Uniballs i bärarmar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Uniballs i bärarmar

Post by Josen »

Retar mig på bär-armar konstruktion och hur man justerar camber. Sen har plast-bussningar börjat kräva omfettning och justering :( för att inte kärva ( bending) skulle gått på delrin-bussningar. Känns nästan sämre än gummibussningar...

Funderar på om det är svårt att fixa till Uniballs i nedre bärarmar, vilket dröm att kunna justera med mm precision och veta att det sitter där sen :)
- Har någon sett lösningar på nätet för detta ?
- Är det tilllåtat enligt roadsport reglementet ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Uniballs i bärarmar

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:- Är det tilllåtat enligt roadsport reglementet ?
"Fritt om godkänt av SBP"...

Det enklaste är att sätta länkhuvuden i indre fästpunkterna på bärarmen liknande de som Randy Stocker visat på Solomiata sen början på seklet.
Image
Men jag tvivlar på att det är så bra i längden. Du får ingen förutsägbar justering i alla fall (inte som shims iaf).
Fytkantsbrickor som man byter istället för excenterbrickorna klurar jag på. Tillsammans med hårda PU (Energy Suspension), Delrin eller Oilon borde det inte röra på sig.
Undrar bara hur noggrannt avståndet mellan stödklackarna är på subframarna, det vore ju trevligt om man kunde snida till ett set med brickor som inte behöver vara custom till varje bricka (det är ju bara 16 brickor per bil...).
Post Reply