Engine säkring går sönder

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Engine säkring går sönder

Post by TPR »

Har fått ett problem med bilen, hoppas någon här har lite mer kunskap än mig (inte så svårt)...
Jag HATAR elfel, vet inte hur man felsöker och känner mig lite stressad med tanke på att finalen är nästa vecka.

Bakgrund:
Monterade stereo i våras inför SSM (Standardklassen. :lol: ), bilen funkade utan problem men stereon funkade inte vid hemresan. Min fru körde och tyckte stereon kändes varm.
Bilen stod still nästan hela semestern, men när jag tvättade den för ett par veckor sedan fylldes den med rök. :shock:
Visade sig att antennkabeln till elantennen hade smält hela vägen. Den plockades bort och såg då även att säkringen i stereon hade gått, upptäckte att jordkabel in i stereo hade lossnat, trodde att det var felorsaken.
Körde till jobbet en gång utan problem efter detta.

Igår skulle jag köra en sväng, bilen startar och går i ett par sekunder, stannar sedan. Tänder sedan inte vid startförsök.
Upptäcker att 15A säkringen märkt "Engine" under ratten är sönder, byter den och försöker starta, tänder inte. Kollar säkring, sönder igen.
Plockar ut stereon och huvudströmbrytaren, upptäcker att det har skavt hål i eltejpen runt pluskontakten på baksidan av brytaren och har kortslutits mot stereons hölje.
Nu har jag väl ändå hittat felorsaken! :banana:

Nytt startförsök, nope... :bang2:
Efter lite mer felsökande upptäcker jag att säkringen går redan när tändningsläge 2 slås på, dvs innan startmotorn kör igång.
Har kollat sladd från huvudströmbrytare fram till generator och startmotor, ser ok ut.

Där är jag nu och jag vet inte vad jag ska göra härnäst? :think2:
Någon som har några tips?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Snailspeed
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 90
Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
Location: Borås

Re: Engine säkring går sönder

Post by Snailspeed »

Ta reda på vad som avsäkras över den aktuella säkringen och felsök kablarna till dessa komponenter. Jag gade etg liknande fel häromveckan och då var det en kabel dom jordades i stereohöljet också. Strömmatningen i originalkablaget till stereon. Säkringen till parkering och vänster bakljus gick hela tiden.
Tyvärr är det bara att leta.
/Oscar Kärrqvist
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Engine säkring går sönder

Post by Niklas Falk »

Engine, är det den i mitten i mittenraden?
Testa att koppla ur lambdasonden (kortis).
Säkringen avsäkrar värmningen i lambdan, huvudreläets dragspole och ECU.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Engine säkring går sönder

Post by TPR »

Niklas, du är en klippa!!! :bow:
Kopplade ur lambdasonden nu på morgonen och bilen startade efter lite tveksamhet. :banana:
Blir till att beställa ny sond från Bildelar24.
Tack så mycket för hjälpen!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Engine säkring går sönder

Post by Niklas Falk »

Hjälpte Björn med exakt samma fel mha elscheman för nån månad sen så det är lättare andra gången (behövde inte resa mig från ryggläge). :D
Post Reply