Service - Oljor och vätskor!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Service - Oljor och vätskor!

Post by Thomas Thorén »

Hej forum!

Snart dags att slutföra årets väldigt omfattande uppgraderingar. Den kanske största är ny nummerplåt bak som säger "Bye bye Niklas" :wink:

Ne... men jag är i tagen med att serva min 1,8 med nya oljor i motor, vxl-låda och diff samt byta vätska för koppling och broms.

Någon som har tips på fabrikat och sort?

TT
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Victor »

I motorn har jag kört Q8 Formula Excel 5W40 (API SL eller SM, kommer inte ihåg vilken), det är en äkta helsyntet som dessutom går att köpa billigt i 20-litersdunk på Swedol.

RedLine MT-90 i lådan (två flaskor går i ganska precis) och RedLine 75W90 utan LS-tillsats till bakaxeln (en flaska räcker, blir en liten skvätt kvar) är väl det som brukar rekommenderas.

Motul RBF600 och ATE Super Blue har funkat fint för mig vad det gäller bromsvätska.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Thomas Thorén »

Victor wrote:I motorn har jag kört Q8 Formula Excel 5W40 (API SL eller SM, kommer inte ihåg vilken), det är en äkta helsyntet som dessutom går att köpa billigt i 20-litersdunk på Swedol.

RedLine MT-90 i lådan (två flaskor går i ganska precis) och RedLine 75W90 utan LS-tillsats till bakaxeln (en flaska räcker, blir en liten skvätt kvar) är väl det som brukar rekommenderas.

Motul RBF600 och ATE Super Blue har funkat fint för mig vad det gäller bromsvätska.
Grymt tackar! :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Thomas Thorén »

Tändstift och tändkablar förresten - vad kör ni med?
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by TPR »

Victor wrote:RedLine 75W90 utan LS-tillsats till bakaxeln
Gissar att du menar 75W90NS?
http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/ ... s-75w140ns

När jag kontaktade Redline angående detta förra året rekommenderade de MT-90 oljan, dock har den LS-tillsats.
Enligt Redline var det OK men jag är osäker på om 75w90NS fanns då, den nämndes iaf inte?
Dock är den API GL-5, osäker på att våra lådor ska ha det?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Victor »

TPR wrote:
Victor wrote:RedLine 75W90 utan LS-tillsats till bakaxeln
Gissar att du menar 75W90NS?
http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/ ... s-75w140ns

När jag kontaktade Redline angående detta förra året rekommenderade de MT-90 oljan, dock har den LS-tillsats.
Enligt Redline var det OK men jag är osäker på om 75w90NS fanns då, den nämndes iaf inte?
Dock är den API GL-5, osäker på att våra lådor ska ha det?
Nej, jag tror jag menar 75W90 Gear oil, artnr 30030, "till alla separatsmorda slutväxlar". Hade för mig att den fanns med/utan lamelldifftillsats men så var det visst inte. Detta alltså i bakaxeln.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Mblixt »

Motul 15/50, men funderar på att köra tunnare. Bra pris på rallyshop.se.
Redline MT-90 i växellådan.
Redline -nånting- i diffen (torsen).
Performance Friction bromsvätska, men ATE Super Blue funkar också.
NGK BKR8 stift, om jag inte mins fel.
Magnecor kablar
Michael Blixt
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Thomas Thorén »

Mblixt wrote:Motul 15/50, men funderar på att köra tunnare. Bra pris på rallyshop.se.
Redline MT-90 i växellådan.
Redline -nånting- i diffen (torsen).
Performance Friction bromsvätska, men ATE Super Blue funkar också.
NGK BKR8 stift, om jag inte mins fel.
Magnecor kablar
Great tack! :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Nicke K
Posts: 80
Joined: Sun 27 Oct 2013, 19:40
Location: Falkenberg

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Nicke K »

Thomas Thorén wrote:Hej forum!

Snart dags att slutföra årets väldigt omfattande uppgraderingar. Den kanske största är ny nummerplåt bak som säger "Bye bye Niklas" :wink:

Ne... men jag är i tagen med att serva min 1,8 med nya oljor i motor, vxl-låda och diff samt byta vätska för koppling och broms.

Någon som har tips på fabrikat och sort?

TT
Kolla med Agrol dom har en bra olja som heter TURBO KOMBI 10/w30. Den kan du behöva :twisted:
Niklas Kristiansson #73
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Thomas Thorén »

Nicke K wrote:
Thomas Thorén wrote:Hej forum!

Snart dags att slutföra årets väldigt omfattande uppgraderingar. Den kanske största är ny nummerplåt bak som säger "Bye bye Niklas" :wink:

Ne... men jag är i tagen med att serva min 1,8 med nya oljor i motor, vxl-låda och diff samt byta vätska för koppling och broms.

