Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by JOnas »

Ja vilka bromsbelägg har ni som kör NB/NBFL? OCH hur är initiala känslan, slitage, pris?

Är det kanske Carbotech XP-10/XP-12 som de flesta kör med?
Hoppas på några fler alternativ. :P

Tack tack tack!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by Niklas Falk »

XP20 el 24 funderar också fram (tillsammans med XP10 bak), men allt beror lite på hur mycket du använder bromsarna och om kylningen är effektiv eller ej.

Vet inte om nåt fått till PFC ordentligt än.

Det var många som "skurade asfalten" med belägg på Kanonloppet :D
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by Thomas Thorén »

JOnas wrote:Ja vilka bromsbelägg har ni som kör NB/NBFL? OCH hur är initiala känslan, slitage, pris?

Är det kanske Carbotech XP-10/XP-12 som de flesta kör med?
Hoppas på några fler alternativ. :P

Tack tack tack!
Jag kör Carbotexh XP8 bak och XP20 fram.
Dom flesta kör XP20 fram vilket funkar bra men är dyrt i slitage...
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by TPR »

Är det XP20 man kör om man måste byta belägg och skivor efter varje race?
För det var väl motiveringen till att tillåta annat än originalbromsar nästa år.

Hawk HT-10 har fungerat till topptider och räckt hela säsongen (Nej, inte min bil. :D )
Tyvärr tror jag inte Orion-Martin säljer dem längre.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by seved »

TPR wrote:Är det XP20 man kör om man måste byta belägg och skivor efter varje race?


Kanske för de som kör fort. För mig har det inte varit så...

Jag körde större delen av säsongen med XP20. Fortfarande sitter skivorna som Waern monterade på bilen kvar och ser enligt mina ögon OK ut. Kanske jag bromsar för försiktigt?

Å andra sidan upplevde jag att jag tappade bromsverkan på Falkenberg, för mig är det fortfarande oklart vad det berodde på :think2: Vad som är klart dock är att XP20 verkar förbrukas i högre takt än XP12.

Vidare så är känslan annorlunda. Jag upplever att XP20 har mer distinkt bett än XP12 men att de är lite lättare att låsa upp med. Båda funkar bra men personligen föredrar jag XP20.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by TPR »

Fast det måste väl vara så att majoriteten som kör med XP20/XP24 har problem med livslängden?
Hur kan det annars vara motiv nog att besluta att tillåta annat än originalbromsar, ett beslut som potentiellt kan betyda att det krävs en investering på ytterligare typ 15 000 kr för att hänga med toppen?
Jaja, framtiden får väl visa om bromsprestandan kommer förbättras nämnvärt (jag tror det).

Men personligen är jag tveksam till att beslutet att tillåta annat än original bromsar och växellåda i MX-5 Cup var rätt beslut (för Mx-5 Cup), en annan lösning på bromsproblemen borde vara att backa tillbaka ett steg till belägg som inte är så aggressiva men har längre livslängd.
Om det nu är kostnaden som var motiveringen. :think2:

Ska bli intressant att se vad som händer när den första sekventiella lådan dyker upp.
Det var väl därför detta skrevs in i reglementet när min bror funderade på detta typ 2010.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by TPR »

Jag är medvetet lite provocerande eftersom jag är förvånad över avsaknaden på reaktioner pga denna ändring, enbart Alexander som kommenterat. :wink:
Men jag kanske har missat någon info och inser även att denna tråd ej är rätt ställe för denna diskussion.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by chriss »

TPR wrote:Jag är medvetet lite provocerande eftersom jag är förvånad över avsaknaden på reaktioner pga denna ändring, enbart Alexander som kommenterat. :wink:
Men jag kanske har missat någon info och inser även att denna tråd ej är rätt ställe för denna diskussion.
Eller så är du den enda utan sek låda och stora bromsar ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by TPR »

chriss wrote:Eller så är du den enda utan sek låda och stora bromsar ;)
:D
Jag har redan insett mina begränsningar, så det blir Standard för mig, passar mina möjligheter/resurser bättre. :up:

Så det är faktiskt inte för egen vinning som jag försöker lyfta frågorna angående ändringar av reglementet (jag kör ju inte ens alla tävlingar i cupen), utan det är för att få MX-5 Cup att vara så attraktivt som möjligt i framtiden.
Alltför många klasser har förstörts pga ogenomtänkta ändringar av reglementet, oftast med välvilja bakom men kanske inte helt rätt analyser (se tex på både Super Touring och S2000).
Så mina envisa kommentarer om både ökat vikttillägg för programerbart sprut och behålla standard bromsar/växellåda syftar till att hålla avståndet från insteg till topp så kort som möjligt.
För då uppnås enligt min mening både den roligaste racingen samt den mest attraktiva serien för nya deltagare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by JOnas »

Jag körde med HAWK på mina 255mm och de var helt suveräna! Har för mig de kostade 2.300kr och håller hela rejs-året. Typ 6tävlingar+ett par banträffar&ett gäng sprintrace(om man kör så försiktigt och sakta som jag iallafall).
Jag håller till stor del med Thomas Pil ( :P bara retas lite Pihl).

