Eftermarknadssprut till kompressor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Eftermarknadssprut till kompressor

Post by Miatamannen »

Jaha ja, det är väl bara att ”krypa till korset” och erkänna….

Jag har i många år kört med kompressor i min Miata och är mer än nöjd med prestandan i motorn.
Visst har det varit lite strul men det har alltid rett upp sig.
Många har påpekat att styrningen av bränsle som görs med medföljande Power Card är bara skit och jag har ju alltid svarat med att ”det funkar ju bra”.
Jag måste nu kanske ända tänka om.
Vid varje årlig besiktning så åker jag dit med hjärtat i halsgropen för jag vet att jag kommer att få bekymmer med att få den godkänd på grund av för höga avgasvärden.
Likadant i år, alldeles för höga värden trots att jag tankat etanol, bytt olja och filter och allt annat ”man ska göra”.
Mot alla odds gick den igenom men med max på alla värden.
Vet ju inte om det är Power Cardet som spökar eller om det kan vara något annat men jag har en svag misstanke om det i alla fall.
Med kompressorn monterad så visar AFR mätaren på dryga 1,1 och varierar lite beroende på varvtal och lite annat.
Inser ju att det är i högsta laget men å andra sidan kanske det är bättre att den går för fett istället för magert.
Om jag nu ska byta sprut under vintern, vad ska jag då ha och behöver jag byta spridare?
Förutsättningarna som jag vill ska vara enkla är:
Bilen ska kunna gå igenom en besiktning utan kompressor med ok avgasvärden
Det ska vara ett relativt enkelt montage
Priset ska vara överkomligt
Någon form av plug n’ play gärna
Vem i Västmanland med omkrets kan ställa in detta åt mig för jag känner att det inte är något jag klarar själv.
Det är ju i alla fall en av fördelarna med Power Card, ingenting behöver göras men å andra sidan kanske det är en nackdel…
Så gnugga geniknölarna och ge mig lite bra tips nu
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Eftermarknadssprut till kompressor

Post by Victor »

Lambda 1,1 är ju toksnålt, du menar inte 11:1 i A/F-förhållande (vilket är ganska fett)?

Det finns olika piggybacksystem som funkar bra med den effektnivå du har, t.ex. Greddy E-manage (Niklas H körde med det innan) eller Civinco. Det är som ett mycket mer avancerat powercard som modifierar signalerna till/från original styrbox så du har kallstart och låglast osv. "gratis", man behöver bara justera de delarna som berörs när motorn går med laddtryck.

Du måste inte byta spridare, men vid en lite mer noggrann mappning så skulle det inte förvåna mig om man upptäcker att original spriadare är lite för små. Piggybacket kan kompensera för större spridare, och även original styrbox kan kompensera lite om man skulle sätta rejält stora spridare så att piggbackets justermån inte räcker.

En annan sak är att om du har bytt till mindre remhjul och laddar mer än typ 0,4 bar så borde du montera en intercooler (finns billigt på Ebay, engelska forum m.m.). Om ditt nuvarande powercard inte backar tändningen så är det ren tur att du inte har smält några kolvar ännu, och om det backar tändningen så har du effekt att hämta med en IC.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Eftermarknadssprut till kompressor

Post by Niklas Falk »

Besiktningslösningar finns det många av...

Personligen byter jag hellre tillbaka till original ECU istället för att mappa upp en bra besiktningsmapp (fjärrkontroll via blåtand kanske för att justera live mot mätningen vid bes).

Motorstyrning utan feedback fungerar, om man mappar upp tabellerna ordentligt. Men att sen lägga på lambdastyrniing ger lite finlir.
Powecard och bränsletrycksreglering är ju lika yxigt som förgasare.

Oavsett lösning så ska den funka i dina händer, med den hjälp du vill använda.
En grekisk MS3basic passar inte alla.
Post Reply