Renovera topp eller byta motor?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Max Hed
Posts: 4
Joined: Tue 26 May 2015, 00:05

Renovera topp eller byta motor?

Post by Max Hed »

Hej! Jag har en mx-5 NA från 93 ursprungligen från usa som gått ca 15000 mil. (inte miles). mycket är original förutom lite mysigare extrakorgrenrör. Häromdagen köra jag en sväng och det började knacka ganska kraftigt i motorn som tidigare gått fint. körde direkt till en verkstad som fick undersöka saken. Den har ingen kompression på två cylindrar och funderar på att lämna in toppen för renovering. jag har inte någon större kunskap om hur man löser sådana här problem på egen hand så det är verkstäder som gäller. Efter att ha pratat med verkstad så har vi fått det hela (jobb plus dyra svenska delar) till att kosta ca 10 - 15 tusen vilket såklart känns halvkul!

Min fråga är om det är värt att leta upp en begagnad motor eller värt att renovera den gamla. Nackdelen är att jag inte vet hur man byter motor själv så även detta leder till ett relativt dyrt verkstadsbesök, samt att det är svårt att veta skicket på den "nya motorn". Jag är dessutom ganska okunnig när det gäller att köpa gamla motorer så alla tips är varmt välkomna.

Om det bästa alternativet är att reparera den gamla motorn så skulle jag gärna vilja veta om det är något annat som man lika gärna borde passa på att göra vid en sådanhär situation om man exempelvis vill få ut mer effekt eller bara något allmänt smart att passa på att göra. alla tips är även här varmt välkomna. Jag fick ett hum om vad själva delarna kostade om verkaden skulle beställa allt själv och det visar sig vara mycket billigare att beställa från exempelvis mx5parts, så det har jag redan kikat på.

Uppskattar verkligen tips och råd angående detta! 8)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Renovera topp eller byta motor?

Post by Niklas Falk »

Om du inte betalar verkstad för att utföra motorbytet utan ser det som en lärorik helg eller två tillsammans med nån kompis, så kan du skaffa tre motorer (eller ännu fler) för de uppskattade 10-15 tusen.
Motorlyft, garage med bra golv och ingen tidspress är framgångsfaktorer.

Minst pyssel blir det att testa med 1,6 motorer då allt passar rakt av och du behöver ju inte insug, avgas, startmotor, generator, ...
Om jag får gissa rätt ut i luften så kommer minst 2 av 3 motorer du får tag på att fungera finfint i 10k mil till.
Post Reply