Vi borde hyfsat lätt kunna hitta en samarbetspartner till klubben där de erbjuder belägg/bromsprylar till reducerade priser? (Jag skulle kanske kunna luska lite i detta om intresse finns..)

Flytta frågan/tankarna/diskussionen till separat tråd?
Men personligen är jag tveksam till att beslutet att tillåta annat än original bromsar och växellåda i MX-5 Cup var rätt beslut (för Mx-5 Cup), en annan lösning på bromsproblemen borde vara att backa tillbaka ett steg till belägg som inte är så aggressiva men har längre livslängd.
Om det nu är kostnaden som var motiveringen. :think2:
:up:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by Niklas Falk »

Personligen så känns ren Roadsport C och en mer fokuserad Standard som själva MX5-Cup (nu är det ju inte så, än) en ganska naturlig indelning.

Att det finns bromslösningar som kostar en del är sant (har en kartong som kostat ca 13' under köksbordet, inklusive XP12or, storlek 7816 om det hjälper nån), och det går att lägga en hel del tid/pengar på att bygga en egen växellåda (seklåda för +5% vikt lönar sig inte riktigt).

Vill man maxa prestanda och känsla i 255mmskivorna (och man kan tänka sig att prova sig fram) så trillar det iväg till lösningar som behöver bytas rejält ofta. Sen kan man sälja soporna till såna som mig som kör slut på resten av materialet (med lite mindre känsla och behöver köras med större marginal).

Men det finns massor av obegränsade saker som spelar större roll när man väl är ute och kör (tid att träna är ju svindyrt, det kostar en massa ork om inte annat). Dämperiet börjar ju närma sig seklådorna i kostnad på en del håll.

Det stora problemet är den upplevda kostnaden, främst på allt som syns eller kan ses som enskild kostnad på en annons.
Men det det blir lite knepigt att skala bort dekor och endast tillåta en sopsäck per tävlande som depåutrustning.
Stora siffror på sidorna måste ju kosta massor ;)

Det blir väl några Alcon el AP Racing-lösningar nästa år, KH är agent.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Men det finns massor av obegränsade saker som spelar större roll när man väl är ute och kör (tid att träna är ju svindyrt, det kostar en massa ork om inte annat). Dämperiet börjar ju närma sig seklådorna i kostnad på en del håll.
Absolut.
Men det betyder inte att det är en bra idé att släppa fler områden fria med en liknande utveckling framgent?

Niklas Falk wrote:Det stora problemet är den upplevda kostnaden, främst på allt som syns eller kan ses som enskild kostnad på en annons.
Det håller jag delvis med om.
Det är lätt att tro att man måste ha allt det bästa på bilen för att kunna vara konkurrenskraftig men både Robert och Henrik har satt varvtider som inte har blivit slagna förrän i år, med bilar som hade stötdämpare för under 10', 5-vxl, 7" fälgar, NA 1.8 med ca 145 hk, viscodiff, mm.
Det ska som sagt kunna rattas också! :D :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Det ska som sagt kunna rattas också! :D :up:
Inte bara det, man ska lyckas pussla ihop en fungerande kompromiss mellan prylar, skruvande och rattande. Alltför stort fokus på pusselbitarna (helst enskilda) kan ta energi från själva pusslandet.

Med smart analys av vad som spelar roll så kommer man ganska snart fram till att Seklåda eller ultralätt stoppning på buren inte är rätt saker att börja med. Men var och en måste själv göra sin analys.

Det är mycket lätt att komma igång (och den tröskeln ska vi fortsätta att jobba för att hålla låg), men sen krävs det lite hemläxa (det finns inga enkla svar, förutom däck och fjäderkonstanter).
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Vilka bromsbelägg kör ni på tävling?

Post by chriss »

TPR wrote:
chriss wrote:Eller så är du den enda utan sek låda och stora bromsar ;)
:D
Jag har redan insett mina begränsningar, så det blir Standard för mig, passar mina möjligheter/resurser bättre. :up:

Så det är faktiskt inte för egen vinning som jag försöker lyfta frågorna angående ändringar av reglementet (jag kör ju inte ens alla tävlingar i cupen), utan det är för att få MX-5 Cup att vara så attraktivt som möjligt i framtiden.
Alltför många klasser har förstörts pga ogenomtänkta ändringar av reglementet, oftast med välvilja bakom men kanske inte helt rätt analyser (se tex på både Super Touring och S2000).
Så mina envisa kommentarer om både ökat vikttillägg för programerbart sprut och behålla standard bromsar/växellåda syftar till att hålla avståndet från insteg till topp så kort som möjligt.
För då uppnås enligt min mening både den roligaste racingen samt den mest attraktiva serien för nya deltagare.
Jag håller med. Men överlåter till de erfarna som köra att bedömma.


Jag håller med.
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply