passande fälgar till Miatan

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

passande fälgar till Miatan

Post by peter dahlqvist »

Jag behöver hjälp med att kunna bestämma mig för fälgar!
Jag letar efter nya fälgar till Miatan och inser att det begagnade utbudet blir väldigt begränsat om man skall leta efter fälgar med rätt diameter på centrumhålet.

Jag har kollat äldre diskussioner i ämnet och de gemensamt hävdar att det diametern på centrumhålet måste vara de 54,1mm som orginalfälgarna har så att man fortfarande har centrumhål centrering på fälgarna.
Jag förstår inte varför detta skulle vara så viktigt på just Miatan. När man drar åt muttrarna så är det de som tar all belastning, eller hur? De orginalfälgar jag har uppfattar jag som att de har en viss tolerans i centrum hålet för att de säkert skall ligga an. När jag sätter på ett hjul så behöver jag inte tvinga det på plats utan passar an mot ytan de skall sitta mot utan att jag behöver tvinga dit dem. Då måste det vara muttrarna (som är koniska) som både centrerar och håller fälgarna på plats. Jag kan tänka mig att med rätt centrumhål så blir det lättare att få dit hjulen genom att man sätter dem på plats och sedan roterar dem till bulthålen passar. Men det känns inte så viktigt...

Ett alternativ som nämns är att använda distanser för att se till att det passar men de ger väl ingen centrering med någon styrka...

Nä jag blir bara mer förvirrad ju mer jag försöker förstå detta med centrumhålet.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

navet centrerar vid montering och gör det lättare att få hjulmuttrarna rätt, när du sen dragit åt så belastas inte navet öht.
Det finns navadaptrar av plast, undrar hur mycket last de mäktar med (dvs om navet hade burit nån last dvs)... ;) :)

ET 25-45 för 7", navcentrum 54,1+ gör ju att det finns ganska mycket att välja på.

OM man använder styrande hjulmuttrar med brickor så är navadapter ett måste för att få det rätt, men jag har aldrig sett det på fälgar till annat än jänkare. Koniska hjulmuttar behöver ingen hjälp (så länge som man drar muttrarna på vettigt sätt).
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Centrumhålet

Post by kroegarn »

Jag har kört fälgar med för stort centrumhål utan distansringar, och då fick man lägga rejält med tid för att få fälgen centrerad med att dra korsvis och endast lite, lite i taget. Gick bra när jag tog mig tid (på väg till banträffen på Björkvik), men på väg tillbaka (efter bytet från R-fälgarna) så stressade jag lite snabbt och fick skaka hela vägen hem iaf när man körde över 80-85km/h :)

Centreringsringarna i plast gör att hjulen snabbt och lätt blir centrerade, möjligtvis hjälper de även till att ta lite av belastningen... vilken lär bli större om inte hjulen är ordentligt centrerade.
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Tack för svaren! Nu känns det bättre.
Då är det som jag kom fram till att det är vid monteringen som det gör skillnad. Nu drar jag alltid försiktigt korsvis och med försiktig hand tills de sitter på plats. Det sitter i från andra bilar jag har haft där det har verkligen behövts. Det verkar som att det räcker att fortsätta med detta.

Jo 54,1+ finns det mycket av och nu är det lättare att veta vilka man kan titta på. Jag hittade en äldre tråd om profilen på muttrarna - att man skall se till att fälgarna är till koniska muttrar och inte runda som det är på bl.a. Golf fälgar. Men det begränsar nog inte urvalet så mycket...

Nu skall jag ut på jakt efter nya hjul!
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
Post Reply