Page 1 of 1

Egr- och kolkanisterventil borttaget

Posted: Sat 03 Sep 2016, 18:11
by jafo
Jag har tagit bort några prylar under motorhuven som har irriterat mig eftersom de tar plats, saker som det gäller är EGR- och kolkanisterventil samt montagefästen för dessa. EGR-ventilen har jag tidigare demonterat, dock bara själva ventildelen, men ventilspolen fick vara kvar tillsvidare eftersom Ecu:n styr dito och känner av om den saknas varvid motorlampan kommer att lysa (antar jag).

Så för att komma runt detta får man bygga en "EGR-luring" med hjälp av 4 stycken motstånd, på 22 Ohm(10Watt) eftersom det är fyra stycken separata ventilspolar till denna.

Kolkanistern kunde jag inte hålla mig ifrån att ta bort heller, detsamma gällde ventilen den ville jag också ha demonterad varvid en "luring" till denna också måste tillverkas och det visade sig att ventilspolen till denna var på samma värde som spolarna till EGR-ventilen d.v.s 22 Ohm.

Trådarna drogs tillbaka från motorrummet, och det gjordes "nya" hankontakter till "luringarna" av stift till tidigare bortklippta kontakter som jag stoppade i kabelkontakten för respektive ventil, och smetatde där efter på med smältlim runt stiften. Nu är det lätt att koppla ifrån enheten från kabelstammen vid behov, d.v.s som förrut fast annorlunda. :D

:up: Provstart av bilen gick bra, lät den gå på tomgång några minuter utan att motorlampan började lysa! Men man får se vid en längre körpass om det kommer någon felsignal från ECU:n.

Re: Egr- och kolkanisterventil borttaget

Posted: Wed 02 Nov 2016, 20:57
by jafo
:up: Modifieringarna fungerar som avsett, fick ett praktiskt test vid körningen på Anderstorp i Oktober utan några felkoder från ECU:n.

Re: Egr- och kolkanisterventil borttaget

Posted: Thu 03 Nov 2016, 08:28
by TPR
Imponerande "attention to detail"! :up:
(Kom inte på någon bra svensk översättning :oops: )