MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by rschneberger »

Jag tar fram skämskudden snart.

Hur gör jag för att kontrollera tändläget på en 1.8 från 2004? För visst är det väl den vänstra markeringen på remskivan som ska peka mot eller i närheten av 10-gradersmarkeringen?

Jag har monterat ett MS3 från MSLabs inkl basemap etc. Tändtabellen ser ju helt rimlig ut och tittar jag på den så ska bilen inte kunna spika, men den går hårt något så alldeles. Tändningen står typiskt 10 grader fel.
Sänker jag kurvan från 2500 varv och hela vägen upp samt från 76kPa och uppåt så blir motorn mjukare och det massiva spikandet upphör, likaså varvar motorn ur mycket bättre, så helt klart är det tändspikar jag hör,

Det jag bevisligen inte klarar av är att ställa grundläget.
I MS så konfigurerar jag först att jag vill använda fast tändläge och sedan kollar jag i "spark wizard" som säger 10 grader och så kollar jag med tändlampa på vevaxeln att den vänstra markeringen på remskivan pekar mot 10gradersmarkeringen, nu gjorde den inte det utan jag fick justera i wizarden.. Sen ställer jag tillbaks konfen till att använda "spark table" och motorn spikar konstant under full last.

Vad jag förstått så är basemappen från MSlabs ganska vettig? och att en sugmotor spikar livet ur sig på BF98 och tändning på som mest 30 grader under full last känns inte korrekt.

Jag bifogar en bild på den orörda tändmappen samt konf-inställning.
Attachments
Ignition options
Ignition options
Tändtabellen
Tändtabellen
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by Niklas Falk »

Byt från Falling edge till Rising edge.
http://www.miataturbo.net/megasquirt-18 ... ost1145842

Kolla även att din remskiva inte vridit sig på navet, det flyttar mätmärket, medan triggerskivan sitter på navet och flyttar sig inte.
98-05 brukar inte vara mer än 1-3 grader off-center, så tändlampan är inte så viktig.
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by rschneberger »

Niklas Falk wrote:Byt från Falling edge till Rising edge.
http://www.miataturbo.net/megasquirt-18 ... ost1145842

Kolla även att din remskiva inte vridit sig på navet, det flyttar mätmärket, medan triggerskivan sitter på navet och flyttar sig inte.
98-05 brukar inte vara mer än 1-3 grader off-center, så tändlampan är inte så viktig.
Tack för svaret.
Och för att ta bort alla misstag, jag har två mätmärken på min remskiva. Det är det vänstra, sett framifrån, som är det märke som jag ska kolla mot?
Jag ska verifiera med klocka ikväll att allt sitter där det ska.
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by chriss »

Vad har du för bränsle blandning?
Attachments
timing.jpg
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by rschneberger »

chriss wrote:Vad har du för bränsle blandning?
Kör BF98 i den där. Tack för bilden. Den lämnar inga fundersamheter. Då ska jag ändra inställningen under options i boxen ikväll , det ska ge mig de 10 grader jag tror mig ha som fel, vilket borde lugna ner motorn.
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by chriss »

rschneberger wrote:
chriss wrote:Vad har du för bränsle blandning?
Kör BF98 i den där. Tack för bilden. Den lämnar inga fundersamheter. Då ska jag ändra inställningen under options i boxen ikväll , det ska ge mig de 10 grader jag tror mig ha som fel, vilket borde lugna ner motorn.
Du använder 98 som bränsle med vilken förhållande luft bränsle har du? Dvs lambda eller AFR värde? Speciellt under last.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by chriss »

Här är ett exempel.
Kör inte bilen om det inte funkar spikar, onödigt dyrt att laga motorn ;)
Attachments
afr.jpg
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by rschneberger »

Nu har jag verifierat märkningen. På den här motorn ska det vara "Falling edge", annars startar inte bilen.
Verifierade även det med MSLabs.
Och så har jag varit ute och lyssnat genom hela registret samt sänkt och sänkt och sänkt. Nu är motorn tyst förutom mellan 3100 och 4000 cirkus, där småspikar det eller så är det vevlagren eller kolvbultarna som väsnas just där.

Så lågt som 13 grader har jag däremot inte varit. Vid 17 grader blir hon så trött så trött så därnere vill jag inte vara.

Som sagt. Jag tvivlar starkt på att motorn ska kunna spika med den kurva som jag har just nu. Vad har ni andra för tändkurvor?

Chriss, den där bilagan du har skickat med, är inte det lambda-tabellen? :-)
Attachments
tändkurva.png
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: MSPnP spikar? 1.8 Miata 2004

Post by rschneberger »

Hej,

Nu behöver jag hjälp med att sortera ut mitt problem.

