Kompressor installations hjälp

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
sirius
Posts: 26
Joined: Mon 05 Oct 2015, 21:47

Kompressor installations hjälp

Post by sirius »

Hej

Har precis införskaffat mig en Eaton m45 kompressor med tillhörande TR Lane kompressorkit
Denna ska installeras i min NA 92 årsmodell med 1.6 115hk
Sitter och försöker leta reda på diverse delar jag kan behöva och hur setupen bör vara.
Detta bygge ska planeras och får ta tid och uppskattar gärna er hjälp.

Tanken är att få upp hästkrafterna en del men inget monster till bil(kanske )

Kan man köra på original ECU och originalspridare?
Behöver man installera Intercooler? eller går det att köra utan?
Tanken var att köra med dubbla gasspjällshus dvs ett på insuget och ett på kompressorn, vart får jag tag på rätt gasvajer till kompressorn?
Jag behöver diverse rördelar till Eaton kompressorn, någon som vet om det finns färdiga rör mellan insug och kompressor och även 138graders böjen?

På bilen sitter en uppgraderad kylare från IL Motorsport så kylningen borde inte vara ett problem.
Walbro bensinpump sitter installerad

Uppskattar som sagt all hjälp
mvh Simon
Simon Gustavsson
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Kompressor installations hjälp

Post by chriss »

sirius wrote:Hej

Har precis införskaffat mig en Eaton m45 kompressor med tillhörande TR Lane kompressorkit
Denna ska installeras i min NA 92 årsmodell med 1.6 115hk
Sitter och försöker leta reda på diverse delar jag kan behöva och hur setupen bör vara.
Detta bygge ska planeras och får ta tid och uppskattar gärna er hjälp.

Tanken är att få upp hästkrafterna en del men inget monster till bil(kanske )

Kan man köra på original ECU och originalspridare?
Behöver man installera Intercooler? eller går det att köra utan?
Tanken var att köra med dubbla gasspjällshus dvs ett på insuget och ett på kompressorn, vart får jag tag på rätt gasvajer till kompressorn?
Jag behöver diverse rördelar till Eaton kompressorn, någon som vet om det finns färdiga rör mellan insug och kompressor och även 138graders böjen?

På bilen sitter en uppgraderad kylare från IL Motorsport så kylningen borde inte vara ett problem.
Walbro bensinpump sitter installerad

Uppskattar som sagt all hjälp
mvh Simon
Org ECU går men är inte att rekomendera. Hellre nåt programerbar, det kommer funka bättre och vara säkrare i längden. Sen om du väljer Megasquirt, max ecu mm är upp till dig.
Ta spridare från en 1,8, lite större och är billiga så slipper du hålla på med en separat btr (värdelöst). Big power så jaga rätt på rx8 spridare.
Det går utan intercooler men du kommer få skyhöga insugstemp ibland, en liten intercooler kommer du långt med.
Jag har fortfarande inte förstått dubbla gasspjäll, jag kör med en och det fungerar kanon.
Rör mm får du nog köpa själv och knåpa ihop.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Kompressor installations hjälp

Post by chriss »

Inte det snyggaste men det funkar :banana:
Attachments
DSC_0467.JPG
DSC_0466.JPG
DSC_0464.JPG
DSC_0463.JPG
DSC_0461.JPG
Chriss Rice
Göteborg
sirius
Posts: 26
Joined: Mon 05 Oct 2015, 21:47

Re: Kompressor installations hjälp

Post by sirius »

Tack Chris för input!

Bra att veta med tempen utan IC, blir att införskaffa.
Tänkte börja testa utan ECU så får jag titta på en i nästa steg.
Bra tips med spridarna från 1.8, kollat på rx8 spridarna med som sagt med original ECU får man ju inget nöje av de.
Har bara läst mig till att tomgången blev stabilare med dubbla gasvajrar(?) om det inte behövs så är det något man gärna slipper
Simon Gustavsson
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Kompressor installations hjälp

Post by chriss »

Har inte testat själv men förstått att org ecu skall hantera 1,8 spridarna.
Hur löser du tändning och bränsle med kompressorn? Endast bränsletrycksregulator?
En bredbandslambda är inte dumt att investera i då du kan se hur fet förbränningen är.

Just nu kör jag helt utan tomgångsmotor men det ligger på listan att koppla in. Kan återkomma med resultat.
Chriss Rice
Göteborg
sirius
Posts: 26
Joined: Mon 05 Oct 2015, 21:47

Re: Kompressor installations hjälp

Post by sirius »

Får leta reda på ett par och testa.
Ja det var nog tanken initialt innan en ECU.
Bredbandslambda var tanken också just för att se hur blandningen blir, om det är helt åt skogen eller går att åka med
Simon Gustavsson
Post Reply