Bromsbelägg ligger inte an rakt mot skivan - vad göra?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Bromsbelägg ligger inte an rakt mot skivan - vad göra?

Post by Andreas E »

Mina bromsbelägg var slut fram upptäckte jag när jag körde på Malmby senast. Tack vare snabb leverans från PEAN hann jag få nya Carbotechbelägg innan tävlingshelgen på Falkenberg.
Men när jag monterade beläggen idag stötte jag på ett problem. Då bromsskivan är lite sliten har det blivit en fasning in mot centrum där beläggen slutat ligga an. När jag nu monterat de nya beläggen så ligger de nya beläggen an lite mer mot centrum vilket gör att de hamnar precis på fasningen och därmed inte ligger an rakt mot skivan. Har försökt rita det (en bild säger mer än min dåliga förklaring - ljusgrått är bromsskivan och mörkgrått är belägget):
Brakediscandpad.jpg
Provade och köra en kort stund enligt instruktionen för att köra in belägget och även om det nu är mindre vinkel så ligger det inte an jämt och det syns att belägget tar mest på yttre delen av skivan.

Tips på vad jag ska göra - kör mer så att det får slita in sig ännu mer eller finns det något bättre att göra?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Bromsbelägg ligger inte an rakt mot skivan - vad göra?

Post by hclund »

Testa att fila ner kanten på belägget så du får mer spel mot oket i rätt riktning? Om det kan röra sig bara lite så kanske det hamnar rätt av sig självt.
Christian Lund
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Bromsbelägg ligger inte an rakt mot skivan - vad göra?

Post by Andreas E »

hclund wrote:Testa att fila ner kanten på belägget så du får mer spel mot oket i rätt riktning? Om det kan röra sig bara lite så kanske det hamnar rätt av sig självt.
Bra tips - provar ikväll att slipa ner yttersta kanten någon mm och ser om det gör susen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bromsbelägg ligger inte an rakt mot skivan - vad göra?

Post by TPR »

Man kan ju fila på två olika ställen.
Antingen på styrklacken, vilket jag tror är det Christian menar.
Eller så kan man slipa på kanten av beläggytan.
Jag tror nog en kombination kan vara det bästa, man vill nog helst inte slipa för mycket på klacken och om det inte räcker får man gå på beläggytan.

Fast det bästa hade varit att svarva av skivan men det kanske du inte hinner?
Jag har två nya framskivor men du har väl de stora skivorna så de passar nog inte?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply