kopplingsproblem

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

kopplingsproblem

Post by jafo »

Jag har bytt ut både broms- och kopplingsväska med hjälp av gravitationsmetoden,, funkar fint att låta vätskan rinna ut av sig själv med hjälp av tyngdkraften via en slang från luftningsnippeln till slaskburken. Det behövdes inget pedaltrampande under själva processen, men gick långsammare än en vanlig luftning, men fördelen att du kan lufta broms- och kopplingssystem helt själv och utan några specialverktyg.

Men nu har något skett med kopplingen, efter väskebytet, det är som att trampa i luft, inget motstånd när kopplingspedalen trycks ned m.a.o den frikopplar inte heller. Begriper inte varför det är så, någon som har en ide' vad orsaken kan vara.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: kopplingsproblem

Post by TPR »

Låter som luft kvar i systemet?
Kan det ha smitit in luft mellan slang och nippel? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: kopplingsproblem

Post by jafo »

Det var luft till minst 99 luftballonger i kopplingssystemet! Begriper inte hur luften har kommit in, troligtvis har jag tömt systemet för mycket så att behållaren har tömts helt utan att notera detta innan jag har fyllt på med mer vätska.:oops: Men nu funkar det, man lär sig alltid något nytt
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: kopplingsproblem

Post by Niklas Falk »

Det finns alltid oändligt med misstag kvar att lära sig av.
För egen del är det bara extremerna jag inte behöver testa själv för att fatta (typ hand på glödhet spisplatta är nog dumt).
Post Reply