Page 1 of 1

Kylare - standard eller rejs?

Posted: Thu 07 Apr 2016, 23:25
by Torbjorn968
Skulle tränat på Mantorp i morrn, men kylarras. Köpa rejs kylare (IL motorsport?) eller standard? Kan hända blir det nått i Mx 5 cup, annars träningsbil.

//TL

Re: Kylare - standard eller rejs?

Posted: Thu 07 Apr 2016, 23:33
by TPR
Kan rekommendera IL:s alukylare. :up:

Re: Kylare - standard eller rejs?

Posted: Fri 08 Apr 2016, 07:19
by Niklas Falk
En ny med plastgavlar är mycket bättre än en 15år gammal.
Tjockare alukyl är väl trevligt men inte nödvändigt.

Re: Kylare - standard eller rejs?

Posted: Sun 10 Apr 2016, 22:15
by Torbjorn968
var frostpluggen som rostat sönder

Re: Kylare - standard eller rejs?

Posted: Mon 09 May 2016, 08:26
by Torbjorn968
Gick varmt? :D (mätare på max men ingen varningslampa) efter kanske 30-40 min.

Ingenfara, lufta huven? få dit två fläktar?

//T

Re: Kylare - standard eller rejs?

Posted: Tue 10 May 2016, 23:19
by Thomas Thorén
Fläktar kyler inte i racetempo. Fläkt kopplad fel dock kan sabba en hel del. Jag lyckades göra det, inte bra.
Jag säger som Nicklas att ett friskt standard-kyl skall räcka.
Kolla så att du har så lite tjuvhål som möjlig, luften tar "minsta motståndets väg" (Ja, Per Gessle är race-intresserad...)

What else... Här är allt jag kan om värmeproblem:
(Öppet för invändningar och komplettering, jag kan långt ifrån allt om bilar)
- Termostat öppnar
- Fläkt går åt rätt håll
- Det är tätt från tjuvhål - "undertray" eller liknande är på plats. Skarvar tejpade...
- Water wetter skall visst hjälpa till att minska ytspänning så att vattnet kryper in i alla utrymmen i kylet
- Kylet är avluftat
- Temp-mätaren visar rätt?
- Coolant reroute skall visst göra stor skillnad

Re: Kylare - standard eller rejs?

Posted: Sat 14 May 2016, 09:31
by Torbjorn968
Jag ligger ute en timme i fullt tempo när jag tränar vilket nog spelar roll. Tempen kryper upp sakta för att till slut peka i botten.