Kallare termostat

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Kallare termostat

Post by Max »

Jag tycker mig ha lite problem med kylningen, då mätaren gick upp rätt högt mot H senast på Knutstorp. Jag ska spola genom systemet igen och lufta om. Jag har inte bytt termostaten sedan jag köpte bilen och misstänker att tidigare ägaren inte heller gjort det. Jag läste att Josen ställt frågan om kallare termostat på miata.se forumet. Det påstods att Mekonomen hade 78 graders, men hemsidan säger att lägst 82. Vet någon var man får tag på en kallare än 82 i Sverige? IL motorsport har 71 graders, men de ska ju ha €21 i frakt. :roll:

Jag har inte hunnit ringa Mazda. Är det någon som vet om de har några kallare varianter?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Kallare termostat

Post by Dennis Kullman »

Max wrote:Jag tycker mig ha lite problem med kylningen, då mätaren gick upp rätt högt mot H senast på Knutstorp. Jag ska spola genom systemet igen och lufta om. Jag har inte bytt termostaten sedan jag köpte bilen och misstänker att tidigare ägaren inte heller gjort det. Jag läste att Josen ställt frågan om kallare termostat på miata.se forumet. Det påstods att Mekonomen hade 78 graders, men hemsidan säger att lägst 82. Vet någon var man får tag på en kallare än 82 i Sverige? IL motorsport har 71 graders, men de ska ju ha €21 i frakt. :roll:

Jag har inte hunnit ringa Mazda. Är det någon som vet om de har några kallare varianter?
Jag tror inte att det hjälper särskilt mycket. Bäst är förstås "reroute" men jag brukar klara mig med full värme i kupén och full fart på fläkten.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Kallare termostat hjälper om du har tempproblem vid tillfälligt effektuttag (tex överladdad bil vid gatkörning). När du öser på vid bankörning så är det ett rätt konstant flöde av värme som skall kylas bort, när väl tempen i systemet öppnat termostaten och sen inte orkar med så kvittar det hur tidigt den öppnat.
Rensa munnen och se till att all luft går igenom kylaren, inte runt den, det är ett första steg, rent vatten med WaterWetter ett annat knep (se till att byta till glykolblandning till hösten om den inte står frostfritt). Ny kylare hjälper naturligtvis, likaså en tjockare.

Det är lite synd att Garageheads inte fått tummen ur med deras Qmax, det är ett snyggt designat kit som löser alla kylningsproblem (du kan nog köra med rätt igenkläggad kylare innan det blir bekymmer då).
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Det är nog som du säger, men jag tänkte byta den, för att den är gammal och då verkade det smartare att sätta i en kallare. En ny vanlig får nog duga.

En annan fråga. Någon har lättat bort det svarta plastsjoket bakom frontplastkåpan. Det lär ju vara sådär bra för kylningen, med tanke på att luften hellre tar den lätta vägen under bilen än att gå genom munnen och genom kylaren. På originaldelen, sitter det vertikala väggar på sidorna om kylaren, fram till fronten? Så att luften bara kan ta vägen genom kylaren, eller upp mot huvlåset? Jag tänkte pilla ihop något liknande för att styra luften som det är tänkt.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Upplever att den kallare termostaten hjälper, när bilen är riktigt varm så är det ju försent men den kallare termosten tror jag hjälper reglerloopen innan och efter bilen har nått maxad temp.

Den finns att köpa billigt på Jackson Racing som reservdel till turbo-kitten med bättre frakt än från IL.

Men utan tvekan så är re-route vägen man skall gå om man upplever problem.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Upplever att den kallare termostaten hjälper, när bilen är riktigt varm så är det ju försent men den kallare termosten tror jag hjälper reglerloopen innan och efter bilen har nått maxad temp.
Att den fördröjer tiden till max temp är ganska enkelt att inse (eftersom kylaren kan gå in och kyla bort värme lite tidigare) men när tempen passerat punkten då den varmare termostaten öppnat så är ju systemen identiska (termostaterna öppnar ju ganska binärt, det är inte kontinuerlig reglering).
Med kallare termostat så lägger man hela systemet vid en kallare temp vid landsvägsbelastning, detta gör att man har en större termisk marginal (systemet kan svälja mer energi innan det blir för varmt) om man tex ska konka ett släp uppför Hallandsåsen. I dessa fall brukar punktbelastningen inte hålla på så många minuter i sträck så tempen kan sen gå ner till reglerområdet igen när belastningen sjunker.

Det skulle vara lite skoj med en exaktare tempmätare (eller loggning kanske), nu vet jag bara att min aldrig rör sig från mitten, vilket är 60-95 grader eller nåt. Att mitt system skulle ligga runt termostatens öppningstemp tvivlar jag på.

Är inte "rätt" arbetstemp ca 95 grader förresten (lite osäker på vid vilket tryck kylarlocket öppnar)?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote: Det skulle vara lite skoj med en exaktare tempmätare (eller loggning kanske), nu vet jag bara att min aldrig rör sig från mitten, vilket är 60-95 grader eller nåt. Att mitt system skulle ligga runt termostatens öppningstemp tvivlar jag på.

Är inte "rätt" arbetstemp ca 95 grader förresten (lite osäker på vid vilket tryck kylarlocket öppnar)?
Jag bytte till tempmätare samtidigt som jag byggde om kylet. Tyvärr har jag inga mätvärden innan ombyggnaden men nu ligger tempen strax under 100C på banan. Ca 80C på gatan. Kan även rekommendera att köra kylarfläkten manuellt vilket är en enkel ombyggnad.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

När vi ändå är inne på kylare
Funderar på ett custom-kyl (likande Mats Lundins) med öpping för ett luftfilter/insug vid cold-side.
Någon som har erfarenheter av göra egna kyl ?
Post Reply