Sparco stol

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Sparco stol

Post by Nille »

Är det någon som har en Sparco Rev plus stol i sin Miata?
Passar dom i en NB -05 utan att modifiera den?
Har fäster man stolen?
Kommer man att sitta lägre än med orginalstolen?

Får man byta stolar och sätta in en båge i bilen om bilen inte är helbilsgodkännd?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Sparco REV är en smal stol som passar utan problem (med lite reservation för kanterna vid axlar och framkant). Har du provsuttit så du får plats och att axelremmarna inte hamnar för lågt?
REV är sidomonterad och monteras med "L-skenor" som sätts i golvet, kanterna eller ovanpå original stolsfästen.
Sparcos stolar är väldigt platta i botten så du bör komma ner riktigt lågt men original bakre stolsfästen kan vara ivägen för den ultimata stolsmonteringen.

Jag har en tanke med att göra dem löstagbara (används bara med originalstol vid besiktning iaf) för att komma ner riktigt lågt.

Helbilsgodkänd så blir det att besikta med original stol och bälte, men det går snabbt att byta. En Båge som inte inkräktar på passagerarytrymmet och inte stör bältets rörelse brukar besiktningen blunda för, men den får egentligen inte sitta där alls.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Post by Nille »

Ok men om Miatan INTE är helbilsgodkänd får man sätta i båge och byta stolarna?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nille wrote:Ok men om Miatan INTE är helbilsgodkänd får man sätta i båge och byta stolarna?
Mummel (USimportfusk... :D)
Du kan ju regbesikta med en båge som inte ändrar säkerhetsbältesinfästningarna. Men när du gör det skall allt annat vara original. Det är mig veterligen bara smala bågar som sitter innanför bältesinfästningarna som möjliggör det.
Att regbesikta med stolar som ändring ser jag ingen större vits med, det är ju en så liten ändring.

Men som sagt, de bryr sig inte så ofta om det vid en vanlig kontrollbesiktning.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Post by Nille »

Kan jag använda mitt orginal 3-punktsbältet till Sparco Rev stolen?
Jag skulle nog tröttna snabbt på att ha ett 6-punktsbälte tll vardags :roll:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nille wrote:Kan jag använda mitt orginal 3-punktsbältet till Sparco Rev stolen?
Jag skulle nog tröttna snabbt på att ha ett 6-punktsbälte tll vardags :roll:
När jag körde Momo Start till vardags (ca 4kmil i 03an) hade jag höftremmen genom vänsterhålet och låste bältet över högerkanten på stolen (passade fint mot låset som sitter på originalskenorna där även Stolen satt).

Du får ju tänka på att det inte finns nåt brä ställe att fästa bälteslåset om du inte fixar ett själv. i Transtunneln finns det bara ett stort hål i den tunna plåten (där det på NA sitter en svetsmutter i förstärkt plåt).
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Post by Nille »

Om man monterar stolen på orginalskenorna så kommer man sitta lägre än nu iaf eller?
Var skulle man kunna fästa bälteslåset om man monterar Sparco stolen direkt på golvet?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nille wrote:Var skulle man kunna fästa bälteslåset om man monterar Sparco stolen direkt på golvet?
En 40+cm2 3mm platta svetsas i transtunneln (nere i hörnet ungefär där lambda nr 2 tittar in i kupén, om du har en sån lambdasond).
En 7/16 UNF mutter och bult (gärna av "bälteskvalité") som med lite passbitar och brickor används för att fästa själva låset så det hamnar ungefär rätt.
Men jag har inte gjort det, än.

Sidomonterade fästen direkt på golvet är ett litet h-vete att få till om man inte ska montera nåt smalt som REV eller liknande.
Jag har äntligen fått dit min OMP ARS men det krävde rejäl massering av transtunneln (ca 2cm bankande) och borttagande av de bakre stolfästena (får väl bulta dit dem för originalstolen vid besikningen)
Post Reply