Elak rost i rambalk framför främre subframe!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Elak rost i rambalk framför främre subframe!

Post by Dennis Kullman »

Jag ska byta kamrem, vattenpump m m på min frus NBFL...
Råkade se en rostskada på rambalken och knackade på den med hammaren; det blev ett stort hål!
Värst är undersidan, men även sidorna är skadade (hål) och ovansidan visar tecken på att vara på väg.

Se här för bilder på liknande skador m m: http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ust&page=6

Någon som råkat ut för detta?

Jänkarna verkar i flera fall köpa nya delar från Mazda, men några av dem lagar med plåt efter behov...

Någon som är sugen på att hjälpa mig att fixa detta (Halmstad)?

Mitt dilemma är att MIN bil står utomhus - detta skulle ju vara klart i helgen... :bang2:
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Elak rost i rambalk framför främre subframe!

Post by Alexander Mullaart »

Råkade ut för samma på min. Tydligen mycket vanligt förekommande på bilar som inte gått i öknen... Finns mycket info om det på engelska forum. Vår plåtslagare skar ut allt som var ruttet och bockade själv ny plåt.
Alexander Mullaart
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Elak rost i rambalk framför främre subframe!

Post by Dennis Kullman »

Alexander Mullaart wrote:Råkade ut för samma på min. Tydligen mycket vanligt förekommande på bilar som inte gått i öknen... Finns mycket info om det på engelska forum. Vår plåtslagare skar ut allt som var ruttet och bockade själv ny plåt.
Tack Alexander,
jag får hamra vidare i kväll så att jag vet exakt hur stora skadorna är; hade du på båda sidorna?
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Elak rost i rambalk framför främre subframe!

Post by Alexander Mullaart »

Hade på båda sidorna. Främst på utsidan (mot hjulhuset) och undertill, men även lite på insidan. Lite plåt i hjulhuset precis vid sömmen till rambenet fick kapas ut på ena sidan också. Plåtslagaren åtgärdade allt med motor och subframe i.

Hoppas att det löser sig fort :up:
Alexander Mullaart
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Elak rost i rambalk framför främre subframe!

Post by TPR »

Thomas Sörquist hade samma problem och gjorde detta jobbet själv i garaget i vintras, jag funderar allvarligt på att göra detsamma under denna vintern.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Elak rost i rambalk framför främre subframe!

Post by Dennis Kullman »

TPR wrote:Thomas Sörquist hade samma problem och gjorde detta jobbet själv i garaget i vintras, jag funderar allvarligt på att göra detsamma under denna vintern.
Det j-vliga är ju att detta är en bruksbil som används hela vintern, så det är inte läge för långbänk...
Det ser ut som att jag hittat hjälp; får göra klart servicen och sedan traila bilen till en kollegas verkstad.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Elak rost i rambalk framför främre subframe!

Post by Dennis Kullman »

Medan jag väntar på att svetsaren ska ha tid med bilen, passar jag på att se över resten (motionerar bultar m m)...

Det är ju absurt mycket extra stag och plåtar under bilen!
Min NA -93 har endast ett (1) stag (bakre subframe).
Ni som har lite nyare NB (detta är en 2003 NBFL); har ni kvar allt det där under bilen eller har ni tagit bort något?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Elak rost i rambalk framför främre subframe!

Post by Dennis Kullman »

Det går sådär att få hjälp med svetsningen... om någon har möjlighet eller känner någon som har så hör av er; jag har ju trailer så jag kan köra en bit om det krävs.

Det börjar blir lite mycket nu... den andra bruksbilen strular och tvättmaskinen vill sedan igår inte längre centrifugera... :bang2: Undrar vad som kommer härnäst...
Post Reply