Sportstolar NB vardags & bana?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
snysop
Posts: 11
Joined: Mon 29 Aug 2016, 12:33

Sportstolar NB vardags & bana?

Post by snysop »

Hejsan! Har idag läder-"sportstolar" i min NBFL som jag tänkte byta ut till några som man sitter lite mer fast i när vägen svänger. Eller när bilen svänger :D Men eftersom bilen ofta körs till vardags (och till jobbet 8mil/dag) så vill jag gärna ha några som är bekväma också. Är det en omöjlig ekvation - när de dessutom ska få plats i en liten Miata? Vad har ni för tips på stolar?
Karin Hallberg

NBFL Sport - 2002 som både bankörar- och till-jobbet-ibland-bil. :)
Snailspeed
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 90
Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
Location: Borås

Re: Sportstolar NB vardags & bana?

Post by Snailspeed »

Stolen sitter bara i 4 bult i golvet. Jag byter stol när jag ska köra på motorbana eller konbana. Sparcostolen har ett hemmagjort underrede som inte är justerbart. Bytet tar cirka 15 minuter med att få fram 5-punktsbältet.
/Oscar Kärrqvist
snysop
Posts: 11
Joined: Mon 29 Aug 2016, 12:33

Re: Sportstolar NB vardags & bana?

Post by snysop »

Tack för svaret! Hade gärna sluppit att byta stol men misstänker att komforten inte är helt hundra i Sparco-stolarna... :) Är det sprinten du har? Har förstått att det är lite svårt att hitta stolar som passar?
Karin Hallberg

NBFL Sport - 2002 som både bankörar- och till-jobbet-ibland-bil. :)
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Sportstolar NB vardags & bana?

Post by TPR »

Ett tips i Göteborgområdet är att åka till Street Performance på Backaplan, de brukar ha en del stolar hemma som man kan testa.
http://www.streetperformance.se/
Kolla öppettiderna bara, öppet mån-tors em.

Problemet med Miatan är framför allt i axelhöjd, stolen får inte vara för bred, men detta varierar beroende på hur långt bak man sitter.
Sedan får den inte vara för bred i framkant heller, tror det finns en del info om man surfar runt lite.
Sparco Sprint passar för det är typ den smalaste stolen i axelhöjd på marknaden, men det är en rörramsstol och personligen tycker jag den ger alldeles för lite stöd för axlarna (men det beror naturligtvis på hur bred man är där... :D )

Om du trivs med originalstolarna så tar det som sagt inte så lång tid att byta stol inför banträff, och då kan du ha en fast position (ej justerbar) och därmed få ner racestolen en hel del.
Jag kan inte köra Miatan med originalstolen numera, känns som man sitter på en pall... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
snysop
Posts: 11
Joined: Mon 29 Aug 2016, 12:33

Re: Sportstolar NB vardags & bana?

Post by snysop »

Tack för tipset! Tänkte åka till dem och till TH. :) Jag är lång 173cm och har S i kläder. Min bror som också kommer köra bilen är något längre och drar M/L i kläder tror jag. Vi får provsitta stolarna båda 2 alltså :) Det ultimata hade varit att hitta några stolar som är tillräckligt bekväma (och lite justerbara) för jobb-åkningen också... men prislappen lär rusa iväg då - om det öht finns :)

Jag har precis vant mig vid att ha sportratten med underarmarna längs med kroppen - idag när jag åkte(!) Åker BMWn, KÖR Miatan) så kändes det jättekonstigt med nästan raka armar haha... Så jag förstår det där med pall. :)
Karin Hallberg

NBFL Sport - 2002 som både bankörar- och till-jobbet-ibland-bil. :)
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Sportstolar NB vardags & bana?

Post by Carl.Josefsson »

Provsatt Sparco Sprint i en Miata idag på SVKG:s torsdagstur och det funkade bra för mig som drar M i klädstorlek men är relativt bred över axlarna :wink:

Det var rejält tajt mellan stol och dörr dock var jag osäker på om det var en standard eller en large??? Std är 520mm och large är 561mm bred. Någon som vet om large ens går i?

/C
Snailspeed
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 90
Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
Location: Borås

Re: Sportstolar NB vardags & bana?

Post by Snailspeed »

Jag har en Sparco PRO 2000. Den är väl bred för miatan. Har fått vrida stolen lite moturs för att få plats med framkanten på stolen mot kardantunneln samt luta den inåt bilen för att få plats med axelvingen mot dörrsida och kaross. Tar även ur sittdynan, men behåller lårdynan, för att komma ner ordentligt. Har 10mm spacers på vänstersidan för att få lagom lutning. Märks inte när man sitter i stolen.
Jag är 183cm lång så jag vill komma ner så långt det bara går för att komma ner under bågen med huvudet.
/Oscar Kärrqvist
snysop
Posts: 11
Joined: Mon 29 Aug 2016, 12:33

Re: Sportstolar NB vardags & bana?

Post by snysop »

Tack för svaren killar! Jag hoppas på att kunna komma på någon träff någon gång. Igår hade jag velat komma men allt annat kom i vägen. Är det i Klippan även september ut?
Karin Hallberg

NBFL Sport - 2002 som både bankörar- och till-jobbet-ibland-bil. :)
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Sportstolar NB vardags & bana?

Post by Carl.Josefsson »

Mätte originalstolen idag och jag tror det blir tvärtemot omöjligt att få in en Sprint i storlek large :bang2:
Så jag beställde standard

Trevlig bilhelg!
/C
Post Reply