Olje lekage.

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Olje lekage.

Post by pj »

efter att ha bytat ventilkåpspackning slutade bilen läcka olja 3-4mån. nu börjar den läcka igen fast på baksidan va motorn intill torpedväggen. ser ut som en rund "grunka" (snusdosestor) som sitter i höjd med kammarna. går även in ett par sladdar i den.
ser ut som att "alla" droppar kommer från denna grunka. vad är det för ngt? kan det läcka från denna tro?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

CAS-oringen mao, vanligt läckageställe.
£1 på MX5Parts.
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Post by pj »

går den att byta utan att lyfta motorn? ser himla bökigt ut.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

pj wrote:går den att byta utan att lyfta motorn? ser himla bökigt ut.
Jodå, det går. Lite pilligt är det och vissa föredrar att ta av ventilkåpan, men det går utan att göra det.
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Länk

Post by Leif Jönsson »

User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Post by pj »

tack för alla svar och beskrivningen! ringde mazda i hbg och frågade efter en ny O-ring. men dom rådde mig att rengöra den gamla oringen och smeta på packningsmassa och i med den igen.. känns bättre med en ny tycker jag..
jaja, ska ut o kika på det nu iaf. tack!
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

pj wrote:tack för alla svar och beskrivningen! ringde mazda i hbg och frågade efter en ny O-ring. men dom rådde mig att rengöra den gamla oringen och smeta på packningsmassa och i med den igen.. känns bättre med en ny tycker jag..
jaja, ska ut o kika på det nu iaf. tack!
Med tanke på hur ofta den packningen byts....(aldrig :oops: ) så blir den stenhård så småningom. Det var min när den började läcka efter ca 15 år. Kändes som hårdplast i konsistensen och gick inte att få bort i ett stycke heller.

Hmmmm......att smeta på packningsmassa är väl nästan dyrare än att byta o-ringen ??
(Dumt råd enl. min mening.)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

pj wrote:tack för alla svar och beskrivningen! ringde mazda i hbg och frågade efter en ny O-ring. men dom rådde mig att rengöra den gamla oringen och smeta på packningsmassa och i med den igen.. känns bättre med en ny tycker jag..
jaja, ska ut o kika på det nu iaf. tack!
Känns inte det lite fel med packningsmassa om man vill kunna ändra tändningsinställningen sen?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Max wrote:
pj wrote:tack för alla svar och beskrivningen! ringde mazda i hbg och frågade efter en ny O-ring. men dom rådde mig att rengöra den gamla oringen och smeta på packningsmassa och i med den igen.. känns bättre med en ny tycker jag..
jaja, ska ut o kika på det nu iaf. tack!
Känns inte det lite fel med packningsmassa om man vill kunna ändra tändningsinställningen sen?
Jo, det var ett sällsynt korkat råd. :roll:
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Post by pj »

killen på mazda ringde tillbaka efter en halvtimme och sa att han letat upp en O-ring. kom precis in från garaget, inga problem alls att byta den tack vare er/guiden som hjälp! man kunde se att den gamla o-ringen var platt, och hård som plast. är inte ngn gud på engelska (skyller på det) så jag missade att märka upp hur givarens axel stod, tog ett bra tag att få den i rätt spår igen *puh*
nu läcker den inte olja mer, så nu borde det inte vara ngt problem att få ta ut den på bana, tack!
Post Reply