Vilken cat ska man köpa?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Vilken cat ska man köpa?

Post by Anders S »

Fick nerslag på besiktningen idag, dåliga avgasvärden :( . Iofs blev jag inte så värst förvånad, värdena har legat på gränsen de senaste 3-4 åren. Det hjälpte inte med ny olja, ca 20% etanol i tanken och en extra varmkörningsrunda. Så här såg det ut:

Tomgång:
CO 0.40
HC 100

2500:
CO 0.53 (max 0.30)
Lambda: 1.01

Nu är jag rätt övertygad att det är katalysatorn som har gett upp, speciellt som det skramlar en del om den när man slår på den. Frågan är då vad man ska välja. En race cat verkar ju lockande :)

Det finns ju en hel del olika universal race cat att köpa. Problemet med de flesta är ju att de har koniska ändar som man kan kapa till lämplig diameter, men minst 2,5 ". Och mina rör är original 2". Alternativet är förstås att bygga ett nytt 2.5"-system hela vägen, men jag känner inte riktigt för att göra det nu. Hittade ändå den här:
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... -converter Den finns ju faktiskt i 2", också till ett bra pris. Någon som har erfarenhet av katar från Demon Tweeks? Några andra förslag?

En sak som jag noterade var att Demon Tweeks klassar katar så här:

Standard - 400 cells per square inch (CPSI)
Performance - 200 CPSI
Motorsport - 100 CPSI

För- och nackdelar med 100 CPSI? (De flesta s k race katar verkar ju vara 100 CPSI). Tappar man effekt om man väljer 200 CPSI? Ska man ha metallisk kärna eller keramisk?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Vilken cat ska man köpa?

Post by Anders S »

En sak till. Finns det något bra företag i stockholmsområdet som gör sådana här jobb? Är inte så bra på att svetsa ... (även om jag har fuskat lite :) )
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: Vilken cat ska man köpa?

Post by burner »

Gamla lunkans i Bromma kanske?
Vill minnas de nästan bara höll på med avgassystem.

http://www.avgassystemet.com
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vilken cat ska man köpa?

Post by Niklas Falk »

100cell är svårtänd och onödigt om du inte vill undvika att tappa nån häst från 400 eller så.
Skoj att du vill ha kvar 2", det behövs ju inte ens så mycket och ljudet med ekokammare till rör tycker jag bara låter tråkigt.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Vilken cat ska man köpa?

Post by chriss »

Kör 4-2-1 grenrör, 3 tums race kat och orginal catback men det är precis på håret varje gång att hålla värmen i katten till besiktningen. Men tyst och fint är det.

200 cell räcker nog gott och väl och är även lite tystare.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Vilken cat ska man köpa?

Post by Anders S »

Det blev en 200 cells cat från Demon Tweeks, och nu är bilen godkänd :banana: . Dock inte helt smärtfritt. Jag åkte in på en drop in tid, och fick vänta rätt länge. När det sedan blev min tur så hade bilen kallnat en del och CO-halten var alldeles för hög. Jag fick varmköra en runda och när jag kom tillbaks så höll besiktningsmannen på med en annan bil och han sa åt mig att sätta in proben själv. Värderna såg väldigt bra ut både på tomgång och vid 2500 varv, så jag kände mig mycket nöjd! Men sedan fick jag vänta ytterligare drygt 10 minuter på att han skulle bli färdig med den andra bilen, och jag lät bilen stå på tomgång. När han sedan kom över och tittade på mätaren så hade värderna gått upp igen och var inte alls godkända längre! Efter att ha rusat motorn en stund så gick de ner igen till godkänt! Tydligen är de här katalysatorerna rätt känsliga för att komma upp i temperatur, och tomgångskörning räcker inte till för hålla temperaturen uppe. Eller kan det vara lambda-sonden som börjar fungera sämre efter lång tomgångskörning?
Attachments
20160723_163719.jpg
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vilken cat ska man köpa?

Post by Niklas Falk »

Ju sportigare kat desto svårare att få temp (och att behålla den) i dem.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Vilken cat ska man köpa?

Post by chriss »

Det är därför alla tittar snett på en i kön till besiktningen när man håller en "tomgång" på 2-3k rpm ;)
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply