Ny kylare v.s. reroute eller både och

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Carl.Josefsson »

Hej alla Miata-vänner,

har förstått att det är klokt att uppgradera med en större kylare för att hålla temperaturen i shack. Samtidigt så pratar många på tuben sig varma (pun intended) om att dra om kylningen och flytta bak termostaten, vilket känns som en större operation även om den kanske är billigare......

Vad säger den samlade expertisen här?

Cheers!
/C
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Niklas Falk »

Frisk original kylare räcker långt, och att luften skall gå igenom den och inte runt den gäller oavsett.

Reroute har sin största fördel i att det jämnar ut tempen i toppen så man kan optimera närmare gränsen utan hotspots.
Det kan bli punktvarmt även med original optimering så det är alltid en fördel.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by chriss »

Om inte annat för att slippa extra vikten i nosen :)
Konbana och kökörning är mycket mer värme bildande / för lite kylning jämfört med bra fart på bana.

Men det är en balans, lite för lite kylning = bilen överhettar. Lite för mycket kylning = aldrig värme problem.
Använder jag tvåan för mycket på bana när det är varmt byggde jag för mycket värme, men körde jag snabbare och häll mig till trean så blev det inget problem.
Tror dessa små saker kan vara skillnaden mellan 5 och 6 vxl låda m.m
Chriss Rice
Göteborg
Snailspeed
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 90
Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
Location: Borås

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Snailspeed »

Jag kommer att ta fram ett likadant reroutekit som jag tillverkade till min bil i vintras. Har lite kvar att CADa och hitta bästa pris hos någon med svarv. Kommer upp under säljes när jag har alla fakta.
/Oscar Kärrqvist
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by TPR »

Snailspeed wrote:Jag kommer att ta fram ett likadant reroutekit som jag tillverkade till min bil i vintras. Har lite kvar att CADa och hitta bästa pris hos någon med svarv. Kommer upp under säljes när jag har alla fakta.
:up: :bow: :banana:

Någon som vet om det är samma på NA 1.6 och NB 1.8?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Haglund »

Härligt Oscar! Jag ställer mig på kö och får du inte tag i någon med svarv så köper jag gärna resten av grejerna av dig så svarvar jag själv. :up:
Claes Haglund
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Victor »

En sak som kan vara bra att veta är att på NBFL införde Mazda trängre hål i kylkanalerna till främre delen av toppen för att tvinga mer kylvattenflöde till bakre delen. Tidigare rekommenderade 949 Racing att man skulle byta till den äldre varianten av toppackning om man monterade reroute, men nu har de ändrat sig och säger att det funkar med original men blir bättre med byte: http://949racing.com/miata-coolant-reroute-system.aspx
949Racing wrote:01-05 owners: Mazda changed the head gasket design for these years to restrict flow to the #1 cylinder to help alleviate the cooling issues. The 01-05 OEM gasket works fine with the reroute but will work even better with the BP26-10-271 gasket from the 94-00 engine. So if you are rebuilding your 01-05 VVT engine, consider the 94-00 head gasket.
Jag satte reroute på min -99:a och om jag hade gjort om det hade jag nog skrotat EGR:en (men finns det något idiotsäkert sätt att inte få felkod ibland om man har tagit bort den, verkar inte så?) och satt termostaten i toppen, det blev lång uppvärmningstid med "smithålet" genom termostaten. Rover termostathus hade jag funderingar på att byta till för att slippa flöde förbi termostaten innan den hade öppnat men det blev aldrig av.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Niklas Falk »

Emilio har ju problemet att det har gått för bra med affärerna genom åren så han numera måste anpassa råd och produkter till volymkundena som inte bygger motorer mm på egen hand, utan helst vill ha monteringen som en checkbox i webbshoppen.

Det är naturligtvis bättre med kylning enligt design, med genomflöde och ancända alla kanaler. Hur många kompromisser som kan göras innan himlen trillar ner kan man fundera över.

Original lösning gör att cyl 4 går varmare men trots det håller det ganska bra väldigt länge.
Det är viktigare att det är luftflöde igenom kylaren och att det finns vatten, baserat på de haverier vi haft på banorna de senaste 10 åren.
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Carl.Josefsson »

Tack alla för input,

Känns ju ganska givet att luften måste gå genom kylaren men det skadar nog inte att upprepa det, den kommer ju alltid att välja lättast väg och om det är lättare att gå förbi än igenom så......

kanske blir så att jag väntar in ditt kitt @snailspeed jag också ;)

Cheers från USA
/C
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Niklas Falk »

Det kan låta självklart och jag använder få ord av "lathet".
Luft som passerar förbi är inte bara förlorad luft, den ökar trycket på baksidan kylaren och minskar flödet.

Tex utan underplasten så får du upp mycket luft den vägen till baksidan kylaren och kan få nära nollflöde igenom kylaren.
Trots detta ser man en hel del som glatt byter till blanka saker, men saknar underplasten...
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by TPR »

Dessutom skyddar den mot att stenar flyger upp och slår sönder vevaxelsensorn........ :oops: :bang2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Carl.Josefsson »

nu har jag inte har jättekoll på hur det ser ut kring kylaren men det känns som man kanske skulle se till att bygga ngn form av tratt runt den ;)

/C
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Niklas Falk »

Silvertejp och kartong funkar.

Skumtätningen under kylaren brukar bli trött med åren.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Conny Lundell »

Carl.Josefsson wrote:Hej alla Miata-vänner,

har förstått att det är klokt att uppgradera med en större kylare för att hålla temperaturen i shack. Samtidigt så pratar många på tuben sig varma (pun intended) om att dra om kylningen och flytta bak termostaten, vilket känns som en större operation även om den kanske är billigare......

Vad säger den samlade expertisen här?

Cheers!
/C
Jag bytte kylaren till denna http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 88b501ca6a
Och byggde ett reroute på kylningen och är supernöjd. Har en oljetempmätare i botten på oljetråget och har ej haft högre temp på oljan än 110 grader. Jag kör dock inte konbana eller sprintcup bara mx-5 cup.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Carl.Josefsson »

Niklas Falk wrote:Silvertejp och kartong funkar.

Skumtätningen under kylaren brukar bli trött med åren.
Ungefär precis som jag tänkte..... ;)
Conny Lundell wrote: Jag bytte kylaren till denna http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 88b501ca6a
Och byggde ett reroute på kylningen och är supernöjd. Har en oljetempmätare i botten på oljetråget och har ej haft högre temp på oljan än 110 grader. Jag kör dock inte konbana eller sprintcup bara mx-5 cup.
Tackar för detta, får se om det blir ett köp eller bara att börja med att göra det bästa man kan med det man redan har plus lite silvertejp och kartong....... ;)

/C
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by TPR »

Glöm inte nät i luftintaget för att skydda mot stenskott, been there, done that... :bang2:
Finns på Biltema som funkar utmärkt.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Ny kylare v.s. reroute eller både och

Post by Carl.Josefsson »

TPR wrote:Glöm inte nät i luftintaget för att skydda mot stenskott, been there, done that... :bang2:
Finns på Biltema som funkar utmärkt.
redan köpt ett sådant ;)

/C
Post Reply