Har monterat ett MSPnP på min 1.8 och verifierat både med strobe och genom att mäta att min tändpunkt ligger spot-on.
Jag har en tändkurva som inte är extrem på något vis med en max tändning under last på ca 30 grader.
Jag har justerat ner den tändningen ända ner mot 17 grader över hela varvtalsregistet (full last) och fortfarande kan jag under full last (från 92kPa och uppåt) höra spik i vissa varvtalsområden.
Jag har ökat bränslet i de områdena samt stängt av EGO-korrigeringen. Det har blivit bättre men så fort jag ökar tändningen igen så ökar även spiket.
Att BF98 spikar med exvis 17 graders förtändning i en sugmotor håller jag för otroligt.
Så, är de här motorerna känsliga för spik?
Hur ser tändmappen ut för er andra som åker MSPnP?
Hur ser er bränslemapp ut?
Kan VVTn väsnas?
Vevlagren kan ju absolut väsnas under maximal last om de är slitna, men med originalboxen vill jag påstå att de inte har hörts.
Jag har stängt av DUAL table, även om den nu var konfad att ändras med hjälp av hårdvara/switch
Står jag och tomvarvar motorn samt strobar den samtidigt så följer den den tändkurva som finns i boxen.
knacksensorn ligger på ca 2.5% och som mest på 6%, vilket nog är att anse som "ordninarie oväsen".

Så nu behöver jag lite hjälp med att förstå var ljudet kommer ifrån.
Nästa läge är att riva tråget för att verifiera att det inte är lagren som väsnas.
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by chriss »

Jo det va lambda tabellen. Hur ser din ut? Fick aldrig nåt rakt svar på vilken blandning du kör. Kör du för snålt så kommer det att spika nästan oavsett hur låg tändningen är.

Så här ser det ut i min bil idag. 1,8 NA med kompressor.
Där ser du vilken blandning jag har vid olika last. (allt över 100 kpa är endast för överladdat så för din del upp till 100 kpa.)

Tuner studio har en jätte bra autotune funktion där datorn ställer in blandning med hjälp av bredbandslambdan när man är ute och kör. :up:
Attachments
tand_afr.jpg
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by rschneberger »

chriss wrote:Jo det va lambda tabellen. Hur ser din ut? Fick aldrig nåt rakt svar på vilken blandning du kör. Kör du för snålt så kommer det att spika nästan oavsett hur låg tändningen är.

Så här ser det ut i min bil idag. 1,8 NA med kompressor.
Där ser du vilken blandning jag har vid olika last. (allt över 100 kpa är endast för överladdat så för din del upp till 100 kpa.)

Tuner studio har en jätte bra autotune funktion där datorn ställer in blandning med hjälp av bredbandslambdan när man är ute och kör. :up:
Sorry. Jag missförstod faktiskt din fråga gällande blandningen.
Just nu åker jag med den tabell som jag klistrat in här. Jag har även höjt hela tabellen 10 enheter från ca 90kPa och upp igårkväll. Det spikar likväl.
Tyvärr kan jag inte köra autotune på bilen ännu då jag först räknat med att låna BB-lambdan från mina andra bil men ångrade mig, så nu sitter jag och väntar på en BB-lambda.

Men 17 graders förtändning tvivlar jag på ska generera spik oavsett bränslemängd, eller har jag fel där?
Attachments
bränsle.png
AFR
AFR
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by chriss »

Utan bredbandslambda kör du helt i blindo. Köp en till eller flytta över din.
För det gäller verkligen att required fuel m.m ska stämma för att tuta och köra utan bredbandslambda. Det hade jag inte vågat.

Och dina lambda mål känns väldigt snåla.
2004 har väl VVT (variabel kam) och vics (ventiler i insuget)? Dessa påverkar också.

Mina råd är skaffa BB lambda innan du pajjar motorn. Kopiera min AFR/LAMBDA eller hämta hem en från diyautotune.
Måste du verkligen köra nu så fetta på rejält så har du en törstig bil som går fett men förhoppningsvis inte spikar sönder.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by rschneberger »

chriss wrote:Utan bredbandslambda kör du helt i blindo. Köp en till eller flytta över din.
För det gäller verkligen att required fuel m.m ska stämma för att tuta och köra utan bredbandslambda. Det hade jag inte vågat.

Och dina lambda mål känns väldigt snåla.
2004 har väl VVT (variabel kam) och vics (ventiler i insuget)? Dessa påverkar också.

Mina råd är skaffa BB lambda innan du pajjar motorn. Kopiera min AFR/LAMBDA eller hämta hem en från diyautotune.
Måste du verkligen köra nu så fetta på rejält så har du en törstig bil som går fett men förhoppningsvis inte spikar sönder.
Jag är väl medveten om att jag inte ska tuna bilen utan BB-lambda, men det här är något annat. Och jämför jag min AFR-tabell med din så ser jag inte var jag är extremt snål jämfört med din?
Observera att det är under full last jag har problemet, dvs över 95kPa.

Jag ska prova med en omgång kallare stift idag för att se om det påverkar, just nu vet jag inte ens värmetalet på de som sitter i.

