Page 1 of 2

BP4W Mechanical inspection / Repair

Posted: Mon 15 Feb 2016, 21:56
by Niklas Falk
Denna tråd är tänkt att innehålla material från 11 av verkstadshandbokens sidor (01-10-18 till 01-10-28) för denna motorspecifikation.
Anledningen är att göra det mindre hokuspokus om vad som verkligen står definierat och vad som kan behöva tolkningsförtydligande.
Detta gäller naturligtvis om vad som kan anses vara en Omodifierad motor enligt specifikationerna i verkstadshandboken (den mest noggranna specen vi som förare kan få tag på från Mazda). det är fortfarande föraren som är ansvarig för att hålla ordning på all dokumentation/specifikation om sitt idrottsredskap (okunskap är inget försvar, och förre ägaren kan ju tom vara en mottävlande som vinner på att du inte får köra, men så illa får vi hoppas att det inte är).

Det blev 25 separata inlägg i en låst tråd. Diskussioner om enskilda delar görs bäst i nya trådar (det räcker att få med bilden i diskussionstråden för att det ska bli tydligt vad det gäller.)

Att få så många som möjligt att bli "Still confused but on a higher level" är min målsättning.

Cylinder Head Inspection / Repair

Posted: Mon 15 Feb 2016, 21:58
by Niklas Falk
Image
Här är den jobbigaste punkten på BP-motorerna när man använder dem till tävlingskörning. Det finns väldigt lite material att avvända för att skapa ny tätande yta till stålpackningen innan man är under det mindre måttet 133,8 mm (133,75000000 med avrundning till en decimal, men teknikerns "tumstock" gäller).
Hur 0,10 mm grinding skall tolkas har ska jag inte säga utan det är upp till tekniker. Men helst inte teknikers dagsform.

Ska man göra det seriöst så skall det fräsas ny yta varje gång man monterar på toppen, och tar man 0,05mm (kräver en spikrak topp) så blir det som mest två fräsningar innan man är nere på minimimåttet (tre med extrem tur).

En anekdotisk mätpunkt.
En överhettad topp jag fick i mina händer var banan med 0,30 mm, dvs totalskrot för Omodifierad racing, men kan vara ett trimämne (eftersom den verkade rak på ovansidan och i kammarnas lopp).

Valve inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 21:58
by Niklas Falk
Image

Mazdas ventiler, naturligtvis, men det finns några olika.
Man bör ju få köra med de reservventiler som Mazda säljer nu, och jag tror de är samma för alla BP, men jag har haft fel många gånger förr.

Valve Guide Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 21:58
by Niklas Falk
Image

Valve Seat Inspection / Repair

Posted: Mon 15 Feb 2016, 21:59
by Niklas Falk
Image

Observera att det endast nämns TVÅ vinklar, 45 och 70 grader.
Dvs 3-vinklade eller 5-vinklade säten hör inte hemma i en Omodifierad motor.

Valve Spring Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:00
by Niklas Falk
Image

Här känner jag mig tvungen att klura ut om denna "Pressing force" är inspänningstrycket på ventilfjädrarna.
Det förekommer ökning av inspänningstrycket (uppshimsande av fjäderbotten för att möjliggöra högre varvtal utan ventilsläpp).

Det vore inte jättesvårt att bygga mätapparatur för det (bultas i ventilkåpehålen, hävarm och lastcell för att mäta kraft nödvändig för att röra olastad tryckare en tiondel). Även med 5% mätfel så bör det vara enkelt att hitta större avvikelser.
Det ska mao inte behövas mer än 195.15 N, om det värdet är inspänningstrycket (och jag fattat rätt).

Camshaft Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:00
by Niklas Falk
Image

Tyvärr har Mazda (iaf med den hjälp vi hittills fått av Mazda Sverige) bättre specar på kammar.
NASA USA (klubben som kör racing) har sin tekniska spec ute och den har vi använt förr
https://www.nasaproracing.com/rules/spe ... _rules.pdf (Appendix B, men sidan 99-00 saknas just nu)
Denna äldre har dock med 99-00
https://nasa-assets.s3.amazonaws.com/do ... 2015v6.pdf

De reglerna kan gärna läsas av den som har tid över. Det är ett exempel på vad man kan göra när man har många engagerade och jättemånga förare, som gör allt för att komma längre fram i startfältet.
De har ibland begränsningar som är striktare än Mazdas Spec, och ibland friare men alltid hårt reglerat och kontrollerbart (så det kan hålla att göra en fullständig tekniskt efterkontroll med viss "rättssäkerhet").

Camshaft Oil Clearance Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:00
by Niklas Falk
Image

Camshaft End Play Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:01
by Niklas Falk
Image

Tappet Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:01
by Niklas Falk
Image

Cylinder Block Inspection / Repair

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:02
by Niklas Falk
Image
Här kan det bli lite diskussion. Det står ett mått (221,5 mm), men inte att det är ett minimimått. Sen nämns det 0,20mm grinding max.
En tolkning är att det betyder min 221,3 mm (vilket är min 221,25000000 mm med vanliga avrundningsregler).
En annan tolkning är att det inte finns nåt minimimått...

Oil Jet Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:02
by Niklas Falk
Image

Piston Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:03
by Niklas Falk
Image
Att det i detta läget skall vara en kolv från Mazda, med det utseende och märkningar som förekommer ser jag som en självklarhet (det är inte ont om motorer att plocka jämförelsedelar ur, tro mig).

Man ser ganska mycket med en titthålskamera igenom tändstiftshålet.

Lite artikelnummer:
BPZ0-11-SA0 83,00mm CR 9,5:1
BPZ0-11-SB0 83,25mm CR 9,5:1
BPZ0-11-SBX 83,50mm CR 9,5:1, No Longer Available (slut hos Mazda sen åtminstone 2013)

Piston Clearance Inspection / Repair

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:03
by Niklas Falk
Image

Piston Ring Clearance Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:03
by Niklas Falk
Image

Piston Pin Clearance Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:04
by Niklas Falk
Image

Crankshaft Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:04
by Niklas Falk
Image

Crankshaft Oil Clearance Inspection / Repair

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:05
by Niklas Falk
Image

Crankshaft End Play Inspection / Repair

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:06
by Niklas Falk
Image

Connecting Rod Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:06
by Niklas Falk
Image

Connecting Rod Oil Clearance Inspection / Repair

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:07
by Niklas Falk
Image

Connecting Rod Side Clearance Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:07
by Niklas Falk
Image

Piston and Connecting Rod Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:08
by Niklas Falk
Image

Tensioner Spring Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:08
by Niklas Falk
Image

Valve Clearance Inspection

Posted: Mon 15 Feb 2016, 22:08
by Niklas Falk
Image