gå förbi än igenom så......

kanske blir så att jag väntar in ditt kitt @snailspeed jag också ;)

Cheers från USA
/C

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Thu 03 Nov 2016, 06:40
by Niklas Falk
Det kan låta självklart och jag använder få ord av "lathet".
Luft som passerar förbi är inte bara förlorad luft, den ökar trycket på baksidan kylaren och minskar flödet.

Tex utan underplasten så får du upp mycket luft den vägen till baksidan kylaren och kan få nära nollflöde igenom kylaren.
Trots detta ser man en hel del som glatt byter till blanka saker, men saknar underplasten...

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Thu 03 Nov 2016, 08:20
by TPR
Dessutom skyddar den mot att stenar flyger upp och slår sönder vevaxelsensorn........ :oops: :bang2:

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Thu 03 Nov 2016, 22:05
by Carl.Josefsson
nu har jag inte har jättekoll på hur det ser ut kring kylaren men det känns som man kanske skulle se till att bygga ngn form av tratt runt den ;)

/C

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Fri 04 Nov 2016, 07:01
by Niklas Falk
Silvertejp och kartong funkar.

Skumtätningen under kylaren brukar bli trött med åren.

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Fri 04 Nov 2016, 10:55
by Conny Lundell
Carl.Josefsson wrote:Hej alla Miata-vänner,

har förstått att det är klokt att uppgradera med en större kylare för att hålla temperaturen i shack. Samtidigt så pratar många på tuben sig varma (pun intended) om att dra om kylningen och flytta bak termostaten, vilket känns som en större operation även om den kanske är billigare......

Vad säger den samlade expertisen här?

Cheers!
/C
Jag bytte kylaren till denna http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 88b501ca6a
Och byggde ett reroute på kylningen och är supernöjd. Har en oljetempmätare i botten på oljetråget och har ej haft högre temp på oljan än 110 grader. Jag kör dock inte konbana eller sprintcup bara mx-5 cup.

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Sat 05 Nov 2016, 17:17
by Carl.Josefsson
Niklas Falk wrote:Silvertejp och kartong funkar.

Skumtätningen under kylaren brukar bli trött med åren.
Ungefär precis som jag tänkte..... ;)
Conny Lundell wrote: Jag bytte kylaren till denna http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 88b501ca6a
Och byggde ett reroute på kylningen och är supernöjd. Har en oljetempmätare i botten på oljetråget och har ej haft högre temp på oljan än 110 grader. Jag kör dock inte konbana eller sprintcup bara mx-5 cup.
Tackar för detta, får se om det blir ett köp eller bara att börja med att göra det bästa man kan med det man redan har plus lite silvertejp och kartong....... ;)

/C

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Sat 05 Nov 2016, 18:23
by TPR
Glöm inte nät i luftintaget för att skydda mot stenskott, been there, done that... :bang2:
Finns på Biltema som funkar utmärkt.

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Posted: Sun 06 Nov 2016, 13:49
by Carl.Josefsson
TPR wrote:Glöm inte nät i luftintaget för att skydda mot stenskott, been there, done that... :bang2:
Finns på Biltema som funkar utmärkt.
redan köpt ett sådant ;)

/C