Får åka Alfa ett tag.
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by chriss »

rschneberger wrote:
chriss wrote:Utan bredbandslambda kör du helt i blindo. Köp en till eller flytta över din.
För det gäller verkligen att required fuel m.m ska stämma för att tuta och köra utan bredbandslambda. Det hade jag inte vågat.

Och dina lambda mål känns väldigt snåla.
2004 har väl VVT (variabel kam) och vics (ventiler i insuget)? Dessa påverkar också.

Mina råd är skaffa BB lambda innan du pajjar motorn. Kopiera min AFR/LAMBDA eller hämta hem en från diyautotune.
Måste du verkligen köra nu så fetta på rejält så har du en törstig bil som går fett men förhoppningsvis inte spikar sönder.
Jag är väl medveten om att jag inte ska tuna bilen utan BB-lambda, men det här är något annat. Och jämför jag min AFR-tabell med din så ser jag inte var jag är extremt snål jämfört med din?
Observera att det är under full last jag har problemet, dvs över 95kPa.

Jag ska prova med en omgång kallare stift idag för att se om det påverkar, just nu vet jag inte ens värmetalet på de som sitter i.

Får åka Alfa ett tag.

Kanske tog i lite, men lite snåla för en banbil. Jag är väl lite feg och kör rätt fett också.

Insugstemp, vvt, vics, tps signal, bränsle tryck och spjäll är kanske saker att dubbel kolla på fulllast?

Finns varvstopp, finns inga andra "skydds" funktioner eller liknande som aktiverar under last?

Som du säger värme på stiften, gap, dwell time är correct så den hinner ladda upp en bra gnista.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by rschneberger »

chriss wrote:
rschneberger wrote:
chriss wrote:Utan bredbandslambda kör du helt i blindo. Köp en till eller flytta över din.
För det gäller verkligen att required fuel m.m ska stämma för att tuta och köra utan bredbandslambda. Det hade jag inte vågat.

Och dina lambda mål känns väldigt snåla.
2004 har väl VVT (variabel kam) och vics (ventiler i insuget)? Dessa påverkar också.

Mina råd är skaffa BB lambda innan du pajjar motorn. Kopiera min AFR/LAMBDA eller hämta hem en från diyautotune.
Måste du verkligen köra nu så fetta på rejält så har du en törstig bil som går fett men förhoppningsvis inte spikar sönder.
Jag är väl medveten om att jag inte ska tuna bilen utan BB-lambda, men det här är något annat. Och jämför jag min AFR-tabell med din så ser jag inte var jag är extremt snål jämfört med din?
Observera att det är under full last jag har problemet, dvs över 95kPa.

Jag ska prova med en omgång kallare stift idag för att se om det påverkar, just nu vet jag inte ens värmetalet på de som sitter i.

Får åka Alfa ett tag.

Kanske tog i lite, men lite snåla för en banbil. Jag är väl lite feg och kör rätt fett också.

Insugstemp, vvt, vics, tps signal, bränsle tryck och spjäll är kanske saker att dubbel kolla på fulllast?

Finns varvstopp, finns inga andra "skydds" funktioner eller liknande som aktiverar under last?

Som du säger värme på stiften, gap, dwell time är correct så den hinner ladda upp en bra gnista.
Tack för dina synpunkter - de uppskattas.
Dwell time vet jag inte riktigt vad den ska stå på, och inte allt annat heller, så jag lämnar de bitarna i samma läge som MSLabs har levererat boxen till mig med.
Det är en väldig massa mer saker som kan pillas på i en MS3 jämfört med en MS1. :-)

Iallafall, nu fungerar grundläget och inga spikningar och effekten och kurvan är ganska i paritet med originalet så som det känns. Jag har ju nu känt vad en för hög tändning erbjuder i gasrespons och aggresivitet i motorn så tändningen ska definitivt höjas igen.

Orsaken till mina problem nu då.

Jag har inte en aning. Grundtändläget var korrekt hela tiden sånär som på 0.5 grader, vilket lika gärna kan vara fel synvinkel, och defintivt inget som orsakade mina problem.
Det slutade med att jag i onsdags flashade om boxen och in med basmappen igen, och vips så fungerade bilen som den skulle.
I torsdag monterade jag den nya BB-lambdan och vips så kunde jag höra hur boxen justerade på ett helt annat sätt. Helt plötsligt hade jag tomgång med helt kall motor och inga märkligheter i övrigt heller.
Det är fullt möjligt att MSen kan köras på en smalbandare, men ska det bli bra så ska tanken inte ens finnas i huvudet.
Givetvis hade jag rätt parametrar för smal, resp bredbandslambda vid resp tillfälle.

Så nu är allt redo för att börja köras med autotune och med lite tur så kan jag därefter börja arbeta med tändkurvan. Jag har känt och hört den med "rätt kurva" så jag vet ju vad jag vill ha.

8)
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MS3+tändläge 1.8 Miata 2004

Post by chriss »

Gott att det funka men lite störigt att inte veta vad de berodde på :)
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply