Trackday anpassa en NC (massa dumma frågor kanske)

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
mopack
Posts: 3
Joined: Wed 13 Feb 2013, 09:51
Location: Lund

Trackday anpassa en NC (massa dumma frågor kanske)

Post by mopack »

Hejsan alla!

Hej alla glada Miatoarna :) Vill utveckla mig som förare och hag gått igenom alla slags olika bilar i huvudet (Megande RS, Boxster S, Focus RS, Mini Cooper JCW GP osv.). Dock har jag insett att för att bli en bättre förare så behöver man inte alltid mer hk, utan jag tror man lär sig mycket av att köra med en *momentum* bil. Därav går jag i djupa funderingar om att införskaffa en NC. Eftersom jag inte kommer köra någon Racing utan bara köra trackdays så tycker jag att en NC hade säkerligen passat mig bra. Har kört lite PCA (Porsche Club of America) innan samt någon bandag här och vart samt det obligatoriska 3 dagar på ringen varje år (man blir ju biten), så tycker jag att NCn verkar vara en bra komprimiss av roligt, driftsäkert, samt prisvärt alternativ. Bilen kommer användas till och från jobb också men detta ser jag som ett mindre problem då jag har väldigt nära till jobbet. Så bilens huvudsyfter (förutom dagis express) kommer att vara till och från ringen samt en hel del bandagar här i Sverige. Min tanke är att Mx5an kommer vara en mycket bra bil för mig att verkligen lära mig köra bana med samt att den kommer vara relativt driftsäker då jag inte har något garage och har en 2.5 årig son som tar en hel del av min tid så det finns ingen tid/kunskap/ork/lust att skruva bil som har gått sönder. Så då hoppas jag NC är en bra bil till allt detta då den har ett rykte som hållbar.

Ok, till mina frågor.
1 - Vad jag har kommit fram till så ska man satsa på en 2009 och frammåt NC. Detta pga forged (smidda) interndelar i växellådan. Håller ni med om detta?

2 - Mitt stora syfte kommer att vara att utveckla mig som förare och då kommer man för eller senare behöva modifiera chassiet. Man kan läsa coilovers hit och dit, men borde inte bättre fjädrar och typ Bilsterin/Koni vara ett vettigt alternativ som in sin tur inte är lika krävande med service intervaller som exempelvis Öhlins? Isåfall, vilka rekomenderar ni och har ni haft bra erfarenhet av?

3 - Har läst och läst och läst, men det verkar vara olika åsikter om man ska åka med rear swaybar eller med både rear och front swaybars. Vad säger ni?

4 - Min tanke är att börja köra med standard bromsar för att sedan behålla standard skivor och byta till Carbotech belägg i framtiden, är detta en vettig inställning? Eller ska man även byta skivor?

5- När man blivit *bekväm* med 2.0 160 hk, vad har ni gjort för att höja lite mer prestanda i era bilar? Är det nytt avgas, header, och ny programvara? Något annat?

Anledningen varför jag ställer dessa dumma frågor nu är att jag vill ha en vettig plan att ställa in mig på och anser att nu är personerna som jag tror kan detta väldigt bra. Så jag tackar på förhand för alla svar och ber om ursäkt om vissa/alla dessa frågor anses som korkade, men frågar man inte så lär man sig aldrig :)

Mvh / Alex

P.S. Kan erkänna att jag blivit mycket imponerad av Robert S videos på YouTube där han kör på ringen med sin NC. Vet att den bilen inte är helt standard och att Robert inte är en *standard* förare :) Hoppas att någon dag vara hälften av föraren han är och därav mitt äventyr in i Miata världen förhoppningsvis kan bli ett bra och lärorikt sådant :)
Alex Sonesson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Trackday anpassa en NC (massa dumma frågor kanske)

Post by Niklas Falk »

2. Chassi efter de däck och banor du kommer att köra på. Möjlighet att justera lite och istället få ombyggt efter behov värderar jag högre än fyra eloxerade rattar. Lösningar med Svensk service underlättar i längden. KH har inte gjort nåt till NCn än, så det kanske är dags.

5. Försök att skaffa dig möjligheter att mappa egen bil, inte köpa en "tune" på posten (men vilken av mjukvarorna och om det finns nån i Sverige som vill investera kan jag inte).
När du skaffat dig den möjligheten, byt bottendel till en på 2,5L.
mopack
Posts: 3
Joined: Wed 13 Feb 2013, 09:51
Location: Lund

Re: Trackday anpassa en NC (massa dumma frågor kanske)

Post by mopack »

Hej Niklas,

Tack för svar. Helt rätt angående däck, givetvis är detta a och o i att anpassa bilen för banan. Vad jag hört så ska Miatan trivas bra med Toyo Proxies R888 , vad är din/era erfarenheter?

Mappa min bil själv är nog inget jag kommer ge mig in på, såvidare att du inte menar ett företag som kan mappa den åt mig? Förväntar mig att exempelvis TurboCenter borde kunna göra något liknande, eller är jag naive att tro det? Angående 2.5L bottendelen så har jag läst lite om detta, men inte förstått om detta är godkännt hos SBP eller inte? Någon som har klartecken i detta?

Du skriver att *KH inte har gjort något åt detta än*, jag måste erkänna att jag inte vet vad/vem KH är :oops:

Tack än en gång för svar,
Mvh / Alex

P.S. En till fråga, på era banträffar (inte cup racingen alltså) kräver ni inte en skyddsbur om jag förstått det rätt?
Alex Sonesson
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Trackday anpassa en NC (massa dumma frågor kanske)

Post by Victor »

2,5 liters bottendel syns inte, och besiktningen är en okulärbesiktning.

Angående programvara/mappning så finns det olika lösningar för detta, EcuTek är väl ett jag bara kom på ur huvudet. Vet dock inte hur det funkar ned licenser osv men det är ju hyfsat etablerat i Sverige bland japantrimmare.

På våra trackdays räcker NC:ns ordinarie överrullningsskydd :up:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
mopack
Posts: 3
Joined: Wed 13 Feb 2013, 09:51
Location: Lund

Re: Trackday anpassa en NC (massa dumma frågor kanske)

Post by mopack »

Hej Viktor,

Tack så mycket för svar. Har läst på lite om 2.5L konvertering nu :up: Det kanske är en bra väg att gå helt enkelt. Bra också att höra att standard *rollbar* i NCn räcker för lite bankörning.

Ingen här som kör NC på bana och har åsikter om chassiet eller är min väg ett bra val?

Mvh / Alex
Alex Sonesson
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: Trackday anpassa en NC (massa dumma frågor kanske)

Post by burner »

OM du bara ska köra trackdays kanske väghållning i form av bra dämpare, däck etc är steg ett.
Körde på Kinnekulle med min NC 2.0 i somras och kan bara säga att det sjukt kul, och man får massa idéer om förändringar på bilen sen ;)

Skulle inte alls protestera om lite mer pulver jag heller, sen hitta rätt väg för rätt pengar och minst problem med besiktningar är en annan avd.
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
Post Reply