Vilken cat ska man köpa?
Posted: Fri 15 Jul 2016, 23:49
Fick nerslag på besiktningen idag, dåliga avgasvärden . Iofs blev jag inte så värst förvånad, värdena har legat på gränsen de senaste 3-4 åren. Det hjälpte inte med ny olja, ca 20% etanol i tanken och en extra varmkörningsrunda. Så här såg det ut:
Tomgång:
CO 0.40
HC 100
2500:
CO 0.53 (max 0.30)
Lambda: 1.01
Nu är jag rätt övertygad att det är katalysatorn som har gett upp, speciellt som det skramlar en del om den när man slår på den. Frågan är då vad man ska välja. En race cat verkar ju lockande
Det finns ju en hel del olika universal race cat att köpa. Problemet med de flesta är ju att de har koniska ändar som man kan kapa till lämplig diameter, men minst 2,5 ". Och mina rör är original 2". Alternativet är förstås att bygga ett nytt 2.5"-system hela vägen, men jag känner inte riktigt för att göra det nu. Hittade ändå den här:
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... -converter Den finns ju faktiskt i 2", också till ett bra pris. Någon som har erfarenhet av katar från Demon Tweeks? Några andra förslag?
En sak som jag noterade var att Demon Tweeks klassar katar så här:
Standard - 400 cells per square inch (CPSI)
Performance - 200 CPSI
Motorsport - 100 CPSI
För- och nackdelar med 100 CPSI? (De flesta s k race katar verkar ju vara 100 CPSI). Tappar man effekt om man väljer 200 CPSI? Ska man ha metallisk kärna eller keramisk?
Tomgång:
CO 0.40
HC 100
2500:
CO 0.53 (max 0.30)
Lambda: 1.01
Nu är jag rätt övertygad att det är katalysatorn som har gett upp, speciellt som det skramlar en del om den när man slår på den. Frågan är då vad man ska välja. En race cat verkar ju lockande
Det finns ju en hel del olika universal race cat att köpa. Problemet med de flesta är ju att de har koniska ändar som man kan kapa till lämplig diameter, men minst 2,5 ". Och mina rör är original 2". Alternativet är förstås att bygga ett nytt 2.5"-system hela vägen, men jag känner inte riktigt för att göra det nu. Hittade ändå den här:
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... -converter Den finns ju faktiskt i 2", också till ett bra pris. Någon som har erfarenhet av katar från Demon Tweeks? Några andra förslag?
En sak som jag noterade var att Demon Tweeks klassar katar så här:
Standard - 400 cells per square inch (CPSI)
Performance - 200 CPSI
Motorsport - 100 CPSI
För- och nackdelar med 100 CPSI? (De flesta s k race katar verkar ju vara 100 CPSI). Tappar man effekt om man väljer 200 CPSI? Ska man ha metallisk kärna eller keramisk?