Någon som har tips på fabrikat och sort?

TT
Kolla med Agrol dom har en bra olja som heter TURBO KOMBI 10/w30. Den kan du behöva :twisted:
Hmmm vet inte om jag vågar lita på det där :? :D :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Myran »

I min gröna miata som det satt turbo i byggdes det ny motor efter 2års misshandel på bana varav ena året med turbo och ca 230 hästar på hjulen. När motorn revs på grund av krökta stakar så såg alla lager som nya ut.

Nya motorn byggdes med smidda saker och turbo modell stor.. Kördes med 350hk++ på hjulen och ett rejält vrid. Samma olja. Såg som ny ut inför inspektions när motorn såldes löst.


Vad körde jag för olja? Jo.. Biltema 10w40 halvsyntet.. ~150-170kr för 4 liter. Något jag därimot gjorde var att byta olja ofta. Ny olja efter varje trackday/drift-day.

Min motor fick gå rejält varmt och kördes hårt.. Kan nog många intyga som sett mig köra på träffar.

Så min erfarenhet säger Köp billig olja och byt ofta! Speciellt om bilen används hårt.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Thomas Thorén »

Myran wrote:I min gröna miata som det satt turbo i byggdes det ny motor efter 2års misshandel på bana varav ena året med turbo och ca 230 hästar på hjulen. När motorn revs på grund av krökta stakar så såg alla lager som nya ut.

Nya motorn byggdes med smidda saker och turbo modell stor.. Kördes med 350hk++ på hjulen och ett rejält vrid. Samma olja. Såg som ny ut inför inspektions när motorn såldes löst.


Vad körde jag för olja? Jo.. Biltema 10w40 halvsyntet.. ~150-170kr för 4 liter. Något jag därimot gjorde var att byta olja ofta. Ny olja efter varje trackday/drift-day.

Min motor fick gå rejält varmt och kördes hårt.. Kan nog många intyga som sett mig köra på träffar.

Så min erfarenhet säger Köp billig olja och byt ofta! Speciellt om bilen används hårt.
Hm, intressant! Det ligger nog massor i att prioritera fräsch olja framför kvalité.
Jag har lite dåliga erfarenheter av Biltemas servoolja dock så jag kanske inte kör deras olja men intressant som sagt med ofta byte.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by TPR »

Min gamla motorbyggare rekommenderade starkt Motul 300V, vi körde Le Mans 20w60 och bytte efter varje race (6 timmar).
Enligt honom fanns det egentligen inget alternativ, möjligen Castrol.
Vi hade spons på Mobil 1 men det var bara att slänga i sjön, enligt honom, blev väldigt blaskigt när det blev varmt... Och visst såg vi skillnad i oljetryck.

Nu har Thomas S motorbyggare sagt mer eller mindre samma sak, så båda jag och Thomas byter till Motul i år. :up:
Båda två sa dessutom att byte av olja efter varje race inte är nödvändigt, denna Motul är gjord för att klara 24 timmars race, viktigare med bra olja.
Så lite tvärtom mot Myrans erfarenhet. :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Anders Träff »

lägger mig i diskussionen! jag åker på en 5w-40 Racetech Liqui-Moly jag pratade tekniker på LM (Tyskland) om vad jag skulle åka på med en ny renoverad motor, utan tvekan 5w-40 racetech. Till en äldre motor 10w-60 Racetech. jag frågade också hur ofta jag behövde byta olja på en säsong. "Ingen gång" svarade han, 5w40 klarar 24timmar utan problem.
Dom stora teamen åker på betydligt tunnare olja vad det gäller sprintrace men byter ofta flera gånger per helg.
tjock olja=mindre hästkrafter. modern olja klarar mycket mer än vad man tror. Det som gällde för 10år sedan är historia!
Men man ska hålla sig till kända märken!

Anders Träff nr82
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Service - Oljor och vätskor!

Post by Thomas Thorén »

Anders Träff wrote:lägger mig i diskussionen! jag åker på en 5w-40 Racetech Liqui-Moly jag pratade tekniker på LM (Tyskland) om vad jag skulle åka på med en ny renoverad motor, utan tvekan 5w-40 racetech. Till en äldre motor 10w-60 Racetech. jag frågade också hur ofta jag behövde byta olja på en säsong. "Ingen gång" svarade han, 5w40 klarar 24timmar utan problem.
Dom stora teamen åker på betydligt tunnare olja vad det gäller sprintrace men byter ofta flera gånger per helg.
tjock olja=mindre hästkrafter. modern olja klarar mycket mer än vad man tror. Det som gällde för 10år sedan är historia!
Men man ska hålla sig till kända märken!

Anders Träff nr82
Ok, tack! :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Post Reply