Hitta belägg snabbt

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Hitta belägg snabbt

Post by Fredrik Henriksson »

Ok, då är man i sista minuten som vanligt... :roll: :oops:

Mina bromsar är slut och jag måste ha nya belägg. Jagade killen på Pean förra veckan, har även försökt idag men utan resultat då han har semester.
Det går säkert att få fram orginalbelägg genom biltema innan fredag men jag behöver nåt vassare och undrar därför vart jag skall vända mig om jag skall ha tag i racebelägg SNABBT?

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Bo Artved
Posts: 4
Joined: Sat 24 May 2008, 10:52
Location: Landskrona
Contact:

Post by Bo Artved »

Mekonomen brukar ha "green stuff" eller kan ta hem på 1 - 2 dagar
inaktiv banåkare
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Synd att du inte fått tag på Per/Pean... Känns ju jäkligt onödigt att lägga stålarna på orginalbelägg när du ändå ska ha lite vassare..
Greenstuff... Mja.. Funkar väl på kurviga vägar och lite halvhård bankörning.. Men som jag sagt tidigare så kan jag inte rekomendera EBC's belägg sen min avkörning på Mittsverigebanan 100 blås rakt ut i sanden.. Dom hade alltså inte tagit slut utan förkolnat efter 3 race. Beror ju helt på hur man använder bromsen iofs men den ska ju användas hårt under race...

Jag ska ta mig en funderare.. Niklas Falk, var köper du dina Pagid?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Jag ska ta mig en funderare.. Niklas Falk, var köper du dina Pagid?
Restlager i Belgien (RS19 i Miatastorlek är inte lagervara).
Men leveransen inklusive banktransfer etc tar garanterat mer än till fredag och jag har inte firmans namn i huvét.

Har inte du ABS Fredrik?
Jag har en komplett uppsättning XP10 liggande i hallen, jag behöver den inte förrän möjligen Falkenberg.
Fixar du nya skivor alt smärgla upp dem du har så kan du köpa en ny uppsättning som ersättning. Monteras på Kullen på fredag morgon...

Bromsbelägg är ju nåt som alltid är bra att ha lite extra, de tar ju slut när man minst anar det...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Synd att du inte fått tag på Per/Pean... Känns ju jäkligt onödigt att lägga stålarna på orginalbelägg när du ändå ska ha lite vassare..
Greenstuff... Mja.. Funkar väl på kurviga vägar och lite halvhård bankörning.. Men som jag sagt tidigare så kan jag inte rekomendera EBC's belägg sen min avkörning på Mittsverigebanan 100 blås rakt ut i sanden.. Dom hade alltså inte tagit slut utan förkolnat efter 3 race. Beror ju helt på hur man använder bromsen iofs men den ska ju användas hårt under race...

Jag ska ta mig en funderare.. Niklas Falk, var köper du dina Pagid?
Jo d e ju d, surt att behöva köpa en nödlösning alltså... :( Jag famlar i mörkret här så d vore kanon om ni kunde gnugga era geniknölar... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Bo Artved
Posts: 4
Joined: Sat 24 May 2008, 10:52
Location: Landskrona
Contact:

Post by Bo Artved »

he he nu var frågan inte vart Fredrik hittar de bästa bel¨ggen, utan vart han hittar nåt snabbt. :lol:
inaktiv banåkare
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Per Hammarsjö wrote:Jag ska ta mig en funderare.. Niklas Falk, var köper du dina Pagid?
Restlager i Belgien (RS19 i Miatastorlek är inte lagervara).
Men leveransen inklusive banktransfer etc tar garanterat mer än till fredag och jag har inte firmans namn i huvét.

Har inte du ABS Fredrik?
Jag har en komplett uppsättning XP10 liggande i hallen, jag behöver den inte förrän möjligen Falkenberg.
Fixar du nya skivor alt smärgla upp dem du har så kan du köpa en ny uppsättning som ersättning. Monteras på Kullen på fredag morgon...

Bromsbelägg är ju nåt som alltid är bra att ha lite extra, de tar ju slut när man minst anar det...
Det är taget!! :D

Så fixar jag nya till dig. :D

TUSEN TACK!!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Bo Artved wrote:he he nu var frågan inte vart Fredrik hittar de bästa bel¨ggen, utan vart han hittar nåt snabbt. :lol:
Jo förvisso.. :roll: Men det är ändå nästan 1000:- som ska ut.. "Riktiga" grejor kostar bara några hundringar extra..

Har med mig en extra domkraft och mutterdragare till kullen fredrik så kan det göras lite kvickt! :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:
Bo Artved wrote:he he nu var frågan inte vart Fredrik hittar de bästa bel¨ggen, utan vart han hittar nåt snabbt. :lol:
Jo förvisso.. :roll: Men det är ändå nästan 1000:- som ska ut.. "Riktiga" grejor kostar bara några hundringar extra..

Har med mig en extra domkraft och mutterdragare till kullen fredrik så kan det göras lite kvickt! :)
Lysande! :D
Nu är bara frågan hur man kör in dom? *huvudkli* Är väl något slags mönster man skall upprepa?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

OM jag kommer ihåg rätt..

Man kör några varv (5) och bromsar mjukt, sen ökar man trycket på vartefter.. Man får inte överhetta dem.. Har för mig att det inte var värre än så.. Dvs du får köra i lugna gruppen på fredag Fredrik!! :wink:

Enligt Per på Pean så spelar inte slitaget på skivorna någon större roll.. Dvs det här vi snackade om att belägg och skivor är "gifta".
Bara dom inte har skrovlig yta. - Det man får om man kör metall mot metall.
Skivorna och beläggen anpassar sig snabbt till varandra.. Med mina PFC belägg så slipar man ju ner skivorna efter tre varv så dom är helt jämna igen med nya belägg.. :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:OM jag kommer ihåg rätt..

Man kör några varv (5) och bromsar mjukt, sen ökar man trycket på vartefter.. Man får inte överhetta dem.. Har för mig att det inte var värre än så.. Dvs du får köra i lugna gruppen på fredag Fredrik!! :wink:

Enligt Per på Pean så spelar inte slitaget på skivorna någon större roll.. Dvs det här vi snackade om att belägg och skivor är "gifta".
Bara dom inte har skrovlig yta. - Det man får om man kör metall mot metall.
Skivorna och beläggen anpassar sig snabbt till varandra.. Med mina PFC belägg så slipar man ju ner skivorna efter tre varv så dom är helt jämna igen med nya belägg.. :)
Har lite dålig koll på grupperna, men lugna gruppen måste väl vara den du tänkt köra? Tror jag kör i den gruppen också, vill ju inte stressa dom nya bromsarna och köra för fullt... :wink: :lol:

Mina skivor är ganska bra, dom var i princip nya när jag köpte bilen. :) Det är bara höger fram som skrapar ytterst ytterst lite, en aning konstigt då det ser ut att vara lite belägg kvar, kanske är baksidan...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Själv har jag en komplett uppsättning skivor på väg från England, en komplett uppsättning belägg på väg från Brian Goodwin och sen ett nytt batteri beställt här i Sverige. Så det är mycket jag hoppas på ska gå min väg nu tills på torsdag då jag kör upp ...

Skivorna och batteriet tror jag att jag ska kunna hinna få och även få dit men beläggen är jag rädd att de inte hinner hit. Tullen kommer nog att hålla dem ett tag är jag är rädd för. Som tur är har jag en uppsättning reservbelägg. Mekonomens Mintex-skit men en dag ska de väl iaf hålla. Får dock vara lite försiktig med dem i början av passen bara, de har lätt för att glasera.
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Joakim Winkler wrote:Mekonomens Mintex-skit men en dag ska de väl iaf hålla.
Här provat Mekonomens Mintex-skit.
Jag rekomenderar att du har extrabelägg att åka hem på.
Efter licenskursen fick jag låna belägg för att ta mig hem.
Och efter Björkvik fick åka hem med metall mot metal. (tur att 1.6l motorbromsar hårt :) )
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Svederud wrote:
Joakim Winkler wrote:Mekonomens Mintex-skit men en dag ska de väl iaf hålla.
Här provat Mekonomens Mintex-skit.
Jag rekomenderar att du har extrabelägg att åka hem på.
Efter licenskursen fick jag låna belägg för att ta mig hem.
Och efter Björkvik fick åka hem med metall mot metal. (tur att 1.6l motorbromsar hårt :) )
Senast jag hade det så räckte det faktiskt till mer än en banträff. Men efter varje pass så glaserades beläggen så när jag körde ut på nästa pass så ville bromsarna knappt ta i första kurvan, det tog ett antal varv innan de började bli bra igen. Likadant när man skulle hem, inte så kul att komma till ett stopptecken och märka att bilen inte vill bromsa så bra...
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Joakim Winkler wrote:
Svederud wrote:
Joakim Winkler wrote:Mekonomens Mintex-skit men en dag ska de väl iaf hålla.
Här provat Mekonomens Mintex-skit.
Jag rekomenderar att du har extrabelägg att åka hem på.
Efter licenskursen fick jag låna belägg för att ta mig hem.
Och efter Björkvik fick åka hem med metall mot metal. (tur att 1.6l motorbromsar hårt :) )
Senast jag hade det så räckte det faktiskt till mer än en banträff. Men efter varje pass så glaserades beläggen så när jag körde ut på nästa pass så ville bromsarna knappt ta i första kurvan, det tog ett antal varv innan de började bli bra igen. Likadant när man skulle hem, inte så kul att komma till ett stopptecken och märka att bilen inte vill bromsa så bra...
Då är det kanske jag som bromsar för mycket :D :?
Det kan oxå vara att kylningen blev sämre när jag sänkte den.
Byte belägg samtidigt som jag sänkte bilen.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Svederud wrote: Då är det kanske jag som bromsar för mycket :D :?
Det kan oxå vara att kylningen blev sämre när jag sänkte den.
Byte belägg samtidigt som jag sänkte bilen.
Hmm, då får jag nog passa mig. Senast jag körde med Mintexen så var min bil helt original och med gatdäck. Nu är den sänkt och har dessutom r-däck...
Det var lite kvar på mina gamla belägg, lika bra att ta med dem som reserv ifall att då.
Post Reply