BP4W Mechanical inspection / Repair

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

BP4W Mechanical inspection / Repair

Post by Niklas Falk »

Denna tråd är tänkt att innehålla material från 11 av verkstadshandbokens sidor (01-10-18 till 01-10-28) för denna motorspecifikation.
Anledningen är att göra det mindre hokuspokus om vad som verkligen står definierat och vad som kan behöva tolkningsförtydligande.
Detta gäller naturligtvis om vad som kan anses vara en Omodifierad motor enligt specifikationerna i verkstadshandboken (den mest noggranna specen vi som förare kan få tag på från Mazda). det är fortfarande föraren som är ansvarig för att hålla ordning på all dokumentation/specifikation om sitt idrottsredskap (okunskap är inget försvar, och förre ägaren kan ju tom vara en mottävlande som vinner på att du inte får köra, men så illa får vi hoppas att det inte är).

Det blev 25 separata inlägg i en låst tråd. Diskussioner om enskilda delar görs bäst i nya trådar (det räcker att få med bilden i diskussionstråden för att det ska bli tydligt vad det gäller.)

Att få så många som möjligt att bli "Still confused but on a higher level" är min målsättning.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Cylinder Head Inspection / Repair

Post by Niklas Falk »

Image
Här är den jobbigaste punkten på BP-motorerna när man använder dem till tävlingskörning. Det finns väldigt lite material att avvända för att skapa ny tätande yta till stålpackningen innan man är under det mindre måttet 133,8 mm (133,75000000 med avrundning till en decimal, men teknikerns "tumstock" gäller).
Hur 0,10 mm grinding skall tolkas har ska jag inte säga utan det är upp till tekniker. Men helst inte teknikers dagsform.

Ska man göra det seriöst så skall det fräsas ny yta varje gång man monterar på toppen, och tar man 0,05mm (kräver en spikrak topp) så blir det som mest två fräsningar innan man är nere på minimimåttet (tre med extrem tur).

En anekdotisk mätpunkt.
En överhettad topp jag fick i mina händer var banan med 0,30 mm, dvs totalskrot för Omodifierad racing, men kan vara ett trimämne (eftersom den verkade rak på ovansidan och i kammarnas lopp).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Valve inspection

Post by Niklas Falk »

Image

Mazdas ventiler, naturligtvis, men det finns några olika.
Man bör ju få köra med de reservventiler som Mazda säljer nu, och jag tror de är samma för alla BP, men jag har haft fel många gånger förr.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Valve Guide Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Valve Seat Inspection / Repair

Post by Niklas Falk »

Image

Observera att det endast nämns TVÅ vinklar, 45 och 70 grader.
Dvs 3-vinklade eller 5-vinklade säten hör inte hemma i en Omodifierad motor.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Valve Spring Inspection

Post by Niklas Falk »

Image

Här känner jag mig tvungen att klura ut om denna "Pressing force" är inspänningstrycket på ventilfjädrarna.
Det förekommer ökning av inspänningstrycket (uppshimsande av fjäderbotten för att möjliggöra högre varvtal utan ventilsläpp).

Det vore inte jättesvårt att bygga mätapparatur för det (bultas i ventilkåpehålen, hävarm och lastcell för att mäta kraft nödvändig för att röra olastad tryckare en tiondel). Även med 5% mätfel så bör det vara enkelt att hitta större avvikelser.
Det ska mao inte behövas mer än 195.15 N, om det värdet är inspänningstrycket (och jag fattat rätt).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Camshaft Inspection

Post by Niklas Falk »

Image

Tyvärr har Mazda (iaf med den hjälp vi hittills fått av Mazda Sverige) bättre specar på kammar.
NASA USA (klubben som kör racing) har sin tekniska spec ute och den har vi använt förr
https://www.nasaproracing.com/rules/spe ... _rules.pdf (Appendix B, men sidan 99-00 saknas just nu)
Denna äldre har dock med 99-00
https://nasa-assets.s3.amazonaws.com/do ... 2015v6.pdf

De reglerna kan gärna läsas av den som har tid över. Det är ett exempel på vad man kan göra när man har många engagerade och jättemånga förare, som gör allt för att komma längre fram i startfältet.
De har ibland begränsningar som är striktare än Mazdas Spec, och ibland friare men alltid hårt reglerat och kontrollerbart (så det kan hålla att göra en fullständig tekniskt efterkontroll med viss "rättssäkerhet").
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Camshaft Oil Clearance Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Camshaft End Play Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Tappet Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Cylinder Block Inspection / Repair

Post by Niklas Falk »

Image
Här kan det bli lite diskussion. Det står ett mått (221,5 mm), men inte att det är ett minimimått. Sen nämns det 0,20mm grinding max.
En tolkning är att det betyder min 221,3 mm (vilket är min 221,25000000 mm med vanliga avrundningsregler).
En annan tolkning är att det inte finns nåt minimimått...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Oil Jet Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Piston Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
Att det i detta läget skall vara en kolv från Mazda, med det utseende och märkningar som förekommer ser jag som en självklarhet (det är inte ont om motorer att plocka jämförelsedelar ur, tro mig).

Man ser ganska mycket med en titthålskamera igenom tändstiftshålet.

Lite artikelnummer:
BPZ0-11-SA0 83,00mm CR 9,5:1
BPZ0-11-SB0 83,25mm CR 9,5:1
BPZ0-11-SBX 83,50mm CR 9,5:1, No Longer Available (slut hos Mazda sen åtminstone 2013)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Piston Clearance Inspection / Repair

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Piston Ring Clearance Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Piston Pin Clearance Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Crankshaft Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Crankshaft Oil Clearance Inspection / Repair

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Crankshaft End Play Inspection / Repair

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Connecting Rod Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Connecting Rod Oil Clearance Inspection / Repair

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Connecting Rod Side Clearance Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Piston and Connecting Rod Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Tensioner Spring Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Valve Clearance Inspection

Post by Niklas Falk »

Image
Locked