Grenrör NB

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Niclas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 16
Joined: Sat 09 Jan 2016, 14:20
Location: Arboga

Grenrör NB

Post by Niclas »

Kära eminenta forum :D
Jag står i valet eller kvalet om byte av grenrör i min NB-03, lutar åt Raceland (4-2-1) eller Racing Beat (4-1) för att kräma ur någon mer hk och ev ett bättre sound. Men när jag tittar på mitt original grenrör som ser fräscht ut och även försökt hittat relevant information så verkar original på NB vara ett helt ok grenrör med system 4-2-1. Resten bakåt är 2,5" system.

Att det blir mer effekt med byte med ett avstämt grenrör på NA modellerna förstår jag då original grenröret är som en klump till ett rör ner till catten, men hur ligger det till med NB? Ni som har bytt, märkte ni av någon skillnad i effekt och ljud?
Niclas Larsson
Mx-5 1,8l -03 NB
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Grenrör NB

Post by Victor »

Grenröret på 01-05 (utom USA-marknaden) är riktigt bra utformat, jag tror inte det blir någon märkbar skillnad i effekt med Racing Beat (som iofs. är kvalitet) eller Raceland (som är budget). Kanske ljudet, men jag är tveksam på den punkten också.

Att det finns en marknad för eftermarknadsgrenrör till NB är att på USA-marknaden är originalgrenröret ett mycket sämre gjutjärnsgrenrör (och i Kalifornien sitter det dessutom en extra kat i grenröret).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Grenrör NB

Post by Niklas Falk »

RB ger ett lite annat ljud och längre värmetid på katten. Att det är kvalité kan intygas efter endast små sprickor efter 10 års misshandel (flänsen är slipad nån cm PGA lägsta punkt).
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Grenrör NB

Post by chriss »

Vad har du för katalysator? Att montera en sport eller race katt kommer ge dig mer flöde och förhoppningsvis mer effekt och rejsigare ljud.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niclas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 16
Joined: Sat 09 Jan 2016, 14:20
Location: Arboga

Re: Grenrör NB

Post by Niclas »

chriss wrote:Att montera en sport eller race katt kommer ge dig mer flöde och förhoppningsvis mer effekt och rejsigare ljud.
Jo därav funderingen att montera ett nytt grenrör samtidigt då jag ska byta till en 100 cell race katt som kommer vilken dag som helst.
Niclas Larsson
Mx-5 1,8l -03 NB
Post Reply