Utzon Cornerweight

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Utzon Cornerweight

Post by Josen »

Tänkte försöka vässa mitt vapen ;) och göra en enkel Cornerweight a la Utzon.

- Är det någon som har kört efter denna metoden ?

- Punkt 4:a menar han höjden bak ?

- Att få domkraften i mitten av bilen är väl bäst att mäta mitten ifrån centrum däcken ?
1. Montera bort framhjulen.
2. Sätt en domkraft mitt mellan framhjulen.
Det är viktigt att domkraften hamnar precis i mitten med en liten kontaktyta. På min bil har jag förberett ett hål iframvagnsbalken där en hemmasvarvad spik passar.
3. Justera domkraften så att bilen har rätt höjd i framändan.
4. Justera bakfjädrarna så att bilen är jämnhög höger – vänster och har rätt attityd (pitch).
5. Justera domkraften så att bilen har rätt höjd i framändan (kan ju ha ändrat sig.
6. Sätt tejpbitar på framskärmarnas sidor (typ där sidoblinkersen sitter på moderna vattenkylda bilar)
7. Märk ut med en penna på tejpen en speciell höjd (säg 500mm) på båda sidorna.
8. Montera framjulen och justera framfjädrarna tills du når tillbaka till 500mm på båda sidorna.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag gjorde en fuskvariant av det förra våren.
Framhjulen på lecablock och domkraft under diffen, justera till lika höjder fram (nav skärmkant använde jag).
Bakhjulen på lecablock och domkraft under motorbalken, justera till lika höjder bak.
Repetera tills du tröttnar. :)
Kom ihåg att bartlasta förarplatsen om det skall göras noggrannt.

Om du justerat på detta vis först så bör en fyrvågscornerweight inte ta så lång tid att genomföra.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:Jag gjorde en fuskvariant av det förra våren.
Framhjulen på lecablock och domkraft under diffen, justera till lika höjder fram (nav skärmkant använde jag).
Bakhjulen på lecablock och domkraft under motorbalken, justera till lika höjder bak.
Repetera tills du tröttnar. :)
Kom ihåg att bartlasta förarplatsen om det skall göras noggrannt.

Om du justerat på detta vis först så bör en fyrvågscornerweight inte ta så lång tid att genomföra.
Lecablocken har jag kört också - ett är sönder ;) Men tänkte att Utzons variant blir snäppet bättre ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Lecablocken har jag kört också - ett är sönder ;) Men tänkte att Utzons variant blir snäppet bättre ?
Utzon nämner inget om upphöjd placering av de belastade hjulen, lycka till att justera höjden fram med Miatan på marken.

Upphöjt så blir det lite mindre höj/sänkningar för att avlasta fjädrarna vid justeringar, den andra änden balanserar ju bara på en punkt i detta läge.
Post Reply