Ta bort rattlåset?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Ta bort rattlåset?

Post by jafo »

Finns det någon vet hur man gör och som har tagit bort sitt rattlås helt och hållet? Beskrivningarna som jag funnit på olika forum är inte helt klargörande, vill inte ha något kvar som kan låsa ratten . Det skulle vara fint att bli av med den klumpen.....den väger ju trots allt ändå några hekto!
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ta bort rattlåset?

Post by Niklas Falk »

Är det inte nåt med att borra ur så fjädern trillar ut, men det går säker att hitta en steg för steg efter några timmars sökande.. :)
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Ta bort rattlåset?

Post by TPR »

Rattlåset är väl ett besiktningskrav, eller?
Inte för att det kollas så noga men det betyder isf att det är NOK för Roadsport.

Edit: Kanske skulle förtydliga, blir lätt lite kort när man skriver på telefonen... :D
Menar mer: Tänk på att det är ett besiktningskrav om man har en gatbil.
Och om man funderar på att i framtiden köra i Roadsport så är det ej godkänt att ta bort.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Ta bort rattlåset?

Post by jafo »

Bilen kommer aldrig att kunna bli godkänd för gatubruk, så enbart för skojja runt på bana gäller. :D. Jag har tittat närmare på låset, och den ser ut att sitta fast med 2 skruvar och en bygel som går runt rattstången. Frågan är försvinner allt som kan eventuellt låsa ratten om du tar väck låsmekanismen eller blir det något kvar i själva "rattstången".
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Ta bort rattlåset?

Post by tstevg »

TPR wrote:Rattlåset är väl ett besiktningskrav, eller?
Inte för att det kollas så noga men det betyder isf att det är NOK för Roadsport.
nja, rattlåset krävs för att bilen måste ha ett stöldskydd, sätter man dit något annat stöldskydd t.e.x. Ett lås som låser fast växelspaken så skall det duga.
Blir man av med emobilisern så kan man sätta dit en startknapp istället, lite cool på en racerbil
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Ta bort rattlåset?

Post by TPR »

tstevg wrote:
TPR wrote:Rattlåset är väl ett besiktningskrav, eller?
Inte för att det kollas så noga men det betyder isf att det är NOK för Roadsport.
nja, rattlåset krävs för att bilen måste ha ett stöldskydd, sätter man dit något annat stöldskydd t.e.x. Ett lås som låser fast växelspaken så skall det duga.
Är det så alltså?
Du har ju pratat ingående med beslutande organ och har säkert bättre koll på detta.
Måste det vara ett fast monterat stöldskydd?
Dvs räcker inte att hänvisa till rattkrycka eller liknande?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Ta bort rattlåset?

Post by Lejban »

Jag har tagit bort rattlåset, då borrade jag dom två bultarna uppeifrån. Då blir du av med hela tändningslåset och rattlåset. Inget som kan låsa blir kvar. Ca 1kg har jag för mig ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply