Dekal - vilka krävs för racing och måste de vara permanenta?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Dekal - vilka krävs för racing och måste de vara permanenta?

Post by Andreas E »

Har jag förstått det rätt att följande dekaler behövs på bilen:
1) Pil fram för att visa var bogseröglan sitter
2) Pil bak för att visa var bogseröglan sitter
3) Dekal som visar vart handtaget som bryter spänning sitter
4) Tävlingsnummer på båda sidorna av bilen

Är det någon jag missat?
Måste dessa vara permanenta eller finns det lösningar med dekaler som kan sättas dit och tas bort?
Planen för min bil är att fortsätta ha den som glassätarbil / vardagstransport och köra MX-5 Cup nästa år (om jag vågar). Skulle därför vilja kunna plocka bort alla dekaler då jag inte rejsar (minst ta bort "måltavlorna" på sidorna).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Kan man inte äta glass i racebilen? Eller gör jag fel? ;) :D

Den obligatoriska MX-5 CUP dekalen måste ju sitta på bilen. Den kommer bara ta upp hela fronten så det är ingen större grej.. ;)

Annars fick du nog med allt. Huvudsponsordekal. Iofs. Det har ju de senaste två åren varit den förnämliga sportbilstidningen Automobil.. Men sådana kan man nog få nya till varje tävling.

Du kan ju säkert köra med magnetdekaler. Vet inte vid vilken fart dom har benägenhet att flyga av..
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Kapar tråden lite...
Jag får en ny dekalskärare nu i veckan så är det någon som behöver ha dekaler så kan jag skära ut! Skall nog stripa Fredriks bil med lite dekaler så ni kan ju snegla på den om ni tycker det blir bra.
Finns lite begränsningar dock, max höjd på dekalen ca 72cm i ett stycke men den kan däremot vara ordentligt lång! :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nummercirklar med ca 40cm diameter är ju en lämplig "hyllprodukt".
Sen kan jag nog komma ihåg vilken font jag gjorde siffror av (Nån sträckt verdana bold vill jag minnas).

Jag behöver nya cirklar i vinter iaf, mina är så skitiga numera. Men kanske ska det designas om lite, men jag får nog inte tummen ur. :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Viking wrote:Kapar tråden lite...
Jag får en ny dekalskärare nu i veckan så är det någon som behöver ha dekaler så kan jag skära ut! Skall nog stripa Fredriks bil med lite dekaler så ni kan ju snegla på den om ni tycker det blir bra.
Finns lite begränsningar dock, max höjd på dekalen ca 72cm i ett stycke men den kan däremot vara ordentligt lång! :)
Kan du fixa klubbloggan utan vecktorfil(eller vad d heter), eller behöver du en fil med loggan?
Andreas K wrote:vardagstransport och köra MX-5 Cup nästa år (om jag vågar).
/Andreas K
Håll dig bara en bit ifrån dom överhettade så bränner man sig inte... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote: Kan du fixa klubbloggan utan vecktorfil(eller vad d heter), eller behöver du en fil med loggan?
Detta är vektor-filen download.php?id=38 så det är lugnt. Skäraren skall vara riktigt bra så det blir nog kanon när man skär ut! :wink:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Viking (Vad heter du?)

Du har PM.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Hittade på Demon Tweeks magnetiska cirklar för numret på sidan:
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... PEG3365-15

När det gäller pilar för bogseröglor och huvudströmbrytare verkar det inte finnas andra alternativ än att klistra (magnet funkar ju dåligt på plast och aluminimum).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Andreas K wrote:Hittade på Demon Tweeks magnetiska cirklar för numret på sidan:
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... PEG3365-15

När det gäller pilar för bogseröglor och huvudströmbrytare verkar det inte finnas andra alternativ än att klistra (magnet funkar ju dåligt på plast och aluminimum).

/Andreas K
Jag klistrar pilar med gul PVC tejp varje tävling och tar bort dem efter tävling. MGCC KM kräver dock inga sponsordekaler på bilen.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
Post Reply