Oljepump

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Ledel
Posts: 14
Joined: Sun 03 May 2015, 08:31
Location: Ugglarp

Oljepump

Post by Ledel »

Jag ska beställa ny oljepump till min 1,8 130hk NA -91, då detta inte är orginalmotorn till denna så blir det problem då Mazda inte kan söka med mitt regnr. Vi lånade några regnr på nätet och det visar sig att det är olika artnr på oljepumpen till 130hk och 140hk (NB), så är det olika pumpar till dessa motorer?
Martin Ledel
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Oljepump

Post by Conny Lundell »

Ledel wrote:Jag ska beställa ny oljepump till min 1,8 130hk NA -91, då detta inte är orginalmotorn till denna så blir det problem då Mazda inte kan söka med mitt regnr. Vi lånade några regnr på nätet och det visar sig att det är olika artnr på oljepumpen till 130hk och 140hk (NB), så är det olika pumpar till dessa motorer?
https://www.flyinmiata.com/high-volume-oil-pump.html
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Ledel
Posts: 14
Joined: Sun 03 May 2015, 08:31
Location: Ugglarp

Re: Oljepump

Post by Ledel »

Tack för tipset, det blir en orginal till att börja med, misstänker att det är nåt skit i motorn som far runt, funderar på att renovera till vinter för att vara på säkra sidan. så angående renovering,
vad skiljer på 1,8 NA vs NB? i min värld är det bara toppen, är kamaxlarna lika?
Martin Ledel
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Oljepump

Post by Niklas Falk »

Oljepumpen har uppgraderats lite genom åren, men jag skulle gissa att det bara lagerförs den senaste (01-05 som har lite större kapacitet för VVTn).
NB har resta insugskanaler i toppen (ny gjutning) och mekaniska lyftare, och då följdändringar till det.
Sen är det skitsaker som packningar, olika uttag för olja mm mm.
Post Reply