Egr- och kolkanisterventil borttaget

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Egr- och kolkanisterventil borttaget

Post by jafo »

Jag har tagit bort några prylar under motorhuven som har irriterat mig eftersom de tar plats, saker som det gäller är EGR- och kolkanisterventil samt montagefästen för dessa. EGR-ventilen har jag tidigare demonterat, dock bara själva ventildelen, men ventilspolen fick vara kvar tillsvidare eftersom Ecu:n styr dito och känner av om den saknas varvid motorlampan kommer att lysa (antar jag).

Så för att komma runt detta får man bygga en "EGR-luring" med hjälp av 4 stycken motstånd, på 22 Ohm(10Watt) eftersom det är fyra stycken separata ventilspolar till denna.

Kolkanistern kunde jag inte hålla mig ifrån att ta bort heller, detsamma gällde ventilen den ville jag också ha demonterad varvid en "luring" till denna också måste tillverkas och det visade sig att ventilspolen till denna var på samma värde som spolarna till EGR-ventilen d.v.s 22 Ohm.

Trådarna drogs tillbaka från motorrummet, och det gjordes "nya" hankontakter till "luringarna" av stift till tidigare bortklippta kontakter som jag stoppade i kabelkontakten för respektive ventil, och smetatde där efter på med smältlim runt stiften. Nu är det lätt att koppla ifrån enheten från kabelstammen vid behov, d.v.s som förrut fast annorlunda. :D

:up: Provstart av bilen gick bra, lät den gå på tomgång några minuter utan att motorlampan började lysa! Men man får se vid en längre körpass om det kommer någon felsignal från ECU:n.
Attachments
Allt monterat på en vinklad aluminiumprofil, och du ser de nya kontakterna. (PLUG &PLAY)
Allt monterat på en vinklad aluminiumprofil, och du ser de nya kontakterna. (PLUG &PLAY)
Monterad på fotstödet (passagerarsidan) och säkrade kontakterna med röd tejp.
Monterad på fotstödet (passagerarsidan) och säkrade kontakterna med röd tejp.
Massor av plats nu!
Massor av plats nu!
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Egr- och kolkanisterventil borttaget

Post by jafo »

:up: Modifieringarna fungerar som avsett, fick ett praktiskt test vid körningen på Anderstorp i Oktober utan några felkoder från ECU:n.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Egr- och kolkanisterventil borttaget

Post by TPR »

Imponerande "attention to detail"! :up:
(Kom inte på någon bra svensk översättning :oops: )
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply