Bethania Garages Door Bar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Bethania Garages Door Bar

Post by Joakim Winkler »

Vad tror ni om en lösning liknande likande Bethania Garages door bar,
http://www.bethania-garage.com/door_bar.htm?

1. Skulle det göra bilen märkbart styvare?
2. Lite ökad säkerhet vid en sidokollision borde det väl ge?
3. Skulle en vagnboksbesiktare låta det passera?
4. Vad skulle SBP säga?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bethania Garages Door Bar

Post by Niklas Falk »

Joakim Winkler wrote:1. Skulle det göra bilen märkbart styvare?
Allt hjälper
Joakim Winkler wrote:2. Lite ökad säkerhet vid en sidokollision borde det väl ge?
Helst skall röret så sitta lite längre ut (nu har du ju nästan höften/benen emot röret), men jag tror att det hjälper med än det skadar.
Största vinsten är ju "böjflex", jag tycker personligen att den i framkant ser lite mysko ut (för att klara av stolskanten kanske). Mitt tvärrör går ju rakt ned till fastsättningen istället.
Joakim Winkler wrote:3. Skulle en vagnboksbesiktare låta det passera?
Kravet är Båge med bakåtgående strävor, allt annat är ju extra. Men se till att fastsättningen följer reglementet så kan ingen klaga.
Joakim Winkler wrote:4. Vad skulle SBP säga?
Så länge som det inte hindrar in och utsteg så ska det inte vara några problem. Men risken ökar ju att de vill ha den regbesiktad med "skyddsbur".
Hur var det med Hardcorens bältesinfästning, lämnas den kvar original (dvs kan den regbesiktas som den är)?
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: Bethania Garages Door Bar

Post by Joakim Winkler »

Niklas Falk wrote: Hur var det med Hardcorens bältesinfästning, lämnas den kvar original (dvs kan den regbesiktas som den är)?
Ja, på Hard Core så lämnar man bältesinfästningen intakt. Dock så löper ju bältet mot huvudbågen lite. Finns ju ingen risk för slitage och det hindrar inte hur lätt bältet åker in igen men egentligen får det väl inte göra det.
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: Bethania Garages Door Bar

Post by Joakim Winkler »

Niklas Falk wrote:Helst skall röret så sitta lite längre ut (nu har du ju nästan höften/benen emot röret), men jag tror att det hjälper med än det skadar.
Största vinsten är ju "böjflex", jag tycker personligen att den i framkant ser lite mysko ut (för att klara av stolskanten kanske). Mitt tvärrör går ju rakt ned till fastsättningen istället.
Jag tycker också det ser lite mysko ut. Undra hur det funkar med racingstol också, så att det inte är i vägen.
Bäst är nog att först skaffa stol och sen se vilken plats som finns och bygga eget utan konstiga böjar om man kan undvika det.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bethania Garages Door Bar

Post by Niklas Falk »

Joakim Winkler wrote:Bäst är nog att först skaffa stol och sen se vilken plats som finns och bygga eget utan konstiga böjar om man kan undvika det.
Ska du ändå bygga eget och inte är begränsad av reglemente skulle jag be dig fundera på att dra det i dörröppningen. Det inkräktar naturligtvis på innehållet i dörren men snor ingen plats från förareutrymmet.

En annan ful idé är att höja hela tröskeln in i dörren en decimeter (eller kanske lite diagonalt). Nedersta decimetern i dörren innehåller inte så mycket och SBP skulle inte märka nåt (förrän foten fastnar mellan tröskel/instumentbräda/ratt :D).

Ska du dra ett enkelt rör, testa och se om du kan dra det ända till dödpedalens plats, då kan fästet förstärkas mot framre "rambenet" på baksidan och så ge god styvhet mellan främre och bakre "ramarna".

En annan förstyvning man kan fundera på är att höja transtunneln en decimenter. Det skulle iofs göra växelspaken väldigt kort men det blir ju inte så mycket högre än plastjoxet som sitter där original. Men att plocka ut instrumentbrädan så man kommer åt torpeden inifrån är ju inte gjort på en förmiddag direkt.
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Att gröpa ur dörren ger väl problem i Roadsport antar jag?
Man måste väl ha kvar original dörrsidor?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Joakim Winkler wrote:Man måste väl ha kvar original dörrsidor?
Inredning, t.ex. dörrsidor och instrumentbräda i säkerhetsmässigt utförande ska finnas, dock får inredning bakom bakre delen av framstolarna demonteras.
Så så länge som det finns dörrsida i säkerhetsmässigt utförande så är det grönt. Om sen dörrtröskkeln är en decimenter högre så påverkar det inte dörrsidans säkerhetsmässiga utförande (den bli ju bara lägre).

Enkla dörrsidor i Aluplåt, ABS-plast, Glasfiber är rätt vanliga. För att inte prata om plywood på en del äldre bilar :) eller galon på en del sjuor :shock:
Post Reply